Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):135-150 | DOI: 10.5507/jtie.2022.011

Pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování na základní škole

Tomáš Sosna, Vladimír Vochozka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Česká republika

Článek je zaměřen na pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování. Představuje ony tvořivé úlohy, které lze zařadit do výuky (například technické výchovy) 3D modelování na základní škole, a které podporují tvořivost žáků. Popsané zkušenosti jsou podloženy pilotním ověřením pomocí Torranceho figurálního testu, který byl využit v rámci výuky v experimentální i kontrolní skupině, a to jako pretest a posttest. Pilotní ověřování se uskutečnilo v období necelých čtyř měsíců na konkrétní základní škole v rámci výuky 3D modelování a 3D tisku. Závěrem jsou nabízeny jednotlivé úlohy, které mohou pomoci pedagogům k rozvoji tvořivosti žáků v rámci implementace 3D modelování do výuky či zájmové aktivity.

Klíčová slova: 3D modelování, tvořivé úlohy, technika, základní škola.

Vloženo: 31. květen 2022; Revidováno: 18. listopad 2022; Přijato: 31. květen 2022; Zveřejněno: 31. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sosna, T., & Vochozka, V. (2022). Pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování na základní škole. Journal of Technology and Information Education14(2), 135-150. doi: 10.5507/jtie.2022.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dacey, J. S., Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. ISBN 80-7169-903-9
  2. Dostál, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a technika [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/file/3517_1_1/
  3. Eckhoff, A. (2011). Creativity in the Early Childhood Classroom: Perspectives of Preservice Teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Fořt, P., Kletečka, J. (2000). Mechanical Desktop, Brno: Computer Press, 281 s. ISBN 80-7226-357-9
  5. Ghosh, S. (2003). Triggering creativity in science and engineering: reflection as a catalyst. Journal of Intelligent and Robotic Systems. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Hlavsa, J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  7. Honzíková, J. (2008). Testování nonverbální tvořivosti. In: Konference Trendy ve vzdělávání 2008. Olomouc.
  8. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5326-3
  9. Jurčová, M. (1984). Torranceho figuralny test tvorivého myslenia. Bratislava: Psychodiagnostika.
  10. Krotký, J. (2014). 3D tisk v přípravě budoucích učitelů. TVV. 7(1), 210-213.
  11. Kuna, P., Kunová, S., Kozík, T. (2017). Rozvíjanie technickej predstavivosti žiakov ZŠ s podporou virtuálnych 3D modelov. Journal of Technology and Information Education.
  12. Lewis, T. (2008). Creativity in technology education: providing children with glimpses of their inventive potential. International Journal of Technology and Design Education. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Lieban, D., Lavicza, Z. (2019). Dissecting a Cube as a Teaching Strategy for Enhancing Students Spatial Reasoning: Combining Physical and Digital Resources. In Bridges 2019 Conference Proceedings, 319-326.
  14. Lokšová, I., Lokša, J. (2001). Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov: ManaCon.
  15. Maňák, J. (2001). Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido. ISBN 80-7315-002-6
  16. Nguyen, L., Shanks, G. (2009). A framework for understanding creativity in requirements engineering. Information and Software Technology.
  17. Solidworks (2005). Dassault Systèmes. SolidWorks®. Version Solidworks.
  18. Sternberg, J. (2002). Kognitivní psychologie. Portál. ISBN 80-7178-632-2.