Journal of Technology and Information Education, 2020 (roč. 12), číslo 2

Teoretická studie

PŘÍPRAVA NA POVOLÁNÍ V RÁMCOVÝCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMECH PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A V EDUKACI ČESKÝCH MATEŘSKÝCH ŠKOL

Radmila BURKOVIČOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):27-46 | DOI: 10.5507/jtie.2020.018  

Článek prezentuje výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda a v jaké podobě je českou společností formulovaný požadavek: „seznamování dětí v předškolním vzdělávání s obsahem jednotlivých povolání“ uveden v aktuálně platném českém, slovenském a polském státním rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, a zda lze požadavek podle českého vzdělávacího programu ve vzdělávání dětí předškolního věku v české mateřské škole realizovat. Ve vzdělávacích programech se kvalitativní analýzou kódovaly v jednotkách kódování datové úryvky ze segmentu cílů, obsahů a kompetencí. Z kódování vystoupily v různých dimenzích kategorie zjevného...

MODELY DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ

Michal ČERNÝ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):47-71 | DOI: 10.5507/jtie.2020.019  

Přehledová studie analyzuje 15 článků z databáze SCOPUS, které se věnují problematice digitálních kompetencí v oblasti vzdělávání. Na základě této analýzy nabízí základní pohled jak na vlastní výzkumné pole, tak na témata, která tyto články popisují. Ukazují, že jakkoli jde o téma aktuální a společensky závažné, v oblasti vzdělávání mu stále není věnována náležitá pozornost. A to ani výzkumně, ani teoreticky. Přehledová studie současně poukazuje na některé širší problémy výzkumu kompetencí jako takových.

PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE PRO PODPORU VÝUKY 3D MODELOVÁNÍ A 3D TISKU NA ZŠ

Vladimír VOCHOZKA, Tomáš SOSNA

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):72-79 | DOI: 10.5507/jtie.2020.011  

Článek poukazuje na ukázku dobré praxe výuky 3D modelování a 3D tisku na konkrétních základních školách. Trend 3D tisku prostupuje širokou veřejností i specializovanými pracovišti. Uvedený příklad je možné vnímat jako doporučení pro jiné základní školy. Diskutováno je především jak podobnou výuku koncipovat a jaké prvky je možné použít.

INOVÁCIE PREGRADUÁLNEJ PRÍPRAVY UČITEĽOV V ZAMERANÍ NA FORMOVANIE ICH DIGITÁLNYCH KOMPETENCIÍ

Ján ZÁHOREC, Alena HAŠKOVÁ, Adriana NAGYOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):80-92 | DOI: 10.5507/jtie.2020.013  

V príspevku sú prezentované niektoré výsledky výskumného šetrenia súčasného stavu a potrieb inovácií pregraduálnej prípravy učiteľov v oblasti rozvíjania ich didakticko-technologických kompetencií. V rámci výskumného šetrenia bola z pohľadu výskumnej vzorky 280 študentov učiteľstva posudzovaná miera významnosti vybraných softvérových aplikácií vo vzťahu k rozvíjaniu profesijnej digitálnej gramotnosti učiteľov. Výsledky štatistickej analýzy výskumných dát preukázali určité významné skutočnosti, ktoré by mali byť premietnuté do inovácií príslušnej oblasti kurikúl študijných programov učiteľstva na vysokých školách, resp. aj do programov ďalšieho vzdelávania...

ROZVOJ TECHNICKÉHO MYŠLENÍ V NÁVAZNOSTI NA ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI

Čestmír SERAFÍN

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):93-101 | DOI: 10.5507/jtie.2020.014  

V současné době se otázka gramotnosti stala poměrně zásadním společenským fenoménem, který se vyvíjí spolu s rozvojem společnosti. Tyto dovednosti v historii lidstva nebývaly samozřejmostí. Dnes je situace ve většině světa jiná a míra gramotnosti se tak stala vlastně ukazatelem kulturní vyspělosti. Zabýváme-li se tedy pojmem digitální gramotnost, pojmem, který se stal fenoménem dnešní doby technologicky vyspělé společnosti, logicky zde vidíme vazbu mezi technickým myšlením, technickou gramotností (v tomto případě spíše technologickou gramotností) a gramotností digitální. Příspěvek se zabývá studií možných aspektů rozvoje technického myšlení a tím,...

SOCIÁLNÍ MÉDIA: PŘEKÁŽKA NEBO INSPIRACE K PROVÁDĚNÍ PROGRAMU DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI V OKRESU KISII V KENI

Teresa K. ABUYA*, Omosa E. MOCHAMA, Edwin O. MAKWORO

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):129-142 | DOI: 10.5507/jtie.2020.017  

Informační a komunikační technologie (IKT) způsobily revoluci ve způsobu fungování různých odvětví v rozvinutých i rozvojových zemích. Pronikly do moderních společností jako nástroje pro transformaci vzdělávacích systémů i podpory hospodářského rozvoje. Vytvářením nových produktů a služeb a poskytnutím přístupu k informacím a odborným znalostem umožnily pokrok v zemědělství, zdravotnictví a vzdělávání a propojení komunit, učitelů a studentů. Odvětví vzdělávání v mnoha zemích plně začlenilo IKT do oblasti výzkumu, výuky i učení, což umožnilo rozvoj inovativních způsobů učení vhodných pro různé situace, ve kterých se žák nachází. V počáteční fázi začleňování...

DIGITÁLNÍ VÝUKA STUDENTŮ UČITELSTVÍ BĚHEM PANDEMIE ONEMOCNĚNÍ COVID-19

Prasart NUANGCHALERM*, Veena PRACHAGOOL, Jiří DOSTÁL

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):143-151 | DOI: 10.5507/jtie.2020.021  

Je známým faktem, že onemocnění způsobené koronavirem nebo jinak řečeno onemocnění COVID-19 se i nadále šíří celým světem, a to prostřednictvím našich společenských aktivit. U osob, které sledují zpravodajství zejména prostřednictvím sociálních médií a on-line statutů, může vyvolávat pocity paniky. Pandemie stále představuje obrovskou hrozbu pro náš každodenní život, naši zdravotní péči, společenské aktivity i pro řízení vzdělávacího procesu. Vzdělávání nicméně v tomto ohledu disponuje multimédii a dalšími nástroji, které řízení výuky pomáhají. V situaci způsobené pandemií onemocnění COVID-19 hraje důležitou roli “digital learning” neboli...

ONLINE APLIKACE JAKO NÁSTROJ PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ

Eva ŠMELOVÁ*, Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Pavlína ČÁSTKOVÁ, Alena PETROVÁ, Irena PLEVOVÁ, Jan KUBRICKÝ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):152-163 | DOI: 10.5507/jtie.2021.004  

Autoři příspěvku si kladou za cíl představit online aplikaci jako nástroj pedagogické diagnostiky pro předškolní vzdělávání, která byla vytvořena jako originální nástroj v rámci projektu Technologické agentury ČR. Tříletý projekt reaguje na aktuální potřeby pedagogické praxe v kontextu pedagogické diagnostiky, ale současně, i na podmínky vzdělávání v době covidové epidemie. V textu jsou popsána východiska pro tvorbu aplikace, její technologie i pedagogický koncept. Čtenář se může současně seznámit s implementací aplikace do praxe, zejména potom s klady a připomínkami ze strany učitelů mateřských škol, kteří jsou do projektu zapojeni, a patří k prvním...

DÍLČÍ VÝSLEDKY PILOTNÍHO OVĚŘOVÁNÍ NOVÉHO POJETÍ TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE

Jiří DOSTÁL*, Pavlína ČÁSTKOVÁ, Miroslav JANU, Radim DĚRDA, Michal MRÁZEK, Hana BUČKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):164-175 | DOI: 10.5507/jtie.2021.001  

Příspěvek představuje dílčí výsledky pilotního ověřování nově formulovaných očekávaných výstupů učení s využitím inovativně pojatých metodických materiálů. Na základě přímého kontaktu se školní praxí dává odpověď na to, zda koncepce rozvoje technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností rozpracovaná pro druhý stupeň základních škol skutečně odpovídá možnostem škol, vyučujících a především žáků. Bylo zjištěno, že ne všechny očekávané výsledky jsou školy ochotny realizovat ve stejné míře. Ukázalo se, že ochota škol odráží nejen materiální zabezpečení, které má škola k dispozici, ale i nastavenou filozofii vzdělávání školy, názory...

Výzkumný článek

GENDEROVÉ ROZDÍLY ZNALOSTÍ ŽÁKŮ VE VYBRANÝCH OBLASTECH TECHNIKY

Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ŠTĚPÁNEK, Veronika ŠVRČINOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):5-15 | DOI: 10.5507/jtie.2020.012  

Článek prezentuje výsledky výzkumné sondy zabývající se genderovými rozdíly v úrovni znalostí žáků a žákyň druhého stupně základních škol v České republice v oblasti vybraných technicky orientovaných témat. Na základě dat získaných pomocí didaktických testů kognitivní úrovně s velikostí výzkumného vzorku téměř tisícovky žáků či žákyň můžeme konstatovat, že signifikantně vyšší úroveň znalostí byla u žáků druhého stupně základních škol identifikována v oblasti ručního nářadí. Signifikantně vyšší úroveň znalostí žákyň stejného věku byla identifikována v oblasti výroby textilu.

PRIPRAVENOSŤ ŠTUDENTOV PREDŠKOLSKEJ A ELEMENTÁRNEJ PEDAGOGIKY NA VÝUČBU PRACOVNÉHO VYUČOVANIA

Mária KOŽUCHOVÁ, Martin KURUC*

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):16-26 | DOI: 10.5507/jtie.2020.016  

V  príspevku predstavujeme výsledky a interpretácie z nášho výskumu, ktorého cieľom bolo vytvoriť si určitý obraz o tom, ako je nastavená sebaregulácia a motivácia k učeniu sa študentov programov Predškolská a elementárna pedagogika a  Učiteľstvo primárneho vzdelávania pre predmety technického charakteru. Sústredili sme sa na oblasť pripravenosti,  sebaregulácie a motivácie k technickému vzdelávaniu.  Vychádzame z metodologického prístupu ukotveného v teórii sebaurčenia. Za najvýznamnejšie zistenie považujeme pozitívne nastavenie motivácie študentov k technickým predmetom.

DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE JAKO NÁSTROJ ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE

Jarmila HONZÍKOVÁ*, Petr SIMBARTL, Ján BAJTOŠ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):102-111 | DOI: 10.5507/jtie.2020.015  

Problematika školního podvádění je velmi aktuální a diskutované téma již od druhé poloviny minulého století. Současné moderní technologie a v podstatě neomezený přístup studentů k internetu poskytují nové možnosti k získávání učebních materiálů, které jim usnadňují učení. Zároveň tyto možnosti umožňují studentům najít nové způsoby, jak ve školním prostředí podvádět. Škála podvádění pomocí informačně komunikačních prostředků je poměrně široká, od běžných počítačů až po smartwatch, neboli chytré hodinky. Na otázku, jaké způsoby školního podvádění preferují studenti středních škol v Čechách, na Slovensku a v Polsku, se pokusíme odpovědět v naší výzkumné...

INTERAKTÍVNA UČEBNICA A JEJ DIDAKTICKÉ VYUŽITIE PRI ZÍSKAVANÍ A SPRACOVANÍ  GEOGRAFICKÝCH INFORMÁCIÍ

Martina ŠKODOVÁ*, Andrej MRAČNÍK

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):112-128 | DOI: 10.5507/jtie.2020.020  

Vývoj a tvorba interaktívnych učebníc vyžaduje osobitné podmienky a plnenie špecifických požiadaviek. Príspevok predstavuje učebnú pomôcku interaktívnu učebnicu, ktorá má potenciál zapojiť žiakov do objavovania a využívania online informácií o ich regióne. Na jej príklade identifikujeme najdôležitejšie požiadavky na interaktívne učebnice a viaceré aspekty ich tvorby. Okrem technických vlastností učebnice je dôležitý najmä vysoký štandard spracovania informácií z hľadiska obsahu i potrieb učenia sa. Výsledky našich skúseností pri vývoji a hodnotení interaktívnej učebnice môžu byť užitočné pre potenciálnych tvorcov ďalších interaktívnych...