Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):47-71 | DOI: 10.5507/jtie.2020.019
MODELY DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ
- Masarykova univerzita v Brně, Česká republika
Přehledová studie analyzuje 15 článků z databáze SCOPUS, které se věnují problematice digitálních kompetencí v oblasti vzdělávání. Na základě této analýzy nabízí základní pohled jak na vlastní výzkumné pole, tak na témata, která tyto články popisují. Ukazují, že jakkoli jde o téma aktuální a společensky závažné, v oblasti vzdělávání mu stále není věnována náležitá pozornost. A to ani výzkumně, ani teoreticky. Přehledová studie současně poukazuje na některé širší problémy výzkumu kompetencí jako takových.
Klíčová slova: digitální kompetence, modely digitálních kompetencí, výzkumy digitálních kompetencí, přehledová studie.
Vloženo: 6. červenec 2020; Revidováno: 8. září 2020; Přijato: 1. říjen 2020; Zveřejněno online: 5. říjen 2020; Zveřejněno: 1. únor 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Berger, P. L., & Luckmann, T. (2001). Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. CDK.
- Borgman, C. L., & Larsen, R. (2003). ECDL 2003 Workshop report: Digital library evalu-ation-metrics, testbeds and processes. D-lib magazine, 9(9), 1082-9873.
- Buber, M. (2005). Já a Ty. Praha: Kalich.
- Burns, R. (2020). A COVID-19 panacea in digital technologies? Challenges for democracy and higher education. Dialogues in Human Geography, 2043820620930832.
Přejít k původnímu zdroji...
- Calzarossa, M. C., Ciancarini, P., Maresca, P., Mich, L., & Scarabottolo, N. (2007). The ECDL programme in Italian universities. Computers & Education, 49(2), 514-529.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site).
- Černý, M. (2020). Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Journal of Technology and Infor-mation Education. 1(12), s. 44-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Černý, M. (2020b). Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (přede-vším) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu. Gramotnost, pregramot-nost a vzdělávání. 1(4)
- Dombrovská, M. (2001). Informační gramotnost: funkční gramotnost v informační společ-nosti. Diplomová práce. Praha: Ústav informačních studií UK.
- Dombrovská, M., Landová, H., & Tichá, L. (2004). Informační gramotnost-teorie a praxe v ČR. Národní knihovna, 15(1), s. 7-18.
- Evangelinos, G., & Holley, D. (2014, September). A qualitative exploration of the EU digital competence (DIGCOMP) framework: a case study within healthcare education. In International Conference on E-Learning, E-Education, and Online Training (pp. 85-92). Springer, Cham.
Přejít k původnímu zdroji...
- Floridi, L. eds (2015) The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. Springer International Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hasar, E. (2019). A Comparison between European Digital Competence Framework and the Turkish ICT Curriculum. Online Submission, 7(4), 954-962.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Ex-perts' views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Educati-on, 68, 473-481.
Přejít k původnímu zdroji...
- Johnson, N., Veletsianos, G., Seaman, J. (2020) U.S. Faculty and Administrators' Experi-ences and Approaches in the Early Weeks of the COVID-19 Pandemic. OLJ. 10.24059/olj.v24i2.2285.
Přejít k původnímu zdroji...
- Köhler, T., Wollersheim, H. W., & Igel, C. (2019, July). Scenarios of Technology Enhan-ced Learning (TEL) and Technology Enhanced Teaching (TET) in Academic Education A Forecast for the Next Decade and its Consequences for Teaching Staff. In 2019 8th Inter-national Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) (pp. 240-245). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krumsvik, R. J. (2008). Situated learning and teachers' digital competence. Education and Information Technologies, 13(4), 279-290.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krumsvik, R. J. (2014). Teacher educators' digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudrna, J. (1980). K některým aspektům geneze metod školy Annales.
- Le Goff, J. (1992). History and memory. Columbia University Press.
- Leigh, J., Vasilica, C., Dron, R., Gawthorpe, D., Burns, E., Kennedy, S., … Croughan, C. (2020). Redefining undergraduate nurse teaching during the coronavirus pandemic: use of digital technologies. British Journal of Nursing, 29(10), 566-569. doi:10.12968/bjon.2020.29.10.566
Přejít k původnímu zdroji...
- Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis of the Adaptations to Anatomical Education in the United Kingdom and Republic of Ireland in Response to the Covid-19 Pandemic. Anatomical sciences education, 13(3), 301-311.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lucas, M., Moreira, A., & Costa, N. (2017). Quadro europeu de referência para a com-petência digital: subsídios para a sua compreensão e desenvolvimento. Observatorio (Obs*), 11(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Napal Fraile, M., Peñalva-Vélez, A., & Mendióroz Lacambra, A. M. (2018). Development of digital competence in secondary education teachers' training. Education Sciences, 8(3), 104.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavelková, J., Knaifl, O., & Preuss, K. (2012). Funkční a finanční gramotnost. Speciální pedagogika. (22)2, s. 108-119.
- Pérez-Escoda, A. (2014, October). Digital competence's frameworks in Europe: an approa-ching to Spanish and Norwegian framework. In Proceedings of the Second International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 469-474).
Přejít k původnímu zdroji...
- Prendes Espinosa, M. P., Gutierrez Porlan, I., & Martinez Sanchez, F. (2018). Digital competence: a need for university teachers in the 21st century. RED-REVISTA DE EDU-CACION A DISTANCIA, (56).
- Prokop, D. (2019) Slepé skvrny. Brno: Host.
- Roushan, G., Holley, D., & Biggins, D. (2016). The kaleidoscope of voices: An action research approach to informing institutional e-learning policy. Electronic Journal of E-Learning, 14(5), 293-300.
- Sedlák, P. (2013). Každodennost jako předmět a koncept dějepisného poznání. Soudobé dějiny, 20(01-02), 120-157.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siddoo, V., Sawattawee, J., Janchai, W., & Yodmongkol, P. (2017). Exploring the compe-tency gap of it students in Thailand: The employers' view of an effective workfor-ce. Journal of Technical Education and Training, 9(2).
- Šíp, R. (2019). Proč školy selhávají: kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masaryko-va univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Špernjak, A., & Šorgo, A. (2018, May). Outlines for science digital competence of elemen-tary school students. In 2018 41st International Convention on Information and Commu-nication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO) (pp. 0825-0829). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Teodorescu, T. (2006). Competence versus competency: What is the difference? Perfor-mance Improvement, 45(10), 27-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Veteška, J., Tureckiová, M. (2008) Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
- Yazon, A., Ang-Manaig, K., Buama, C. A. C., & Tesoro, J. F. B. (2019). Digital literacy, digital competence and research productivity of educators. Universal Journal of Educatio-nal Research, 7(8), 1734-1743.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zeehan, F., Alias, R. A., & Z, T. (2020). Mapping the attribute of digital competency fra-mework for educators. International Journal Of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 2361-2371. https://doi.org/10.37200/IJPR/V24I6/PR260225
Přejít k původnímu zdroji...