Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):174-190 | DOI: 10.5507/jtie.2022.012
Reflexe aktivit se stavebnicí Magformers v přípravě učitelů mateřské školy
- Masarykova univerzita v Brně, Česká republika
Rozvoj reflektivních kompetencí je důležitou součástí přípravy na profesi a dalšího profesního růstu učitelů mateřské školy. Studie zkoumá, jaká je úroveň reflektivních kompetencí budoucích učitelů mateřské školy v závěru jejich přípravného studia a jak lze s využitím hospitačního videozáznamu v reálném prostředí mateřské školy tyto kompetence rozvíjet. S využitím metodiky 3A (anotace-analýza-alterace) je reflektován soubor aktivit s magnetickou stavebnicí Magformers, který považujeme za vhodnou příležitost k rozvoji prostorové představivosti i základů technické gramotnosti dětí. Výzkumu se zúčastnily studentky závěrečného ročníku bakalářského studia oboru učitelství pro mateřské školy (N=12) v rámci své souvislé pedagogické praxe. Podobně jako aktivita, analyzovaná v této studii, byla metodikou 3A zkoumána další témata. Reflektivní analýza i návrhy alterací aktivit se na základě našich zkušeností jeví pro jejich profesní přípravu jako přínosné. Studentky hodnotily pozorované jevy méně často subjektivně, více se nad vlastní činností i projevy dětí zamýšlely i s oporou o teoretické ukotvení. Tyto posuny lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí. Výzkum prokázal, že v závěru bakalářského studia již dovedou promítnout své matematické znalosti do vzdělávacího obsahu i konkrétních metodických postupů a tím vytvářet potřebné předpoklady pro zpracování profesního portfolia.
Klíčová slova: mateřská škola, matematická pregramotnost, reflektivní analýza, metodika 3A, stavebnice Magformers.
Vloženo: 14. duben 2022; Revidováno: 10. listopad 2022; Přijato: 14. duben 2022; Zveřejněno: 31. prosinec 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Burkovičová, R. (2020). Příprava na povolání v rámcových vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání a v edukaci českých mateřských škol. Journal of Technology and Information Education, 12(2), 27-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Campbell, D. M., Cignetti, P. B., Melenyzer, B. J., Nettles, D. H., & Wyman, R. M. (2004). How to develop a professional portfolio. A manual for teachers. New York: Pearson.
- Clements, D. H. & Sarama, J. (2011). Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, 14, 113-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Darling-Hammond, L., & Synder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context.
- Teaching and Teacher Education, 16, 523-545.
- Dysthe, O., & Engelsen, K.S. (2011). Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 63-79.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T, Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V.,.., Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Brno: MU.
- Kaslová, M. (2015). Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková & E. Zelendová (Eds.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF, s. 76-101.
- Korthagen, F. A., & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching: theory and practice, 11(1), 47-71.
Přejít k původnímu zdroji...
- Korthagen, F. A., Kessels, J., Koster, B., Lagerverf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Kosová, B., & Tomengová, A., et al. (2015). Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica: Belianum.
- Kroulíková, D. (2015). Didaktické prostředky. In E. Fuchs, H. Lišková & E. Zelendová (Eds.) Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF.
- Levenson, E., Tirosh, D. & Tsamir, P. (2011). Preschool Geometry. Theory, Research and Practical Perspectives. Rotterdam: Sense Publisher.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
- Painter, B. (2001). Using Teaching Portfolios. Educational Leadership, 58(5), 31-34
- Pihlaja, M. P., & Holst, T. K. (2013). How Reflective are Teachers? A Study of Kindergarten Teachers' and Special Teachers' Levels of Reflection in Day Care. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(2), 182-198.
Přejít k původnímu zdroji...
- Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.
- Píšová, M. (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 39-54).Pardubice: Univerzita Pardubice.
- Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. Brno: MuniPress.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2018). Praha: MŚMT
- Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teachingand learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
- Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. & Tupý, J. (2012). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika AAA mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 22(3), 367-386.
Přejít k původnímu zdroji...
- Slezáková, J., Jirotková, D. & Kloboučková, J. (2017). Student portfolio as a tool for development of preservice primary teachers' competences in teaching mathematics. International Symposium Elementary Math Teaching 2017, 383-393. Praha: Univerzita Karlova.
- Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J., et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida.
- Svojanovský, P. (2017). Podpora reflexe praxe v učitelském vzdělávání (Disertační práce). Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.
- Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Černá, M., Grůzová, L., Nováková, E., Stadlerová, H. (2018). Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
- Švec, V. (2005). Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace, 7(3), 2-13.
- Švejnohová, A., & Slavíková, V. (2016). Panáček aneb O rozvíjení matematických představ a spolupráce v dětské skupině. Komenský 141(1), 31-38.
- Tatsis, K. (2014). The "Broken phone" game as a tool to improve preservice kindergarten teachers´ geometrical and pedagogical knowledge. In: Studia scientifica facultatis paedagogicae, 13(1). Ružomberok: Verbum, s. 210-222.
- Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
- van Hiele, P. (1999). Developing Geometric Thinking throug Activities that Begin with Play.Teaching Childrens Mathematics, 5(6), 310-316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wiegerová, A., et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Wubbels, T. H., & Korthagen, F. A. (1990). The Effects of a Pre-service Teacher Education Program for the Preparation of Reflective Teachers. Journal of Education for Teaching, 16(1), 29-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wyatt, R. L., & Looper, S. (1999). So You Have to Have a Portfolio. A Teacher´s Guide to Preparation and Presentation. Thousand Oaks: Corwin Press.
- Zemanová, R. (2015). Jak děti předškolního věku rozumí prostoru. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Žilková, K. (2013). Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint.