Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):143-151 | DOI: 10.5507/jtie.2020.021

DIGITÁLNÍ VÝUKA STUDENTŮ UČITELSTVÍ BĚHEM PANDEMIE ONEMOCNĚNÍ COVID-19

Prasart NUANGCHALERM*, Veena PRACHAGOOL, Jiří DOSTÁL
Mahasarakham University, Thailand
Mahasarakham University, Thailand
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Je známým faktem, že onemocnění způsobené koronavirem nebo jinak řečeno onemocnění COVID-19 se i nadále šíří celým světem, a to prostřednictvím našich společenských aktivit. U osob, které sledují zpravodajství zejména prostřednictvím sociálních médií a on-line statutů, může vyvolávat pocity paniky. Pandemie stále představuje obrovskou hrozbu pro náš každodenní život, naši zdravotní péči, společenské aktivity i pro řízení vzdělávacího procesu. Vzdělávání nicméně v tomto ohledu disponuje multimédii a dalšími nástroji, které řízení výuky pomáhají. V situaci způsobené pandemií onemocnění COVID-19 hraje důležitou roli “digital learning” neboli učení s digitálními technologiemi. Cílem předložené studie bylo zjistit míru připravenosti na učení s digitálními technologiemi u učitelů přírodovědných předmětů. Za tímto účelem byla použita metoda výzkumného šetření, uplatněná prostřednictvím dotazníků vyplněných 36 začínajícími a 38 zkušenými učiteli. Shromážděné výsledky byly analyzovány a zpracovány ve smyslu střední hodnoty, směrodatné odchylky a jednosměrné analýzy rozptylu. Z výsledků vyplývá, že zkušení učitelé přírodovědných předmětů vykazují ve většině případů vyšší míru připravenosti na učení s digitálními technologiemi než učitelé začínající. Při zkoumání jednotlivých složek učení s digitálními technologiemi vyšlo najevo, že zatímco míra připravenosti je vysoká, kreativita a inovativnost je v tomto ohledu spíše průměrná. Testováním jednotlivých složek digitálního učení se prokázalo, že na hranici významnosti 0,05 jsou výsledky signifikantní.

Klíčová slova: digitální výuka, připravenost, vzdělávání učitelů

Vloženo: 10. listopad 2020; Revidováno: 10. listopad 2020; Přijato: 20. prosinec 2020; Zveřejněno online: 5. leden 2021; Zveřejněno: 1. únor 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NUANGCHALERM, P., PRACHAGOOL, V., & DOSTÁL, J. (2020). DIGITÁLNÍ VÝUKA STUDENTŮ UČITELSTVÍ BĚHEM PANDEMIE ONEMOCNĚNÍ COVID-19. Journal of Technology and Information Education12(2), 143-151. doi: 10.5507/jtie.2020.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akarawang, C., Kidrakran, P., & Nuangchalerm, P. (2015). Enhancing ICT competency for teachers in the Thailand basic education system. International Education Studies, 8(6), 1-8. doi:10.5539/ies.v8n6p1 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Amhag, L., Hellström, L., & Stigmar, M. (2019). Teacher educators' use of digital tools and needs for digital competence in higher education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 203-220. doi: 10.1080/21532974.2019.1646169 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Best, M., & MacGregor, D. (2017). Transitioning design and technology education from physical classrooms to virtual spaces: implications for pre-service teacher education. International Journal of Technology and Design Education, 27(2), 201-213. doi:10.1007/s10798-015-9350-z Přejít k původnímu zdroji...
  4. Dostál, J., Wang, X., & Nuangchalerm, P. (2017a). Experiments in education supported by computer use: Teachers' attitudes towards computers. Proceeding of the 9th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2017). Pp. 248-254. doi: 10.5220/0006321302480254 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dostál, J., Wang, X, A. Steingartner, W. & Nuangchalerm, P. (2017b). Digital intelligence-New concept in context of future school of education. Proceedings of ICERI2017 Conference. Pp. 3706 - 3712. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Emmanuel, R., & Jamilu, H. Y. (2016). Occupational stress and management strategies among technology education teachers in higher institutions. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 1-12. doi: 10.9734/BJESBS/2016/25361 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Faustmann, G., Lemke, C., Kirchner, K., & Monett, D. (2019). Which factors make digital learning platforms successful?. Proceeding of the 13th Annual International Technology, Education and Development Conference. Pp. 6777-6786). doi: 10.21125/inted.2019.1651 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Hanson, R., & Kutorglo, E. (2019). The use of a digital learning system for developing pedagogical skills: Ideas for research-based practice. Journal of Information Technologies and Lifelong Learning, 2(2), 88-96. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kearney, M., & Maher, D. (2019). Mobile learning in pre-service teacher education: Examining the use of professional learning networks. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1), 135-148. doi: 10.14742/ajet.4073 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Nuangchalerm, P. (2017). Preservice teachers' twenty first century learning skills: Three different majors of study. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(7),124-128. doi: 10.21833/ijaas.2017.07.018 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Office of the Higher Education Commission. (2018). Announcement of guidelines for compliance with the national higher education qualifications framework for digital competency for undergraduate qualifications. Bangkok: OHEC.
  12. Prachagool, V., Nuangchalerm, P., Subramaniam, G. & Dostál, J. (2016). Pedagogical decision making through the lens of teacher preparation program. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 4(1), 41-52. doi: 10.17478/JEGYS.2016116351 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Sousa, M. J., Carmo, M., Gonçalves, A. C., Cruz, R., & Martins, J. M. (2019). Creating knowledge and entrepreneurial capacity for HE students with digital education methodologies: Differences in the perceptions of students and entrepreneurs. Journal of Business Research, 94, 227-240. doi: 10.1016/j.jbusres.2018.02.005 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Wang, C., Cheng, Z., Yue, X. G., & McAleer, M. (2020). Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management. 13(56), 1-6. doi: 10.3390/jrfm13020036 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Wisetsat, C., & Nuangchalerm, P. (2019). Enhancing innovative thinking of Thai pre-service teachers through multi-educational innovations. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(3), 409-419. doi: 10.17478/jegys.570748 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Wisetsat, C., & Wisetsat, W. (2020). A need study to enhance pre-service teachers' digital competencies. Journal of Yala Rajabhat University, 15(1), 105-116.
  17. Xu, S., Yang, H. H., MacLeod, J., & Zhu, S. (2019). Interpersonal communication competence and digital citizenship among pre-service teachers in China's teacher preparation programs. Journal of Moral Education, 48(2), 179-198. doi: 10.1080/03057240.2018.1458 605 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China's education emergency management policy in the COVID-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(55), 1-6. doi: 10.3390/ jrfm13030055 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Zhong, B. L., Luo, W., Li, H. M., Zhang, Q. Q., Liu, X. G., Li, W. T., & Li, Y. (2020). Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among Chinese residents during the rapid rise period of the COVID-19 outbreak: a quick online cross-sectional survey. International Journal of Biological Sciences, 16(10), 1745-1752. doi: 10.7150/ ijbs.4522 Přejít k původnímu zdroji...