Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):20-35 | DOI: 10.5507/jtie.2023.001
EVALUACE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU MALÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA
- Ostravská univerzita, Česká republika
Článek prezentuje výsledky evaluace vzdělávacího programu Malá technická univerzita (dále MTU). Vzdělávací program MTU je primárně určený pro mateřské školy (dále MŠ). Jeho cílem je vést děti k pozitivnímu vztahu k technice, rozvíjet technickou gramotnost, logické myšlení, prostorové vnímání a pomáhat jim s orientací ve světě, který je obklopuje. Od roku 2014 program MTU intervenoval již více než 200 000 žáků MŠ (Malá technika, 2022). Autoři článku se zabývali otázkou, jestli má opravdu takový přínos, jaký je od něho očekáván. Hlavními použitými metodami byl přirozený pedagogický experiment a dotazníkové šetření. Výsledky provedené evaluace svědčí o smysluplnosti zařazení programu MTU do předškolního vzdělávání.
Klíčová slova: evaluace, preprimární vzdělávání, technická výchova.
Vloženo: 16. prosinec 2022; Revidováno: 29. březen 2023; Přijato: 16. listopad 2022; Zveřejněno: 20. říjen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Částková, P., Havelka, M., & Kropáč, J. (2015). The concept of teaching technical education at kindergarten. 6th International Conference LUMEN 2015: Rethinking Social Action: Core Values: April 16-19, 2015 - Iasi (Romania). Bologna: MEDIMOND, 207-214. ISBN 978-88-7587-725-5.
- ČSÚ. (2022). Školy a školská zařízení - školní rok 2021/2022. Praha: Český statistický úřad. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/skoly-a-skolska-zarizeni-skolni-rok-20212022
- Havelka, M. (2015). Možnosti podpory polytechnického vzdělávání v mateřské škole. Trendy ve vzdělávání, 8(1), 89-101. DOI: 10.5507/tvv2015.003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Honzíková, J. (2015). Polytechnická výchova v předškolním zařízení. Technika a vdelávanie, 4(1), 49-50. ISSN 1339-9888.
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 254 s. ISBN 978-80-247-5326-3.
- Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 705 s.
- Kožuchová, M. (2016). Možnosti realizácie nového vzdelávacieho programu pracovného vyučovania na 1. stupni ZŠ. Technika a vzdelávanie, 5(1), 2-4. ISSN 1339-9888.
- Kropáč, J. Kubíček, Z., Chráska, M., & Havelka, M. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého, 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
- Malá technika. (2022). Jak funguje technický a digitální svět. Říčany: Malá technika z.ú. Dostupné z: https://www.mtuni.cz/
- MŠMT. (2021a). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/
- MŠMT. (2021b). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
- Procházková, I. (2004). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Olomouc: Votobia, 177 s. ISBN 80-722-0213-8.
- Roučková, E. (2013). The concept of technical literacy, as perceived by students of primary school teaching students and by primary school teachers. Journal of Technology and Information Education, 12(3), 35-43. DOI: 10.5507/jtie.2013.032.
Přejít k původnímu zdroji...
- Salomon, J.-J. (1997). Technologický úděl. Přeložila Ivana Holzbachová. Praha: Filosofia, 288 s. ISBN 80-7007-097-8.