Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):116-134 | DOI: 10.5507/jtie.2021.012

Metodológia aplikácie kvantitatívneho výskumu v kontexte odborových didaktík

Csilla SAFRANKO, Alena HAŠKOVÁ
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Slovenská republika

V článku je spracovaná prehľadová štúdia metodológie kvantitatívneho výskumu v zameraní na výskumné metódy najčastejšie používané v rámci odborových didaktík. Autorky vychádzajú jednak z koncepčnej analýzy prepojenosti odborových didaktík so všeobecnou didaktikou a jednak z koncepčnej analýzy historického vývoja odborových didaktík. V prezentovanej prehľadovej štúdii sa ťažiskovo venujú metodológii popisného, korelačného a príčinno-komparatívneho výskumu.

Klíčová slova: pedagogický výskum, kvantitatívne metódy výskumu, všeobecná didaktika, odborové didaktiky.

Vloženo: 27. květen 2021; Revidováno: 7. září 2021; Přijato: 2. červen 2021; Zveřejněno online: 15. září 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SAFRANKO, C., & HAŠKOVÁ, A. (2021). Metodológia aplikácie kvantitatívneho výskumu v kontexte odborových didaktík. Journal of Technology and Information Education13(1), 116-134. doi: 10.5507/jtie.2021.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Archer, T. M. (2003). Web-Based Surveys. Tools of the Trade 41(4), Article 4TOT6. Available at: http://www.joe.org/joe/2003august/tt6.php
  2. Ary, D., Cheser Jacobs, L., & Sorensen, Ch. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth, Cengage Learning.
  3. Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  4. Bryman, A. (2012). Social research methods. New York: Oxford University Press.
  5. Campbell, D. T., & Stanley, J. (1963). Experimental and Quasi-Experimental Design for Research on Teaching. Houghton Mifflin.
  6. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018): Research Methods in Education (8th ed.). Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Cramer, C, & Schreiber. F. (2018). Subject didactics and educational sciences: relationships and their implications for teacher education from the viewpoint of educational sciences. RISTAL 1/2018, Research in Subject-matter Teaching and Learning 2018(1), 150-164.
  8. Dancey, C. P., & Reidy, J. (2007). Statistics without Maths for Psychology (4th ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  9. Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative and Mixed Methodologies. Oxford OUP.
  10. Duncan, M. G. (1968). A Dictionary of Sociology. Routledge and Kegan Paul.
  11. Fink, A. (2013). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Los Angeles: Sage.
  12. Garcia, Ch. (2018). 18 Data Validations That Will Help You Collect Accurate Data. Humans of Data 2018(May). https://humansofdata.atlan.com/2018/05/18-data-validations-collect-accurate-data/
  13. Gavora, P., Koldeová, L., Dvorská, D., Pekárová, J., & Moravčík, M. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu [Electronic textbook of education research]. http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
  14. Giddens, A. (1975): Positivism and Sociology. Heinemann.
  15. Glen, S. (2014). Excel Statistics: Step by Step (4th ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform.
  16. Heitzmann, A., & Pauli, C. (2015). Professionalisierung in den Fachdidaktiken - Űberlegungen zu einem zentralen, aber nicht problematischen Begriff. Beiträge zur Lehrerbildung, 32(2), 183-199. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál.
  18. Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  19. Hopmann, S., & Riquarts, K. (2000). Starting a dialogue: A beginning conversation between the Didaktik and curriculum traditions. In I. Westbury, S. Hopmann, & K. Riquarts (Eds.), Teaching as a Reflective Practice: The German Didaktik Tradition, 3-11. Erlbaum.
  20. Hsieh, P., Acee, T., Chung, W. H., Hsieh, Y. P., Kim, H., Thomas, G. D., You, J., & Levon, J. L. (2005). Is educational intervention research on the decline? Journal of Educational Psychology 97(4), 523-529. doi:10.1037/0022-0663.97.4.523 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výskumu: základy kvantitativního výskumu. Praha: Grada.
  22. Johnson, R. B., & Christensen, L. (2004). Education Research: Quantitative, Qualtitative, and Mixed Approaches (2nd ed.). Allyn and Bacon.
  23. Kerlinger, F. N. (1973). Foundations of Behavioral Research. Holt, Rinehart and Winston.
  24. Kirk, R. (2009). Experimental design. In R. E. Millsap & A. Maydeu-Olivares (Eds.), The Sage handbook of quantitative methods in psychology. Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kravitz, L. (2020). Understanding and Enjoying Research. IAFC Conference Report, Reading and Interpreting Research. https://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/understandres.html
  26. Lopez-Alvarado, J. (2017). Educational Research: Educational Purposes, The Nature of Knowledge and Ethical Issues. International Journal of Research and Education, 2(1), 1-5. doi: 10.19239/ijrev2n1p1 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Lowhorn, G. (2007). Qualitative and Quantitative Research: How to Choose the Best Design. https://www.researchgate.net/publication/256053334_Qualitative_and_Quantitative_Research_How_to_Choose_the_Best_Design
  28. Ligozat, F., & Almqvist, J. (2018). Conceptual frameworks in didactics - learning and teaching: trends, evoluations and comparative challenges. European Educational Research Journal, vol. 17, (1), 3-16. https://doi.org/10.1177/1474904117746720 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Mertler, C. (2018). Introduction to Educational Research. Sage Publications Inc.
  30. Meyer, M. A. (2012). Keyword: Didactics in Europe. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft 15(3), 449-482. https://doi.org/10.1007/s11618-012-0322-8 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Mouly, G. J. (1978). Educational Research: The Art and Science of Investigation. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  32. Petlák, E. (2019). Vzdelávanie pre budúcnosť - s aspektom na prípravu budúcich učiteľov: Education for the future - with aspect for preparing future teachers. Jaslovská, B., Tóblová, E. (Eds): Súčasnosť a perspektívy pregraduálnej prípravy učiteľov: Aká je a aká by mohla byť príprava budúcich učiteľov, 111-117. UK Bratislava.
  33. Plonsky, L. (2019). Quantitative Research Methods. In S. Loewen & M. Sato (Eds.), The Routledge handbook of instructed second language aquisition. Routledge.
  34. Rogers, J., & Révész, A. (2020). Experimental and quasi-experimental designs. Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics. Routledge.
  35. Shadish, W. R., Clark, M. H., & Steiner, P. M. (2008). Can Nonrandomized Experiments Yield Accurate Answers? A Randomized Experiment Comparing Random to Nonrandom Assignment. Journal of the American Statistical Association 103(484), 1334-1344. doi: 10.1198/016214508000000733 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Shatia, M. (2018). Your Guide to Qualitative and Quantitative Data Analysis Methods. https://humansofdata.atlan.com/2018/09/qualitative-quantitative-data-analysis-methods/
  37. Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum-SDA Info (Data and Research-SDA Info), 7(2), 125-148. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Soukup, P., & Kočvarová, I. (2016). Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výskumu. Pedagogická orientace, 2016, 26(3), 512-536. DOI: 10.5817/PedOr2016-3-512. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Statistics Solutions (2021). SPSS Stastics Help. https://www.statisticssolutions.com/spss-statistics-help/
  40. Terhart, E. (2012). Bildungswissenschaften: Verlegenheitslösung, Sammelkategorie, Kampfbegriff? Zeitschrift für Pädagogik, 18(1), 22-39.
  41. Tsokalidou, R. (1995). Research Methods in Applied Linguistics. Monash University. https://www.researchgate.net/publication/288101098_Research_Methods_in_Applied_Linguistics
  42. Zierer, K., & Seek, N. M. (2012). General didactics and instructional design: eyes like twins. A transatlantic dialogue about similarities and differences, about the past and future of two sciences of learning and teaching. Springerplus, 2012(Aug.), 30 p. doi: 10.1186/2193-1801-1-15 Přejít k původnímu zdroji...