Journal of Technology and Information Education, 2020 (roč. 12), číslo 1

Teoretická studie

DIVERZIFIKACE STUDENTŮ PODLE PREDIKTORŮ ÚSPĚŠNOSTI V INFORMATICKY ZAMĚŘENÝCH SPOC KURZECH

Michal MRÁZEK, Jaromír BASLER

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):5-18 | DOI: 10.5507/jtie.2020.007  

Prezentovaný článek popisuje výsledky výzkumu, který byl realizován v rámci implementace SPOC kurzů v předmětech Základy programování, Informační technologie a informatika v univerzitní přípravě budoucích učitelů techniky a informatiky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké skupiny studentů lze charakterizovat podle prediktorů úspěšnosti ve SPOC kurzu. Design výzkumu byl stanoven kvantitativními metodami sběru a vyhodnocení dat. Dotazování bylo provedeno pomocí vlastního dotazníku, kterého se účastnilo 44 respondentů. Získaná data byla analyzována pomocí vícerozměrných statistických dat, primárně metodami shlukové analýzy. Z výsledků výzkumu vyplynulo,...

TECHNICKÁ GRAMOTNOSŤ ŽIAKA ZÁKLADNEJ ŠKOLY, STATUS A OSOBNOSŤ UČITEĽA TECHNICKÝCH PREDMETOV

Patrik JANÍČEK, Jana DEPEŠOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):19-26 | DOI: 10.5507/jtie.2020.006  

Súčasná spoločnosť je charakterizovaná využívaním moderných  technológií, informatiky a nastupujúcej robotizácie a automatizácie. Vďaka čomu sa technika rozšírila do všetkých oblastí ľudského života a pracovných  činnosti. Je žiaduce, aby žiak disponoval technickým vzdelávaním, využíval nadobudnuté   vedomosti z oblasti fungovania strojov, spracovania materiálov, fyzikálnych a chemických vlastnosti jednotlivých druhov materiálu. Moderná technická doba si vyžaduje aktívnu prácu s počítačom. Vyučovanie predmetu technika na Základnej škole zabezpečuje erudovaný učiteľ s technickým vzdelaním.

UDRŽATEĽNOSŤ VÝSLEDKOV PROJEKTU DIELNE V PODMIENKACH ZÁKLADNÝCH ŠKÔL NA SLOVENSKU

Eva FELIXOVÁ, Gabriel BÁNESZ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):38-43 | DOI: 10.5507/jtie.2020.008  

Pomocou národných projektov Dielne 1 a Dielne 2 malo dôjsť k podpore polytechnického vzdelávania na základných školách v Slovenskej republike pomocou dodaného materiálového vybavenia. Cieľom príspevku je analyzovať učebné pomôcky, ktoré boli distribuované na vybrané základné školy z hľadiska ich uplatnenia v rámci inovovaného štátneho vzdelávacieho programu. Príspevok prezentuje ako sa dané učebné pomôcky dajú uplatniť v jednotlivých tematických celkoch a ako spĺňajú kritériá stanovené štátnym vzdelávacím programom.

JAK VĚCI FUNGUJÍ? PODPORA ROZVOJE TECHNICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKU ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Anna ŠMERINGAIOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):61-68 | DOI: 10.5507/jtie.2020.004  

Článek je věnován otázkám rozvoje technicky gramotné společnosti 21. století v kontextu zajištění odborně zdatné pracovní síly v perspektivních oblastech průmyslu. Základy technické gramotnosti je nutné položit už v předškolním věku a pokračovat celý život. Při budování vztahu k technice je nutné povzbudit vnitřní motivaci dětí, která je postavena na přirozené zvědavosti a potřebě poznávat. Vedle výuky techniky na primárním a sekundárním stupni základní školy, má v oblasti technického vzdělávání dětí významnou podpornou roli celá řada aktivit středních a vysokých škol technického zaměření, státních institucí a médií. Uvedené jsou...

Výzkumný článek

EDUKAČNÍ EFEKTIVITA PLAKÁTŮ V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ DRUHÉHO STUPNĚ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Pavel DOSTÁL

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):27-37 | DOI: 10.5507/jtie.2020.010  

Plakáty jsou tradiční učební pomůckou a v technickém vzdělávání se využívají už dlouhá léta. Mají však opravdu ten vzdělávací účinek, jaký je od nich očekáván? Přispívají i v současnosti ke zvýšení úrovně vědomostí dětí, jejichž vnímání je determinováno digitálními technologiemi? Článek prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu edukační efektivity plakátů s technickým obsahem, kdy výběrovým souborem bylo přibližně 500 žáků staršího školního věku. Hlavní metodou výzkumu byl přirozený pedagogický experiment, kde nezávisle proměnou byla aplikace vytvořených plakátů, závisle proměnnou byla úroveň vědomostí. Statisticky významný přírůstek vědomostí byl...

KDO JE DIGITÁLNĚ KOMPETENTNÍ ČLOVĚK? EMPIRICKÁ STUDIE VÝROKŮ STUDENTŮ (PŘEVÁŽNĚ) FILOZOFICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY

Michal ČERNÝ

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):44-60 | DOI: 10.5507/jtie.2020.009  

Studie si klade za cíl na základě 92 výpovědí studentů Masarykovy univerzity popsat, jakým způsobem si představují digitálně kompetentního člověka a jaké je jejich uchopení konceptu kompetence. Studenti zařazení do výzkumu byli absolventy kurzů, které se zaměřují na rozvoj digitálních kompetencí dle evropského rámce DigComp 2.1. Nejde tedy o studenty náhodně vybrané, ale o ty, kteří se již s nějakou strukturou digitálních kompetencí setkali a mají s nimi zkušenosti, jak praktické, tak i teoretické. Výzkum analyzuje závěry dotazníku v kvantitativní i kvalitativní podobě. Využívá přitom kódování. Výsledkem je definice, která akcentuje vztah kompetence...

ENVIRONMENTÁLNE ASPEKTY V PREDMETE TECHNIKA

Jana BILČÍKOVÁ, Ivana TUREKOVÁ, Alexander BILČÍK

Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):69-80 | DOI: 10.5507/jtie.2020.005  

Environmentálna výchova je prierezovou témou, ktorá sa dá implementovať prakticky do každého vyučovacieho predmetu.  Cieľom príspevku bolo zistiť od 123 žiakov prvého ročníka SOŠE v Trnave v školskom roku 2019/2020 skúsenosti s absolvovaným predmetom Technika na ich základnej škole a environmentálne témy, s ktorými sa v ňom stretli. Autori tiež zisťovali názory žiakov z absolvovaných  hodín Techniky o práci s náradím, nástrojmi a strojmi, o  rozvíjaní ich tvorivosti návrhmi a výrobou vlastných výrobkov. Realizovaný bol dotazníkový prieskum. Z otázky smerovanej k zisteniu, ako si pamätajú environmentálne témy preberané v predmete Technika vyplynulo,...