Journal of Technology and Information Education, 2018 (roč. 10), číslo 1
EDUKAČNÍ ROBOTIKA VE VÝUCE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
Jan BAŤKO
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):5-16 | DOI: 10.5507/jtie.2018.001
Cílem našeho výzkumu bylo zmapovat a popsat současný stav výuky edukační robotiky v České republice před chystanými kurikulárními změnami v technickém vzdělávání. Zjišťovali jsme, zda učitelé využívají ve výuce robotické stavebnice, ve kterých předmětech je používají, jakým způsobem a na jaké problémy v souvislosti s jejich začleněním do výuky narážejí. Zrealizovali jsme proto dotazníkové šetření mezi učiteli v České republice. Z výsledků vyplývá, že edukační robotika je nejčastěji využívána v rámci volnočasových aktivit, ze školních předmětů poté nejčastěji ve výuce informatiky, a to i přes existenci řady neaprobovaných učitelů pro výuku tohoto předmětu....
VNÍMÁNÍ DIGITÁLNÍCH HER JAKO VZDĚLÁVACÍHO MÉDIA ŽÁKY ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Karel PICKA, Karolína PEŠKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):17-33 | DOI: 10.5507/jtie.2018.002
Cílem výzkumného šetření prezentovaného v této studii bylo zjistit, jak žáci základních škol vnímají digitální hry jako vzdělávací médium. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se žáci s digitálními hrami setkali v rámci vzdělávání a jak jsou k hraní digitálních her motivováni. Studie je dalším krokem v pochopení možností digitálních her na poli vzdělávání. Využila pro získání potřebných dat dotazník, který byl vyplněn 603 žáky 2. stupně ZŠ. Z výsledků např. vyplynulo, že žáci hry vnímali především coby element, jenž podněcuje jejich představivost, a uvedli, že by se s ním jako s médiem chtěli ve svém vzdělávání dále setkávat.
TECHNICKÁ VÝCHOVA NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH – MINULOST A SOUČASNOST
Čestmír SERAFÍN, Martin HAVELKA, Jiří KROPÁČ
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):34-42 | DOI: 10.5507/jtie.2017.014
Příspěvek se zaměřuje na kontext podmiňující změny pojetí technické výchovy na základních školách. Jsou zde analyzovány širší souvislostí vývoje přípravy žáků na základních školách v oblasti obecně technicky orientovaných předmětů ve 20. a 21. století na území nynější České republiky. V příspěvku je uvedeno výzkumné šetření, které popisuje současný stav v oblasti technické výchovy ve školách na Olomoucku.
TRADIČNÍ A NETRADIČNÍ TÉMATA RVP PRO OBLAST INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJICH REFLEXE ZE STRANY ŽÁKŮ 9. TŘÍD ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Milan KLEMENT
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):43-62 | DOI: 10.5507/jtie.2018.003
Jak vypadá konkrétní vzdělávací obsah informatických předmětů na 1. a 2. stupni českých základních škol? Která informatická témata jsou ve skutečnosti vyučována? Objevují se ve výuce i témata, která nejsou v rámci platných kurikulárních dokumentů zakotvena či příliš akcentována? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v rámci předložené stati, ve které jsou uvedeny některé dílčí výstupy realizovaného výzkumného šetření, které bylo primárně zaměřeno na problematiku akceptace výukového obsahu informatických předmětů, vyučovaných na základních školách v České republice, a jehož cílovou skupinou tvořili žáci 9. tříd.
PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE PRO PODPORU VÝUKY PROGRAMOVÁNÍ CNC STROJŮ NA VŠ
Naděžda ČUBOŇOVÁ, Nataša NÁPRSTKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):63-72 | DOI: 10.5507/jtie.2018.005
Článek poukazuje na ukázku dobré praxe výuky programování CNC strojů na konkrétní VŠ, kdy, jak je prezentováno, bylo nutné vytvořit vhodné podmínky pro tuto výuku, protože využití CNC techniky v současné technické praxi je jednou z důležitých oblastí, kde se může absolvent technické VŠ uplatnit. Uvedený příklad je možné vnímat jako doporučení pro jiné VŠ, které se uvedenou problematikou rovněž zabývají, jak podobnou výuku koncipovat, jaké prvky je možné použít, jak do výuky zapojit IT technologie. Jsou zde popsány možnosti postupu při tvorbě systému pro výuku a jeho zapojení do výuky CNC programování, které je, důležitou součástí současných výrobních...
ORIENTUJEME SA V ŠKOLSKOM MANAŽMENTE?
Alena HAŠKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):73-75 | DOI: 10.5507/jtie.2017.016
Recenzia publikácie Márie Pisoňovej a kol. Školský manažment: terminologický a výkladový slovník, Bratislava, Wolters Kluwer s.r.o., 2017, 167 s., ISBN 978-80-8168-660-3. Publikácie z oblasti školského manažmentu nie sú frekventovaným javom na knižnom trhu rovnako na Slovensku ako aj v Čechách. Autorka recenzie predstavuje terminologický a výkladový slovník, na príprave ktorého sa podieľal 30-členný slovensko-český autorský kolektív a ktorý je špecificky určený pre učiteľov, resp. študentov učiteľských študijných programov.