Journal of Technology and Information Education, 2023 (roč. 15), číslo 1
POUŽITIE UMELEJ INTELIGENCIE VO VZDELÁVANÍ 4.0
József UDVAROS, Norbert FORMAN
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):1-19 | DOI: 10.5507/jtie.2023.004
Vzdelávanie 4.0 je nová výchovná paradigma, ktorá sa snaží riešiť požiadavky a možnosti Priemyslu 4.0. Paradigma umožňuje študentom určiť si svoj vlastný model učenia a tempo. Vzdelávanie 4.0 sa zakladá na koncepte učenia prostredníctvom činnosti, kde sa študenti podnecujú k experimentovaniu a objavovaniu rôznych vecí jedinečným spôsobom. Hoci možnosti, ktoré Vzdelávanie 4.0 poskytuje, pobudzujú fantáziu čoraz viac ľudí, realizácia a úroveň podpory sa zatiaľ nachádzajú vo veľmi skorom štádiu, hoci v niektorých častiach sveta už existujú rôzne skúšobné projekty. Vo Vzdelávaní 4.0 môže mať umelá inteligencia (AI) kľúčovú úlohu pri identifikácii nových...
EVALUACE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU MALÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA
Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ŠTĚPÁNEK, Veronika ŠVRČINOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):20-35 | DOI: 10.5507/jtie.2023.001
Článek prezentuje výsledky evaluace vzdělávacího programu Malá technická univerzita (dále MTU). Vzdělávací program MTU je primárně určený pro mateřské školy (dále MŠ). Jeho cílem je vést děti k pozitivnímu vztahu k technice, rozvíjet technickou gramotnost, logické myšlení, prostorové vnímání a pomáhat jim s orientací ve světě, který je obklopuje. Od roku 2014 program MTU intervenoval již více než 200 000 žáků MŠ (Malá technika, 2022). Autoři článku se zabývali otázkou, jestli má opravdu takový přínos, jaký je od něho očekáván. Hlavními použitými metodami byl přirozený pedagogický experiment a dotazníkové šetření. Výsledky provedené evaluace svědčí...
UČITELÉ ELEKTROTECHNIKY A JEJICH DIGITÁLNÍ KOMPETENCE VE VZTAHU K VÝUCE
Čestmír SERAFÍN
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):36-51 | DOI: 10.5507/jtie.2023.005
Didaktický proces je složitým procesem ovlivněným mnoha okolnostmi, vnějšími i vnitřními a nejinak je to pochopitelně v didaktice a procesu výuky oboru elektrotechnika. S rostoucí digitalizací vzdělávání se však výrazně tento proces proměňuje. Digitální technologie umožňují účinnější a efektivnější učení tím, že poskytují studujícím přístup k široké škále zdrojů, jako jsou online přednášky, videa a simulace, ale i nástrojů jakými jsou různé softwarové nástroje, virtuální laboratoře apod. Tyto digitální zdroje mohou být využity k doplnění výuky i v některých oblastech k náhradě tradiční výuky ve třídě. Výrazným benefitem je pochopitelně nejen názornost...
PŘÍNOSY DIGITALIZACE VYBRANÉHO PROCESU NA VYSOKÉ ŠKOLE Z POHLEDU JEJICH AKTÉRŮ
Milan KLEMENT
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):52-63 | DOI: 10.5507/jtie.2023.003
Digitalizace oběhu a zpracování dokumentů, včetně tvorby elektronických schvalovacích workflow je výzvou pro zvyšování efektivity procesů ve všech úrovních moderní společnosti. Z tohoto důvodu jsme vytvořili a pilotně ověřili flexibilní elektronické workflow pro digitalizaci vybraného procesu a otestovali jej v podmínkách reálného provozu, včetně realizace kvalitativního výzkumu. Výsledky ukazují užitečnost a přizpůsobivost navrženého elektronického workflow z pohledu jeho uživatelů. Na základě výsledků doporučujeme další studie, které by model zdokonalily a důkladněji otestovaly. Navíc na základě adaptability workflow jej doporučujeme jako výchozí...
EXAMPLE OF GOOD PRACTICE FOR SUPPORTING STEAM IN TECHNICAL SUBJECTS LEARNING
Tomáš SOSNA, Andrea ŠOPOROVÁ CHOCHOĽAKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):64-77 | DOI: 10.5507/jtie.2023.002
The article is focused on an example of the application of STEAM education in technical education in the Czech Republic and Slovakia. The trend and need for STEAM education is worldwide. The given example can also be taken over to other levels of education or technical interest activities. Above all, the possibilities of connecting technical education in the Czech Republic and Slovakia with the STEAM concept are discussed here.
BUDOUCÍ UČITELÉ JAKO TVŮRCI KURIKULA: PŘÍPAD BOBŘÍCH ÚLOH
Jan PRŠALA
Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):78-94 | DOI: 10.5507/jtie.2023.006
Soutěž Bobřík informatiky je pro mnoho žáků první setkání s informatickými pojmy a oblastmi, kupříkladu s algoritmy, programováním nebo modelováním. Je proto důležité, aby úlohy v této soutěži byly po všech stránkách správné a reprezentativní. Přípravu úloh do této soutěže dostávají na starost studenti Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, budoucí učitelé. Úlohy studenti dostávají v angličtině a jejich úkol je tyto úlohy přeložit a upravit tak, aby mohly být použity během soutěže. Na těchto úlohách jsme analyzovali chyby, kterých se studenti dopouštějí. Zjistili jsme, že studenti mají problémy se sestavením spisovné české věty. Často věty byly...