Journal of Technology and Information Education 2018, 10(1):5-16 | DOI: 10.5507/jtie.2018.001
EDUKAČNÍ ROBOTIKA VE VÝUCE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
- Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika
Cílem našeho výzkumu bylo zmapovat a popsat současný stav výuky edukační robotiky v České republice před chystanými kurikulárními změnami v technickém vzdělávání. Zjišťovali jsme, zda učitelé využívají ve výuce robotické stavebnice, ve kterých předmětech je používají, jakým způsobem a na jaké problémy v souvislosti s jejich začleněním do výuky narážejí. Zrealizovali jsme proto dotazníkové šetření mezi učiteli v České republice. Z výsledků vyplývá, že edukační robotika je nejčastěji využívána v rámci volnočasových aktivit, ze školních předmětů poté nejčastěji ve výuce informatiky, a to i přes existenci řady neaprobovaných učitelů pro výuku tohoto předmětu. Nejčastějšími problémy znemožňujícími začlenění edukační robotiky do výuky jsou dle našich respondentů absence algoritmizace a programování v kurikulu pro základní školy a nedostatečné finance pro pořízení robotických stavebnic.
Klíčová slova: Edukační robotika, robotická stavebnice, základní škola, učitel.
Vloženo: 16. listopad 2017; Přijato: 5. březen 2018; Zveřejněno online: 11. březen 2018; Zveřejněno: 1. únor 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Alimisis, D. (2012). Integrating Robotics in Science and Technology Teacher Training Curriculum. Proceedings of 3rd International Workshop Teaching Robotics, Teaching with Robotics, Integrating Robotics in School Curriculum Riva del Garda (Trento, Italy), 170-179.
- Atmatzidou, S., & Demetriadis S. (2014). How to Support Students' Computational Thinking Skills in Educational Robotics Activities. 4th International Workshop Teaching Robotics: Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education., 43-50.
- Benitti, F. B. V. (2011). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 978-988.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988.
Přejít k původnímu zdroji...
- Česká školní inspekce (ČŠI). (2017). Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách: Tematická zpráva. Česká školní inspekce [online]. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vyuzivani-digitalnich-technologii
- Eguchi, A. (2010). What is educational robotics? Theories behind it and practical implementation. D. Gibson & B. Dodge (eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010, 4006-4014.
- Eguchi, A. (2014). Robotics as a Learning Tool for Educational Transformation. 4th International Workshop Teaching Robotics: Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education, 27-34.
- Eguchi, A., & Uribe L. (2017). Robotics to Promote STEM Learning: Educational Robotics Unit for 4th Grade Science. 2017 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), 186-194.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hussain, S., Lindh J., & Shukur G. (2006). The effect of LEGO Training on Pupils' School Performance in Mathematics, Problem Solving Ability and Attitude: Swedish Data. The Journal of Educational Technology & Society. International Forum of Educational Technology & Society, 182-194.
- Kim, Ch., Kim, D., Yuan, J., Hill, R. B., Doshi P., & Thai, Ch. N. (2015). Robotics to promote elementary education pre-service teachers' STEM engagement, learning, and teaching. Computers & Education, 14-31.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lindh, J., & Holgersson T. (2007). Does lego training stimulate pupils' ability to solve logical problems? Computers & Education, 49(4), 1097-1111.
Přejít k původnímu zdroji...
- Liu, J., Hasson, E. P., Barnett, Z. D., & Zhang P. (2011). A Survey on Computer Science K-12 Outreach: Teacher Training Programs. 41st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference.
- MŠMT. (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/34429/
- Mubin, O., Stevens, C. J., Shahid S., Al Mahmud A., & Dong, J. (2013). A review of the applicability of robots in education. Technology for Education and Learning.
- Ospennikova, E., Ershov, M., & Iljin, I. (2015). Educational Robotics as an Inovative Educational Technology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 18-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štátný pedagogický ústav (ŠPÚ). (2015). Informatika - nižšie stredné vzdelávanie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky [online]. Štátný pedagogický ústav. Dostupné z https://www.minedu.sk/data/att/7510.pdf
- Štátný pedagogický ústav (ŠPÚ). (2015). Informatika - primárne vzdelávanie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky [online]. Štátný pedagogický ústav. Dostupné z https://www.minedu.sk/data/att/7496.pdf
- Tocháček, D., & Lapeš, J. (2012). Edukační robotika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Williams, D., Ma Y., Prejean L., & Ford M. J. (2007). Acquisition of physics content knowledge and scientific inquiry skills in a robotics summer camp. Journal of Research on Technology in Education, 40(2), 201-216.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ziaeefard, S., Miller, M. H., Rastgaar M., & Mahmoudian N. (2017). Co-robotics hands-on activities: A gateway to engineering design and STEM learning. Robotics and Autonomous Systems, 97, 40-50.
Přejít k původnímu zdroji...