Journal of Technology and Information Education, 2021 (roč. 13), číslo 1

Teoretická studie

Role informační gramotnosti ve středoškolském vzdělávání: transformativní prvek společnosti

Michal ČERNÝ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):64-81 | DOI: 10.5507/jtie.2021.009  

Přehledová studie pracuje s 19 texty z databáze Scopus, které se věnují problematice informační gramotnosti na středních školách. Jejím cílem je analýza základních témat a problémů, které se v této oblasti objevují a formulace určitých doporučení do edukační praxe. Z analyzovaných textů jasně vyplynul význam informační gramotnosti pro přechod na univerzitu a úspěch na ní. Informační gramotnost tak lze chápat jako efektivní prvek předcházení studijní neúspěšnosti. Současně má ale širší sociální rozměr.

VLIV INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NA ZVÝŠENÍ KVALITY VÝUKY

Avan Aziz

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):92-102 | DOI: 10.5507/jtie.2021.010  

Informační a komunikační technologie (ICT) přináší v oblasti vzdělávání mnoho výhod. Poskytují příležitosti pro inovace v procesu výuky a učení za účelem dosažení požadovaných vzdělávacích výsledků. Přístupy k výuce se čím dál více proměňují, konkrétně ze zaměření na učitele, směrem k orientaci na žáka, přičemž ti se aktivněji zapojují do procesu učení. Od učitelů, kteří využívají ICT, se očekává, že je efektivně využijí v rámci výuky za účelem zlepšení nejen vzdělávacích výsledků, ale také k rozvoji vlastních učitelských kompetencí. Tato studie si klade za cíl prezentovat vlivy ICT na zvýšení kvality výuky. Dále navrhuje faktory, které vedou ke zlepšení...

VIRTUÁLNÍ ELEKTROTECHNIKA V TECHNICKÉ EDUKACI

Čestmír SERAFÍN

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):103-115 | DOI: 10.5507/jtie.2021.011  

Předložený příspěvek přináší pohled na možnosti realizace laboratorní výuky v oblasti elektrotechniky a elektroniky za pomocí on-line prostředí aplikací, které jsou uživatelům volně dostupné. Výuka elektrotechnických, potažmo elektronických předmětů je založena na získání základních teoretických i praktických znalostí a dovedností, které si žáci či studenti ověřují na konkrétních příkladech a především v praktických laboratorních úlohách. Tyto aktivity však díky probíhající pandemii Covid-19 doznaly nutnosti poměrné zásadní revize, ne tak ve své teoretické bázi zaměřené na praktickou stránku, ale především ve své formě, v příklonu ke konektivistickému...

MOŽNOSTI PODVÁDĚNÍ V ONLINE VÝUCE NA VYSOKÉ ŠKOLE V OBDOBÍ PANDEMIE COVID-19

Jarmila HONZÍKOVÁ, Daniel AICHINGER, Jan KROTKÝ, Ján BAJTOŠ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):135-149 | DOI: 10.5507/jtie.2021.014  

Vládní omezení aplikovaná s cílem omezit šíření viru způsobující nemoc COVID-19 si vyžádala nucený přechod na distanční výuku v širokém spektru stupňů škol. Vysoké školy připravující budoucí pedagogy nevyjímaje. Výzkum je zaměřen na školní podvádění při online ověřování znalostí u budoucích pedagogů - studentů Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Dotazníkovým šetřením bylo zkoumáno relativně úzké spektrum možností podvádění - využití tzv. taháku, a to i v jeho elektronické formě. Cílem výzkumu bylo porovnat možnosti a přístupy k podvádění u studentů při prezenčním a online zkoušení. Ačkoliv se jedná o skupiny budoucích...

Výzkumný článek

SOUČASNÝ STAV TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ NA ZŠ A SŠ

Pavel MOC

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):1-22 | DOI: 10.5507/jtie.2021.002  

Cílem práce je výzkum postojů žáků k technické výchově a jejich ovlivnitelnost výukou zaměřenou na počítačem řízené stroje (frézky, gravírky, 3D tiskárny). Předpokladem vlastního výzkumu je vznik přehledové studie, jež zajistí přehled zkoumané problematiky v současném stavu doma i v zahraničí. Vlastní studie se nejdříve zaměřuje na definování klíčových slov, jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Následně jsou vyhledány vhodné zdroje a rozděleny na domácí a zahraniční. Výsledkem je analýza každého zdroje s krátkým abstraktem zdroje. Na závěr jsou všechny zdroje shrnuty ve výslednou zprávu, jež poukazuje na skutečnost, že především ve světě je vzdělávání...

ANALÝZA UČEBNÍC PRACOVNÉHO VYUČOVANIA PRE 3. ROČNÍK ZÁKLADNEJ ŠKOLY NA SLOVENSKU

Ivana ROCHOVSKÁ, Zlatica HUĽOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):23-40 | DOI: 10.5507/jtie.2021.006  

V príspevku sú analyzované tri didaktické prostriedky pracovného vyučovania pre 3. ročník základnej školy - učebnica, pracovný zošit a pracovná učebnica. Analýza sa zameriava na rôzne aspekty, boli analyzované a hodnotené z hľadiska rozsahu, obsahu, štrukturálnych prvkov, didaktickej vybavenosti, učebných úloh, ilustrácií, bol tiež uplatnený výpočet Mistríkovej miery zrozumiteľnosti textu. Z výsledkov vyplynulo, že skúmané učebnice sa vyznačujú rôznorodosťou vo všetkých aspektoch. Autori výskumu navrhujú obohatiť súčasnú ponuku učebníc pracovného vyučovania o ďalšie, ktoré by kombinovali prednosti troch analyzovaných didaktických prostriedkov. Príspevok...

CHOVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY PŘI ŘEŠENÍ ÚLOH S ROBOTICKOU STAVEBNICÍ

Jan BAŤKO, Filip FRANK, Lucie ROHLÍKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):41-63 | DOI: 10.5507/jtie.2021.007  

Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jak si žáci základní školy počínají při řešení úloh ze školní robotiky, které zahrnují prvky abstrakce a jejichž obtížnost v průběhu řešení stoupá. Vytvořena byla specifická sada patnácti testovacích úloh zaměřených na pohyb pojízdného robota v prostoru. Testování bylo provedeno ve dvou třídách žáků 6. ročníku základní školy. V příspěvku je prezentována pouze část výsledků získaných přímým pozorováním a analýzou videozáznamů. Je zde popsán proces adaptace žáků na práci v programovacím prostředí LEGO Mindstorms EV3 bez předchozích znalostí programování včetně genderových rozdílů a nejčastějších chyb.

TECHNICKÉ VZDELÁVANIE, ROZVÍJANIE TECHNICKÝCH ZRUČNOSTÍ A METÓDY V ČASE DIŠTANČNEJ VÝUČBY

Zlatica HUĽOVÁ, Mária KOŽUCHOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):82-91 | DOI: 10.5507/jtie.2021.008  

Technické vzdelávanie na všetkých stupňoch škôl je v súčasnosti veľmi aktuálnou témou, ktorá je v odborných kruhoch intenzívne pertraktovaná na všetkých úrovniach. Je potrebné a nutné, aby sa zlepšila technická gramotnosť žiakov tak, aby boli lepšie pripravení na život v novej spoločnosti. Zmena a rozvoj technického myslenia, rozvoj technických zručností, vyžadujú a zásadne menia aj pedagogicko-psychologické prístupy v samotnej príprave mladej generácie. Cieľom predkladanej štúdie je prezentácia časti výskumnej longitudinálnej štúdie zameranej na skúmanie technických zručností žiakov na primárnom stupni školy, zmeny v uplatňovaní edukačných metód v...

Metodológia aplikácie kvantitatívneho výskumu v kontexte odborových didaktík

Csilla SAFRANKO, Alena HAŠKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):116-134 | DOI: 10.5507/jtie.2021.012  

V článku je spracovaná prehľadová štúdia metodológie kvantitatívneho výskumu v zameraní na výskumné metódy najčastejšie používané v rámci odborových didaktík. Autorky vychádzajú jednak z koncepčnej analýzy prepojenosti odborových didaktík so všeobecnou didaktikou a jednak z koncepčnej analýzy historického vývoja odborových didaktík. V prezentovanej prehľadovej štúdii sa ťažiskovo venujú metodológii popisného, korelačného a príčinno-komparatívneho výskumu.