Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):41-63 | DOI: 10.5507/jtie.2021.007

CHOVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY PŘI ŘEŠENÍ ÚLOH S ROBOTICKOU STAVEBNICÍ

Jan BAŤKO, Filip FRANK, Lucie ROHLÍKOVÁ
Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika

Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jak si žáci základní školy počínají při řešení úloh ze školní robotiky, které zahrnují prvky abstrakce a jejichž obtížnost v průběhu řešení stoupá. Vytvořena byla specifická sada patnácti testovacích úloh zaměřených na pohyb pojízdného robota v prostoru. Testování bylo provedeno ve dvou třídách žáků 6. ročníku základní školy. V příspěvku je prezentována pouze část výsledků získaných přímým pozorováním a analýzou videozáznamů. Je zde popsán proces adaptace žáků na práci v programovacím prostředí LEGO Mindstorms EV3 bez předchozích znalostí programování včetně genderových rozdílů a nejčastějších chyb.

Klíčová slova: robotika, robotická stavebnice, základní škola, algoritmizace, programování, LEGO Mindstorms EV3.

Vloženo: 7. prosinec 2020; Revidováno: 9. červenec 2021; Přijato: 7. prosinec 2020; Zveřejněno online: 31. srpen 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BAŤKO, J., FRANK, F., & ROHLÍKOVÁ, L. (2021). CHOVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY PŘI ŘEŠENÍ ÚLOH S ROBOTICKOU STAVEBNICÍ. Journal of Technology and Information Education13(1), 41-63. doi: 10.5507/jtie.2021.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Afari, E., & Khine, M. S. (2017). Robotics as an Educational Tool: Impact of Lego Mindstorms. International Journal of Information and Education Technology, 7(6), 437-442. doi:10.18178/ijiet.2017.7.6.908 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Atmatzidou, S., & Demetriadis, S. (2016). Advancing students' computational thinking skills through educational robotics: A study on age and gender relevant differences. Robotics and Autonomous Systems. Vol. 75, s. 661-670. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Baťko, J. (2017). Robotika ve výuce na základních školách v České republice. Výzkumná zpráva v rámci projektu SGS 2016. Západočeská univerzita v Plzni. Dostupné z: https://www.kvd.zcu.cz/cz/dokumenty/Batko_robotika_ve_vyuce_na_ZS_v_CR.pdf.
  4. Baťko, J., Rohlíková, L., & Frank, F. (2019). Robotic Kit LEGO as a Means of Getting Acquainted with Educational Robotics. INTED 2019 Proceedings. 13th International Technology, Education and Development Conference (Valencia, Spain), 3278-3287. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Code.org. (2020). Code.org: Naučte se informatiku. Změňte svět!. Dostupné z: https://code.org/.
  6. Czechitas. (2021). IT je budoucnost. I tvoje. Czechitas [online]. Dostupné z: https://www.czechitas.cz/cs/
  7. Čačka, O. (2000). Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk. ISBN 8072390600.
  8. Demirkiran, M. C., & Tansu Hocanin, F. (2021). An investigation on primary school students' dispositions towards programming with game-based learning. Education and Information Technologies [online]. ISSN 1360-2357. Dostupné z: doi:10.1007/s10639-021-10430-5 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Vylachová, I., & Hrdlička, F. (2020). Strategie vzdělávací politiky české republiky do roku 2030+. Praha. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/54104_1_1/
  10. Kucuk, S. & Sisman, B. (2020). Students' attitudes towards robotics and STEM: Differences based on gender and robotics experience. International Journal of Child-Computer Interaction. Vol. 23-24. Přejít k původnímu zdroji...
  11. LEGO. (2020). LEGO Mindstorms Education EV3: Building Instructions for Core Set Models. LEGO Education [online]. Dostupné z: https://education.lego.com/en-us/product-resources/mindstorms-ev3/downloads/building-instructions
  12. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/43792_1_1/
  13. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). (2020). Revize RVP. Načteno z Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rrvp
  14. Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Přeložil Eva Vyskočilová. Praha: Portál. Klasici. ISBN 9788026206910.
  15. Scaradozzi, D., Cesaretti, L., Screpanti, L., & Mangina, E. (2020). Identification of the Students Learning Process During Education Robotics Activities. Frontiers in Robotics and AI, 7. doi:10.3389/frobt.2020.00021 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Sullivan, A., & Bers, M. U. (2013) Gender differences in kindergarteners' robotics and programming achievement. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 23, s. 691-702. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 9788026207146.
  18. Veselý, A. (29. duben 2019). Příprava Hlavních směrů vzdělávací politiky ČR 2030+: Shrnutí dosavadní práce. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1Wl9DEn3RPDU30XH3a6F6z6oYCKvOgwzq/view