Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):64-81 | DOI: 10.5507/jtie.2021.009
Role informační gramotnosti ve středoškolském vzdělávání: transformativní prvek společnosti
- Masarykova univerzita v Brně, Česká republika
Přehledová studie pracuje s 19 texty z databáze Scopus, které se věnují problematice informační gramotnosti na středních školách. Jejím cílem je analýza základních témat a problémů, které se v této oblasti objevují a formulace určitých doporučení do edukační praxe. Z analyzovaných textů jasně vyplynul význam informační gramotnosti pro přechod na univerzitu a úspěch na ní. Informační gramotnost tak lze chápat jako efektivní prvek předcházení studijní neúspěšnosti. Současně má ale širší sociální rozměr.
Klíčová slova: informační gramotnost; střední škola; otevřené vzdělávací zdroje; knihovny; knihovníci; akademické dovednosti.
Vloženo: 26. duben 2021; Revidováno: 5. červenec 2021; Přijato: 26. duben 2021; Zveřejněno online: 31. srpen 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Adesoye, A. E., & Amusa, O. I. (2011). Investigating the information needs of sandwich and part-time students of two public universities in Ogun State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Aharony, N. (2010). Information literacy in the professional literature: An exploratory analysis. Aslib Proceedings.
Přejít k původnímu zdroji...
- Aillerie, K., & McNicol, S. (2018). Are social networking sites information sources? Informational purposes of high-school students in using SNSs. Journal of Librarianship and Information Science, 50(1), 103-114. Doi: 10.1177/0961000616631612
Přejít k původnímu zdroji...
- Akinola, J. O., Apotiade, J. K., Ogunmodede, T. A., & Oyetola, S. O. (2013). A survey of the services of public libraries in meeting the information needs of postsecondary school students in some three selected public libraries in Nigeria. Greener Journal of Internet, Information and Communication Systems, 1(1), 001-012.
Přejít k původnímu zdroji...
- ALA. (1989). Presidential committee on information literacy. Retrieved January 16, 2021, from https://web.archive.org/web/20111201065026/http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cfm.
- Andrews, C. R., & Saint Hilaire, D. (2017). Aligning the Curriculums for College Success: High School and College Library Collaborations. Community & Junior College Libraries, 23(1-2), 41-62. Doi: 10.1080/02763915.2018.1558900
Přejít k původnímu zdroji...
- Badke, W . (2010). Foundations of information literacy: Learning from Paul Zurkowski. Online, 34(1), 48-50.
- Bent, M., & Stubbings, R. (2011). The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model. Dostupné z: https://eprints.ncl.ac.uk/file_store/production/192828/5958D66D-1875-41A6-8B3F-C839D63BE398.pdf
- Brown, K. B., & Malenfant, K. J. (2017). Academic library impact on student learning and success: Findings from assessment in action team projects. Association of College and Research Libraries.
- Burns, E., Gross, M., & Latham, D. (2019). The information literacy continuum: Mapping the ACRL framework to the AASL school library standards. School libraries worldwide, 25(1), 1-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Camiling, M. K. S. (2019). eHealth Literacy of High School Students in the Philippines. IAFOR Journal of Education, 7(2), 69-87. Doi: 10.22492/ije.7.2.04
Přejít k původnímu zdroji...
- Candy, P. C. (2002). Lifelong learning and information literacy. Retrieved October, 20, 2004.
- Candy, P. C. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age. Canberra, Australia: Department of Education, Science and Training.
- Carr, J. A., & Rockman, I. F. (2003). Information-literacy collaboration: A shared responsibility. American Libraries, 34(8), 52-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Catalano, A. J. (2010). Using ACRL standards to assess the information literacy of graduate students in an education program. Evidence based library and information practice, 5(4), 21-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- Černý, M. (2019). Pojetí informační gramotnosti v ŠVP: analýza kurikula tří vybraných středních škol. Journal Of Technology And Information Education, 11(2 ), 95-108. Doi: 10.5507/jtie.2019.010.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČŠI. Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017 (2018 ed.). Retrieved January 16, 2021, from https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf.
- Docherty, T. (2011). For the University: Democracy and the Future of the Institution. A&C Black.
- Dolničar, D., Podgornik, B. B., Bartol, T., & Šorgo, A. (2020). Added value of secondary school education toward development of information literacy of adolescents. Library & Information Science Research, 42(2), 101016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Donham, J. (2014). College Ready--What Can We Learn from First-Year College Assignments? An Examination of Assignments in Iowa Colleges and Universities. School Library Research, 17.
- Donham, J., & Rehmke, D. (2016). High school to college transition: Sharing research with teachers. Teacher Librarian, 44(2), 13.
- Duffy IV, M. J. (2019). What High School Students Want to Know about Music: An Information Literacy Instruction Course for a High School Music Camp. Music Reference Services Quarterly, 22(4), 171-188. Doi: 10.1080/10588167.2018.1558881
Přejít k původnímu zdroji...
- Dutton, W. H. (2004). Social transformation in an information society: Rethinking access to you and the world (Vol. 13). Paris: UNESCO.
- Dzula, M., Wuu, S., Luna, J., Cook, A., & Chen, S. (2020). Digital participation and risk contexts in journalism education. Media and Communication, 8(2), 219-231. Doi: 10.17645/mac.v8i2.2783
Přejít k původnímu zdroji...
- Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. (1999). Teaching Information & Technology Skills: The Big6 [TM] in Elementary Schools. Professional Growth Series. Linworth Publishing, Inc., 480 East Wilson Bridge Rd., Suite L, Worthington, OH 43085.
- Emmett, A., & Emde, J. (2007). Assessing information literacy skills using the ACRL standards as a guide. Reference services review.
- Farmer, L. & Phamle, S. (2020). Transitioning to College: Impact of High School Librarians. In SITE Interactive Conference (pp. 430-439). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Doi: 10.1016/j.acalib.2020.102262
Přejít k původnímu zdroji...
- Farmer, L. S. (2013). How AASL learning standards inform ACRL information literacy standards. Communications in Information Literacy, 7(2), 13.
Přejít k původnímu zdroji...
- Farmer, L. S. (2015). Information and digital literacies: A curricular guide for middle and high school librarians. Rowman & Littlefield.
- Fitzgerald, M. A. (2004). Making the leap from high school to college. Knowledge quest, 32(4), 19.
- Foote, C. (2016). Building Success beyond High School with Career-and College-Ready Literacies. Knowledge Quest, 44(5), 56-60.
- Gaha, U., Hinnefeld, S., & Pellegrino, C. (2018). The academic library's contribution to student success: Library instruction and GPA. College & Research Libraries, 79(6), 737.
Přejít k původnímu zdroji...
- Galvan, J. (2006). Writing literature reviews: A guide for student of the behavioral sciences. Glendale: Pyrczak Publishing.
- Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, C. (2014). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Unesco.
- Hani Syazillah, N., Kiran, K., & Chowdhury, G. (2018). Adaptation, translation, and validation of information literacy assessment instrument. Journal of the association for information science and technology, 69(8), 996-1006. Doi: 10.1002/asi.24023
Přejít k původnímu zdroji...
- Hart, C. (2005). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. London: Sage.
- Head, A. (2013). Learning the ropes: How freshmen conduct course research once they enter college. Available at SSRN 2364080.
- Herb, U. (2010). Sociological implications of scientific publishing: Open access, science, society, democracy and the digital divide.
- Hughes, H., Cooper, L., Flierl, M., Somerville, M. M., & Chaudhary, N. (2018). The role of the university library in supporting international student transition: Insights from an Australian-American case study. The journal of academic librarianship, 44(5), 582-594. Doi: 10.1016/j.acalib.2018.06.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Cheek, J., & Doskatsch, I . (1998). Information literacy: a resource for nurses as lifelong learners. Nurse Education Today, 18(3), 243-250.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jarvis, P. (2007). Globalization, lifelong learning and the learning society: Sociological perspectives. Routledge.
- Jarvis, P. (Ed.). (2009). The Routledge international handbook of lifelong learning. Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Johnson, H. A., & Barrett, L. (2017). Your teaching strategy matters: how engagement impacts application in health information literacy instruction. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 105(1), 44. Doi: 10.5195/jmla.2017.8
Přejít k původnímu zdroji...
- Kyllönen, M. (2019). A New Narrative for the Future: Learning, Social Cohesion and Redefining "Us". In Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education (pp. 311-338). Palgrave Macmillan.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lanning, S., & Mallek, J. (2017). Factors influencing information literacy competency of college students. The Journal of Academic Librarianship, 43(5), 443-450.
Přejít k původnímu zdroji...
- Llorente, H. J. G., Abad, F. M., & Conde, M. J. R. (2019, March). Validación de un instrumento de evaluación de competencias informacionales autopercibidas en educación secundaria obligatoria. In Anales de Documentación (Vol. 22, No. 1). Facultad de Comunicación y Documentación y Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. Doi: 10.6018/analesdoc.22.1.305641
Přejít k původnímu zdroji...
- Lwehabura, M. J. (2018). An assessment of information literacy skills among first-year postgraduate students at Sokoine University of Agriculture Tanzania. Journal of Librarianship and Information Science, 50(4), 427-434.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maunder, R. E., Cunliffe, M., Galvin, J., Mjali, S., & Rogers, J. (2013). Listening to student voices: Student researchers exploring undergraduate experiences of university transition. Higher education, 66(2), 139-152.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mayer, P. (2009). Guidelines for writing a review article. Zurich-Basel: Plant Science Center. Dostupné z http://www.plantscience.ethz.ch/education/Masters/courses/Scientiϐic_Writing
- Mendez, I. M., Pories, M. L., Cordova, L., Malki, A., Wiggins, M. F., & Lee, J. G. (2019). A pilot project to increase health literacy among youth from seasonal farmworker families in rural eastern North Carolina: a qualitative exploration of implementation and impact. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 107(2), 179. Doi: 10.5195/jmla.2019.560
Přejít k původnímu zdroji...
- Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010).
- Moto, S., Ratanaolarn, T., Tuntiwongwanich, S., & Pimdee, P. (2018). A Thai Junior High School Students' 21 st Century Information Literacy, Media Literacy, and ICT Literacy Skills Factor Analysis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(9). Doi: 10.3991/ijet.v13i09.8355
Přejít k původnímu zdroji...
- Nath, H. K. (2017). The information society. NATH, Hiranya. The Information Society. Space and Culture, India, 4, 19-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Needleman, I. G. (2002). A guide to systematic reviews. Journal of clinical periodontology, 29, 6-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ngo, H. T., Pickard, A. J., & Walton, G. (2019). Information literacy capabilities of upper secondary students: the case of Vietnam. Global Knowledge, Memory and Communication. Doi: 10.1108/GKMC-03-2019-0037
Přejít k původnímu zdroji...
- Ngo, H. T., Pickard, A. J., & Walton, G. (2019a). An information literacy teaching model for Vietnam's schools. Global Knowledge, Memory and Communication. Doi: 10.1108/GKMC-05-2018-0047
Přejít k původnímu zdroji...
- Nishikawa, T., & Izuta, G. (2019). The Information Technology Literacy Level of Newly Enrolled Female College Students in Japan. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(1), 01-10. Doi: 10.18510/hssr.2019.711
Přejít k původnímu zdroji...
- North, D. C., Wallis, J. J., & Weingast, B. R. (2009). Violence and the rise of open-access orders. Journal of democracy, 20(1), 55-68.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nzomo, P., & Fehrmann, P. (2020). Advocacy engagement: The role of information literacy skills. Journal of Information Literacy, 14(1). Doi: 10.11645/14.1.2695
Přejít k původnímu zdroji...
- Oyediran-Tidings, S. O., Ondari-Okemwa, E. M., & Nekhwevha, F. H. (2019). Information needs and constraints of access to educational information in the Fort Beaufort Education District. South African Journal of Education, 39(1). Doi: 10.15700/saje.v39ns2a1652
Přejít k původnímu zdroji...
- Pashkova-Balkenhol, T., Lenker, M., Cox, E., & Kocevar-Weidinger, E. (2019). Should we flip the script: A literature review of deficit-based perspectives on first-year undergraduate students' information literacy. Journal of Information Literacy, 13(2). Doi: 10.11645/13.2.2619
Přejít k původnímu zdroji...
- Randolph, J. J. (2009). A guide to writing the dissertation literature review. Practical Assessment, Research and Evaluation, 14(13), 1-13. Dostupné z http://pareonline.net/getvn. asp?v=14&n=13.
- Ribot, J. C., & Peluso, N. L. (2003). A theory of access. Rural sociology, 68(2), 153-181.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rozas, L. W., & Klein, W. C. (2010). The value and purpose of the traditional qualitative literature review. Journal of Evidence-Based Social Work, 7(5), 387-399.
Přejít k původnímu zdroji...
- Salisbury, F., & Karasmanis, S. (2011). Are they ready? Exploring student information literacy skills in the transition from secondary to tertiary education. Australian Academic & Research Libraries, 42(1), 43-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- Saunders, L. (2017). Connecting information literacy and social justice: Why and how. Communications in Information Literacy, 11(1), 15.
Přejít k původnímu zdroji...
- Şenyurt, Ö., & Önal, H. İ. (2019). Türk millî eğitim sisteminde bilgi okuryazarliği: Politikalar, öğretim programlari, öğretmenler ve öğrenciler üzerine bir araştirma. Bilgi Dünyasi, 20(1), 25-63. Doi: 10.15612/BD.2019.730
Přejít k původnímu zdroji...
- Schofield, C. K. (2012). An examination of the information literacy expectations and practices of librarians in Connecticut state colleges and universities and Connecticut public high schools (Doctoral dissertation, University of Bridgeport).
- Soysal, F., Coşkun, E., & Alma, B. (2017, April). Proposal of a Framework for the Assessment of ICT Literacy and Examining the Structure of High School Students' ICT Literacy: A Case of Turkey. In International Conference on Computer Supported Education (Vol. 2, pp. 276-283). SCITEPRESS. Doi: 10.5220/0006272202760283
Přejít k původnímu zdroji...
- Svirina, N. S. (2020). Modern libraries practices for teaching information literacy. Bibliosphere, (4), 46-53. Doi: 10.31862/2309-1428-2020-8-1-164-177
Přejít k původnímu zdroji...
- Turusheva, L. (2009). Students' information competence and its importance for life-long education. Problems of Education in the 21st Century, 12, 126.
- Udofia, U. I. (2012). Information needs of rural secondary school adolescents in Nigeria. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(10), 296.
- Uzunboylu, H., & Hürsen, Ç. (2011). Lifelong learning competence scale (LLLCS): The study of validity and reliability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 449-460.
- Vitori, V., Sulić, P., & Bakmaz, M. (2018). Program Informacijsko opismenjavanje tinejdžera Gradske knjižnice Zadar. Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 61(1), 127-150. Doi: 10.30754/vbh.61.1.655
Přejít k původnímu zdroji...
- Webber, S., & Johnston, B. (2017). Information literacy: Conceptions, context and the formation of a discipline. Journal of Information Literacy, 11(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Yoshida, M. (2018). An Investigation of the Social Network System Competencies of High School Students in Japan. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(5). Doi: 10.3991/ijet.v13i05.8101
Přejít k původnímu zdroji...
- Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment Relationships and Priorities. Related Paper No. 5. Retrieved November 25, 2020, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf.