Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):5-16 | DOI: 10.5507/jtie.2018.001

EDUKAČNÍ ROBOTIKA VE VÝUCE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE

Jan BAŤKO
Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika

Cílem našeho výzkumu bylo zmapovat a popsat současný stav výuky edukační robotiky v České republice před chystanými kurikulárními změnami v technickém vzdělávání. Zjišťovali jsme, zda učitelé využívají ve výuce robotické stavebnice, ve kterých předmětech je používají, jakým způsobem a na jaké problémy v souvislosti s jejich začleněním do výuky narážejí. Zrealizovali jsme proto dotazníkové šetření mezi učiteli v České republice. Z výsledků vyplývá, že edukační robotika je nejčastěji využívána v rámci volnočasových aktivit, ze školních předmětů poté nejčastěji ve výuce informatiky, a to i přes existenci řady neaprobovaných učitelů pro výuku tohoto předmětu. Nejčastějšími problémy znemožňujícími začlenění edukační robotiky do výuky jsou dle našich respondentů absence algoritmizace a programování v kurikulu pro základní školy a nedostatečné finance pro pořízení robotických stavebnic.

Klíčová slova: Edukační robotika, robotická stavebnice, základní škola, učitel.

Vloženo: 16. listopad 2017; Přijato: 5. březen 2018; Zveřejněno online: 11. březen 2018; Zveřejněno: 1. únor 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BAŤKO, J. (2018). EDUKAČNÍ ROBOTIKA VE VÝUCE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE. Journal of Technology and Information Education10(1), 5-16. doi: 10.5507/jtie.2018.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alimisis, D. (2012). Integrating Robotics in Science and Technology Teacher Training Curriculum. Proceedings of 3rd International Workshop Teaching Robotics, Teaching with Robotics, Integrating Robotics in School Curriculum Riva del Garda (Trento, Italy), 170-179.
  2. Atmatzidou, S., & Demetriadis S. (2014). How to Support Students' Computational Thinking Skills in Educational Robotics Activities. 4th International Workshop Teaching Robotics: Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education., 43-50.
  3. Benitti, F. B. V. (2011). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 978-988. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Česká školní inspekce (ČŠI). (2017). Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách: Tematická zpráva. Česká školní inspekce [online]. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vyuzivani-digitalnich-technologii
  6. Eguchi, A. (2010). What is educational robotics? Theories behind it and practical implementation. D. Gibson & B. Dodge (eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010, 4006-4014.
  7. Eguchi, A. (2014). Robotics as a Learning Tool for Educational Transformation. 4th International Workshop Teaching Robotics: Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education, 27-34.
  8. Eguchi, A., & Uribe L. (2017). Robotics to Promote STEM Learning: Educational Robotics Unit for 4th Grade Science. 2017 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), 186-194. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hussain, S., Lindh J., & Shukur G. (2006). The effect of LEGO Training on Pupils' School Performance in Mathematics, Problem Solving Ability and Attitude: Swedish Data. The Journal of Educational Technology & Society. International Forum of Educational Technology & Society, 182-194.
  10. Kim, Ch., Kim, D., Yuan, J., Hill, R. B., Doshi P., & Thai, Ch. N. (2015). Robotics to promote elementary education pre-service teachers' STEM engagement, learning, and teaching. Computers & Education, 14-31. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Lindh, J., & Holgersson T. (2007). Does lego training stimulate pupils' ability to solve logical problems? Computers & Education, 49(4), 1097-1111. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Liu, J., Hasson, E. P., Barnett, Z. D., & Zhang P. (2011). A Survey on Computer Science K-12 Outreach: Teacher Training Programs. 41st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference.
  13. MŠMT. (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/34429/
  14. Mubin, O., Stevens, C. J., Shahid S., Al Mahmud A., & Dong, J. (2013). A review of the applicability of robots in education. Technology for Education and Learning.
  15. Ospennikova, E., Ershov, M., & Iljin, I. (2015). Educational Robotics as an Inovative Educational Technology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 18-26. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Štátný pedagogický ústav (ŠPÚ). (2015). Informatika - nižšie stredné vzdelávanie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky [online]. Štátný pedagogický ústav. Dostupné z https://www.minedu.sk/data/att/7510.pdf
  17. Štátný pedagogický ústav (ŠPÚ). (2015). Informatika - primárne vzdelávanie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky [online]. Štátný pedagogický ústav. Dostupné z https://www.minedu.sk/data/att/7496.pdf
  18. Tocháček, D., & Lapeš, J. (2012). Edukační robotika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  19. Williams, D., Ma Y., Prejean L., & Ford M. J. (2007). Acquisition of physics content knowledge and scientific inquiry skills in a robotics summer camp. Journal of Research on Technology in Education, 40(2), 201-216. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Ziaeefard, S., Miller, M. H., Rastgaar M., & Mahmoudian N. (2017). Co-robotics hands-on activities: A gateway to engineering design and STEM learning. Robotics and Autonomous Systems, 97, 40-50. Přejít k původnímu zdroji...