Journal of Technology and Information Education, 2021 (roč. 13), číslo 2
Teoretická studie
PŘÍSTUP UČITELŮ INFORMATIKY KE KONCEPCI INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ A IMPLEMENTACI JEHO ROZVOJE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
Lucie BRYNDOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):151-163 | DOI: 10.5507/jtie.2021.015
V rámci modernizace školství Česká republika po vzoru mnoha zahraničních zemí, zavádí do škol revidovanou podobu RVP, která obsahuje novou vzdělávací oblast "Informatika." Tato revize proběhla na koncem ledna 2021 a zaměřuje se především na implementaci rozvoje informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Vymezení pojmu informatické myšlení je přitom nadále předmětem akademických diskusí, naskýtá se tedy otázka, jakým způsobem budou školy jeho rozvoj implementovat. Článek analyzuje reakce učitelů na tuto revizi v kontextu výzkumu zaměřujícího se na přístup pedagogů základních škol a nižšího stupně středních škol...
VYBRANÉ 3D MODELY VHODNÉ PRO TECHNICKOU ZÁJMOVOU ČINNOST
Tomáš SOSNA, Vladimír VOCHOZKA
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):164-174 | DOI: 10.5507/jtie.2021.016
Článek je zaměřen na modernizaci technické zájmové činnosti z pohledu 3D modelování. Představuje vybrané 3D modely, které jsou pro náctileté zajímavé, užitečné a zároveň podporují rozvoj technické gramotnosti. Popsané zkušenosti jsou podloženy akčním výzkumem, který probíhal v období necelých dvou let na konkrétní základní škole v rámci zájmové činnosti místních žáků. Závěrem jsou nabízeny jednotlivé modely, které mohou pomoci vedoucím kroužku nebo pedagogům k implementaci 3D modelování do výuky či zájmové aktivity.
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE NA I. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY V DOBĚ PANDEMIE COVID-19
Lukáš STÁREK, Michaela KOUBKOVÁ PAVLŮ
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):175-190 | DOI: 10.5507/jtie.2021.013
Cílem tohoto příspěvku bylo zjistit, jak pedagogové na 1. stupni základních škol vnímají moderní technologie, jako nástroj distanční výuky v rámci proběhlé vlny pandemie Covid-19. Jaké byly jejich zkušenosti z této oblasti, doby a jaké vybavení (software a hardware) měli pro naplňování edukační podstaty své profese. Jako metodu pro výzkumné šetření jsme použili dotazník, kdy jsme vyhodnocovali odpovědi celkem od 149 respondentů - pedagogů působících na 1. stupni základních škol. Dotazník byl tvořen ze 17 otázek, z části sociodemografických a v návaznosti na ně byly otázky s ohledem na podstatu výzkumného šetření. Z celkového výstupu výzkumného šetření...
PRÍKLADY DIDAKTICKÝCH MATERIÁLOV PRE ROZVOJ PRIESTOROVÝCH SCHOPNOSTÍ ŽIAKOV POMOCOU LEGO POČAS DIŠTANČNÉHO VZDELÁVANIA
Norbert BETÁK
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):191-204 | DOI: 10.5507/jtie.2021.005
Proces vzdelávania bol v roku 2020 najviac ovplyvnený vzniknutými opatreniami na zabránenie šírenia koronavírusu. Náhlym prestupom z reálneho- do online edukačného priestoru sa začali objavovať aj príslušné problémy, ktoré vyžadovali rapídnu reakciu zo strany pedagógov alebo v širšom zmysle aj celého školského systému. Rozvoj priestorových schopností je oblasťou, ktorej virtuálny svet dokáže vo veľkom prispieť, avšak bez odborno-metodického prístupu nemusia byť dosiahnuté zaručené pozitívne výsledky. V článku prezentujeme didaktické materiály pre predmet informatika z prvej rozvojovej fázy projektu, ktorého cieľom je rozvoj priestorových schopností...
BLANK APPS, JEJICH VYUŽITÍ V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH A DOPAD NA ŽÁKY 2. STUPNĚ ZŠ
Lenka BENEDIKTOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):243-253 | DOI: 10.5507/jtie.2022.001
Je zapojení online kvízových aplikací do výuky tak efektivní, jak se zdá? Používání blank apps se v posledních měsících velmi rozšířilo, mimo jiné z důvodu zavedení distanční výuky kvůli pandemii Co-Vid-19. Tyto aplikace, často zábavnou formou, umožňují žákům procvičit učivo pomocí kvízů či jiných interaktivních formátů a získat ke svým znalostem zpětnou vazbu. Aplikace mívají atraktivní vzhled, hravou formu a pro učitele i žáky jsou povětšinou velmi uživatelsky přívětivé. Jaký je jejich dopad na žáky? Pomohou jim urychlit fixaci učiva či zlepšit studijní výsledky? Jsou pro ně motivující, zvyšují zájem o předmět? Na tyto otázky hledáme odpověď v následující...
Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách
Peter MARINIČ, Andrea KYÁNKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):254-275 | DOI: 10.5507/jtie.2022.003
Studie se zabývá změnami v kurikulu základních škol, zejména z pohledu vývoje a aktuálního přístupu k finančnímu vzdělávání jako nástroji pro rozvoj finanční gramotnosti. Tuto oblast propojuje s aktuálně prováděnými změnami v oblasti informatiky, jako prostředku pro rozvoj digitálních kompetencí žáků na základních školách. Vychází ze skutečnosti, že v roce 2020 byla provedená řada změn v strategických dokumentech v České republice. Přijatá byla Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Rovněž byla provedena revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvyšující důraz na informatiku a informatické myšlení s dopadem...
Výzkumný článek
VYBRANÉ NÁSTROJE EDUKAČNÍ ROBOTIKY Z POHLEDU ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Milan KLEMENT, Lucie BRYNDOVÁ, Tomáš DRAGON, Petr ŠALOUN, Radek KUBÍČEK
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):205-223 | DOI: 10.5507/jtie.2022.002
Rozvoj konceptu informatického myšlení žáků v rámci kurikula informatických předmětů je v současnosti jednou z velkých výzev, a jedním z důležitých nástrojů pro rozvoj tohoto způsobu myšlení představuje edukační robotika. Hlavním cílem naší práce bylo, na základě metod pedagogického výzkumu, zmapovat problematiku edukační robotiky, jako jednoho z důležitých nástrojů pro prosazování konceptu rozvoje informatického myšlení. V rámci toho bylo realizováno dotazníkové výzkumné šetření mezi žáky vybraných základních škol, jehož průběh a výsledky popisuje předložená stať.
VÝUKA S VYUŽITÍM SIMULACE A BRAINSTORMINGU PROSTŘEDNICTVÍM TELEKONFERENCÍ
Stefanos ARMAKOLAS, Iosif FRAGKOULIS, Maria MITROULIA
Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):224-242 | DOI: 10.5507/jtie.2021.003
Výuka pomocí participativních technik je efektivnější a podporuje interakci mezi učiteli a studenty. Prostřednictvím nástrojů telekonferenční platformy je možné využívat participativní zážitkové techniky. Jako zajímavé se jeví především využití simulace a brainstormingu prostřednictvím telekonferenční platformy ve vzdělávání učitelů. Cílem tohoto příspěvku je výzkum využití participativních technik, zejména pak simulace a brainstormingu, v on-line vzdělávacích kurzech pro budoucí učitele. Výsledky výzkumu ukazují, že použití participativně-zážitkových technik, jako je simulace a brainstorming, prostřednictvím telekonferencí, může vytvořit vhodné interaktivní...