Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):116-134 | DOI: 10.5507/jtie.2021.012
Metodológia aplikácie kvantitatívneho výskumu v kontexte odborových didaktík
- Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Slovenská republika
V článku je spracovaná prehľadová štúdia metodológie kvantitatívneho výskumu v zameraní na výskumné metódy najčastejšie používané v rámci odborových didaktík. Autorky vychádzajú jednak z koncepčnej analýzy prepojenosti odborových didaktík so všeobecnou didaktikou a jednak z koncepčnej analýzy historického vývoja odborových didaktík. V prezentovanej prehľadovej štúdii sa ťažiskovo venujú metodológii popisného, korelačného a príčinno-komparatívneho výskumu.
Klíčová slova: pedagogický výskum, kvantitatívne metódy výskumu, všeobecná didaktika, odborové didaktiky.
Vloženo: 27. květen 2021; Revidováno: 7. září 2021; Přijato: 2. červen 2021; Zveřejněno online: 15. září 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Archer, T. M. (2003). Web-Based Surveys. Tools of the Trade 41(4), Article 4TOT6. Available at: http://www.joe.org/joe/2003august/tt6.php
- Ary, D., Cheser Jacobs, L., & Sorensen, Ch. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth, Cengage Learning.
- Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Bryman, A. (2012). Social research methods. New York: Oxford University Press.
- Campbell, D. T., & Stanley, J. (1963). Experimental and Quasi-Experimental Design for Research on Teaching. Houghton Mifflin.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018): Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cramer, C, & Schreiber. F. (2018). Subject didactics and educational sciences: relationships and their implications for teacher education from the viewpoint of educational sciences. RISTAL 1/2018, Research in Subject-matter Teaching and Learning 2018(1), 150-164.
- Dancey, C. P., & Reidy, J. (2007). Statistics without Maths for Psychology (4th ed.). Essex: Pearson Education Limited.
- Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative and Mixed Methodologies. Oxford OUP.
- Duncan, M. G. (1968). A Dictionary of Sociology. Routledge and Kegan Paul.
- Fink, A. (2013). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Los Angeles: Sage.
- Garcia, Ch. (2018). 18 Data Validations That Will Help You Collect Accurate Data. Humans of Data 2018(May). https://humansofdata.atlan.com/2018/05/18-data-validations-collect-accurate-data/
- Gavora, P., Koldeová, L., Dvorská, D., Pekárová, J., & Moravčík, M. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu [Electronic textbook of education research]. http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
- Giddens, A. (1975): Positivism and Sociology. Heinemann.
- Glen, S. (2014). Excel Statistics: Step by Step (4th ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform.
- Heitzmann, A., & Pauli, C. (2015). Professionalisierung in den Fachdidaktiken - Űberlegungen zu einem zentralen, aber nicht problematischen Begriff. Beiträge zur Lehrerbildung, 32(2), 183-199.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál.
- Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
- Hopmann, S., & Riquarts, K. (2000). Starting a dialogue: A beginning conversation between the Didaktik and curriculum traditions. In I. Westbury, S. Hopmann, & K. Riquarts (Eds.), Teaching as a Reflective Practice: The German Didaktik Tradition, 3-11. Erlbaum.
- Hsieh, P., Acee, T., Chung, W. H., Hsieh, Y. P., Kim, H., Thomas, G. D., You, J., & Levon, J. L. (2005). Is educational intervention research on the decline? Journal of Educational Psychology 97(4), 523-529. doi:10.1037/0022-0663.97.4.523
Přejít k původnímu zdroji...
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výskumu: základy kvantitativního výskumu. Praha: Grada.
- Johnson, R. B., & Christensen, L. (2004). Education Research: Quantitative, Qualtitative, and Mixed Approaches (2nd ed.). Allyn and Bacon.
- Kerlinger, F. N. (1973). Foundations of Behavioral Research. Holt, Rinehart and Winston.
- Kirk, R. (2009). Experimental design. In R. E. Millsap & A. Maydeu-Olivares (Eds.), The Sage handbook of quantitative methods in psychology. Sage.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kravitz, L. (2020). Understanding and Enjoying Research. IAFC Conference Report, Reading and Interpreting Research. https://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/understandres.html
- Lopez-Alvarado, J. (2017). Educational Research: Educational Purposes, The Nature of Knowledge and Ethical Issues. International Journal of Research and Education, 2(1), 1-5. doi: 10.19239/ijrev2n1p1
Přejít k původnímu zdroji...
- Lowhorn, G. (2007). Qualitative and Quantitative Research: How to Choose the Best Design. https://www.researchgate.net/publication/256053334_Qualitative_and_Quantitative_Research_How_to_Choose_the_Best_Design
- Ligozat, F., & Almqvist, J. (2018). Conceptual frameworks in didactics - learning and teaching: trends, evoluations and comparative challenges. European Educational Research Journal, vol. 17, (1), 3-16. https://doi.org/10.1177/1474904117746720
Přejít k původnímu zdroji...
- Mertler, C. (2018). Introduction to Educational Research. Sage Publications Inc.
- Meyer, M. A. (2012). Keyword: Didactics in Europe. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft 15(3), 449-482. https://doi.org/10.1007/s11618-012-0322-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Mouly, G. J. (1978). Educational Research: The Art and Science of Investigation. Boston, MA: Allyn and Bacon.
- Petlák, E. (2019). Vzdelávanie pre budúcnosť - s aspektom na prípravu budúcich učiteľov: Education for the future - with aspect for preparing future teachers. Jaslovská, B., Tóblová, E. (Eds): Súčasnosť a perspektívy pregraduálnej prípravy učiteľov: Aká je a aká by mohla byť príprava budúcich učiteľov, 111-117. UK Bratislava.
- Plonsky, L. (2019). Quantitative Research Methods. In S. Loewen & M. Sato (Eds.), The Routledge handbook of instructed second language aquisition. Routledge.
- Rogers, J., & Révész, A. (2020). Experimental and quasi-experimental designs. Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics. Routledge.
- Shadish, W. R., Clark, M. H., & Steiner, P. M. (2008). Can Nonrandomized Experiments Yield Accurate Answers? A Randomized Experiment Comparing Random to Nonrandom Assignment. Journal of the American Statistical Association 103(484), 1334-1344. doi: 10.1198/016214508000000733
Přejít k původnímu zdroji...
- Shatia, M. (2018). Your Guide to Qualitative and Quantitative Data Analysis Methods. https://humansofdata.atlan.com/2018/09/qualitative-quantitative-data-analysis-methods/
- Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum-SDA Info (Data and Research-SDA Info), 7(2), 125-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soukup, P., & Kočvarová, I. (2016). Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výskumu. Pedagogická orientace, 2016, 26(3), 512-536. DOI: 10.5817/PedOr2016-3-512.
Přejít k původnímu zdroji...
- Statistics Solutions (2021). SPSS Stastics Help. https://www.statisticssolutions.com/spss-statistics-help/
- Terhart, E. (2012). Bildungswissenschaften: Verlegenheitslösung, Sammelkategorie, Kampfbegriff? Zeitschrift für Pädagogik, 18(1), 22-39.
- Tsokalidou, R. (1995). Research Methods in Applied Linguistics. Monash University. https://www.researchgate.net/publication/288101098_Research_Methods_in_Applied_Linguistics
- Zierer, K., & Seek, N. M. (2012). General didactics and instructional design: eyes like twins. A transatlantic dialogue about similarities and differences, about the past and future of two sciences of learning and teaching. Springerplus, 2012(Aug.), 30 p. doi: 10.1186/2193-1801-1-15
Přejít k původnímu zdroji...