Journal of Technology and Information Education, 2022 (roč. 14), číslo 2
Situační algoritmické úlohy se sestavováním programového kódu jako nástroj rozvíjení informatického myšlení
Jiří Vaníček, Václav Šimandl, Václav Dobiáš
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):101-119 | DOI: 10.5507/jtie.2022.014
Článek shrnuje zkušenosti s vývojem situačních algoritmických úloh, jejichž řešení spočívá v sestavování programového kódu z bloků. Zabývá se didaktickým pozadím dvou vytvořených šablon mikrosvětů, v nichž je řešen problém daný popsanou situací naprogramováním postavy. Byly vytvořeny soutěžní úlohy soutěže Bobřík informatiky a sady úloh, které jsou použitelné jako součást kurikula nové informatiky. Na základě jejich nasazení na školách bylo zjištěno, že úlohy nejsou pro žáky obtížné a jsou učiteli vnímány jako užitečné, přínosné.
Možnosti využitia bádateľsky orientovanej výučby učiteľmi v technickom vzdelávaní
Mária Kožuchová, Peter Vatraľ
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):120-134 | DOI: 10.5507/jtie.2022.015
Vo výskumnej štúdii sa autori zameriavajú na stav využívania bádateľsky orientovanej výučby v technickom vzdelávaní. Hlavným cieľom výskumu bolo zistiť rozdiely medzi stavom poznania a aplikovania bádateľsky orientovanej výučby (BOV) v technickom vzdelávaní na prvom stupni ZŠ. Ďalej sme chceli vedieť, aký záujem prejavujú učitelia o vyučovanie bádateľským spôsobom, ako často využívajú bádateľské metódy vo výučbe a ako sa na bádateľskú výučbu pripravujú. Z výsledkov výskumu vyplynulo, že väčšina učiteľov sa nazdáva, že žiaci na primárnom stupni nie sú schopní samostatne bádať, len s pokynmi učiteľa. Vek učiteľa nemá vplyv na využitie BOV, ale čím väčší...
Pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování na základní škole
Tomáš Sosna, Vladimír Vochozka
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):135-150 | DOI: 10.5507/jtie.2022.011
Článek je zaměřen na pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování. Představuje ony tvořivé úlohy, které lze zařadit do výuky (například technické výchovy) 3D modelování na základní škole, a které podporují tvořivost žáků. Popsané zkušenosti jsou podloženy pilotním ověřením pomocí Torranceho figurálního testu, který byl využit v rámci výuky v experimentální i kontrolní skupině, a to jako pretest a posttest. Pilotní ověřování se uskutečnilo v období necelých čtyř měsíců na konkrétní základní škole v rámci výuky 3D modelování a 3D tisku. Závěrem jsou nabízeny jednotlivé úlohy, které mohou pomoci pedagogům k rozvoji tvořivosti žáků v rámci implementace...
ICT in dance leisure time activities of children and youth
Veronika Stoffová, Hana Ingrid Oppenbergerová, Veronika Gabaľová
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):151-159 | DOI: 10.5507/jtie.2022.010
The aim of the article is to show how it is possible to continue dance leisure time activities even at the time of distance learning, modified conditions, when limiting factors cannot be ignored. Thanks to the use of information and communication technologies in leisure activities, children and young people were able to continue to develop their skills and talents in special areas and to devote themselves to almost all activities that were already engaged in before the pandemic. Many activities were moved to a virtual environment, and some could be carried out with little modification based on the ideas and imagination of teachers, coaches and parents...
Knowledge tracing: A brief overview of the advances done since 2021 using deep learning techniques
Jose Naranjo, Veronika Stoffova, Chang Sheng Zhu
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):160-173 | DOI: 10.5507/jtie.2022.013
This paper aims to describe briefly the direction followed by the models based on deep learning techniques attempting to solve the Knowledge Tracing (KT) task since 2021. The goal of the KT task is to model a student's knowledge level based on their responses to a series of activities (known as interactions) provided by a learning platform. A summary of the advances made during the last year within the research area will be presented in this manuscript, with a unique focus on those models that use neural networks to provide a solution. The interest in that segment of models stems from the fact that they have achieved the highest performance over solutions...
Reflexe aktivit se stavebnicí Magformers v přípravě učitelů mateřské školy
Eva Nováková
Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):174-190 | DOI: 10.5507/jtie.2022.012
Rozvoj reflektivních kompetencí je důležitou součástí přípravy na profesi a dalšího profesního růstu učitelů mateřské školy. Studie zkoumá, jaká je úroveň reflektivních kompetencí budoucích učitelů mateřské školy v závěru jejich přípravného studia a jak lze s využitím hospitačního videozáznamu v reálném prostředí mateřské školy tyto kompetence rozvíjet. S využitím metodiky 3A (anotace-analýza-alterace) je reflektován soubor aktivit s magnetickou stavebnicí Magformers, který považujeme za vhodnou příležitost k rozvoji prostorové představivosti i základů technické gramotnosti dětí. Výzkumu se zúčastnily studentky závěrečného ročníku bakalářského studia...