Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):78-94 | DOI: 10.5507/jtie.2023.006
BUDOUCÍ UČITELÉ JAKO TVŮRCI KURIKULA: PŘÍPAD BOBŘÍCH ÚLOH
- Univerzita Hradec Králové, Česká republika
Soutěž Bobřík informatiky je pro mnoho žáků první setkání s informatickými pojmy a oblastmi, kupříkladu s algoritmy, programováním nebo modelováním. Je proto důležité, aby úlohy v této soutěži byly po všech stránkách správné a reprezentativní. Přípravu úloh do této soutěže dostávají na starost studenti Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, budoucí učitelé. Úlohy studenti dostávají v angličtině a jejich úkol je tyto úlohy přeložit a upravit tak, aby mohly být použity během soutěže. Na těchto úlohách jsme analyzovali chyby, kterých se studenti dopouštějí. Zjistili jsme, že studenti mají problémy se sestavením spisovné české věty. Často věty byly ponechány v anglickém slovosledu. To vyústilo v těžce čitelná nebo zadání, která nedávala smysl.
Klíčová slova: budoucí učitelé, tvorba kurikula, Bobří úlohy, chyby v úlohách.
Vloženo: 6. únor 2023; Revidováno: 10. říjen 2023; Přijato: 6. únor 2023; Zveřejněno: 20. říjen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Berki, J., & Drábková, J. (2020a). Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ. Učebnice. Technická univerzita v Liberci.
- Berki, J., & Drábková, J. (2020b). Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ. Učebnice. Technická univerzita v Liberci.
- Beyer, C. J., & Davis, E. A. (2015). Developing pre-service elementary teachers' pedagogical design capacity for reform-based curriculum design. Curriculum Inquiry. 42, 386-413. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2012.00599.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Bobřík informatiky. (2023b). Bobřík informatiky. https://www.ibobr.cz/
- Brown, M., & Edelson, D. (2002) Teaching as design. LETUS Report.
- Budinská, L., & Mayerová, K. (2019). From Bebras Tasks to Lesson Plans - Graph Data Structures. Informatics in Schools. New Ideas in School Informatics, 256-267. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33759-9_20
Přejít k původnímu zdroji...
- Carlgren, I. (1999). Professionalism and teachers as designers. Journal of Curriculum Studies, 31, 43-56. https://doi.org/10.1080/002202799183287communities: Improving teaching and learning. Journal of Educational Change, 10(3), 245-254. https://doi.org/10.1007/s10833-008-9095-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Cooper, J., Olsher, S., & Yerushalmy, M. (2020). Didactic metadata informing teachers' selection of learning resources: boundary crossing in professional development. Journal of Mathematics Teacher Education 23(6) 363-384. https://doi.org/10.1007/s10857-019-09428-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Dagienė, V. (2008). The Bebras Contest on Informatics and Computer Literacy - Students Drive to Science Education. In Joint Open and Working IFIP Conference, ICT and Learning for the Net Generation (pp. 214-223). https://www.bebras.org/sites/default/files/documents/publications/DagieneV-2008.pdf
- Dagiené, V., & Futschek, G. (2008). Bebras International Contest on Informatics and Computer Literacy: Criteria for Good Tasks. In Mittermeir, ISSEP 2008, 19-30. https://doi.org/10.1007/978-3-540-69924-8_2
Přejít k původnímu zdroji...
- Dagienė, V., & Sentance, S. (2016). It's Computational Thinking! Bebras Tasks in the Curriculum. In: Brodnik, A., Tort, F. (eds) Informatics in Schools: Improvement of Informatics Knowledge and Perception. ISSEP 2016. Lecture Notes in Computer Science, vol 9973. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46747-4_3
Přejít k původnímu zdroji...
- Darling-Hammond, L. (2010). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, 33(3), 277-294.
- Doyle, W. (1988). Work in mathematics classes: The context of students' thinking during instruction. Educational Psychologist, 23, 167-180. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2302_6
Přejít k původnímu zdroji...
- Gander, W. (2014). Informatics and General Education. In Y. Gülbahar, & E. Karataş (Eds.), Lecture Notes in Computer Science: Vol. 8730. Informatics in Schools. Teaching and Learning Perspectives. ISSEP 2014 (pp. 1-7). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09958-3_1
Přejít k původnímu zdroji...
- Hiebert, J., & Grouws, D. A. (2007). The effects of classroom mathematics teaching on students' learning. In Second handbook of research on mathematics teaching and learning.
- Hubwieser, P., & Mühling, A. (2014). Playing PISA with Bebras. In Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '14), 128-129. https://doi.org/10.1145/2670757.2670759
Přejít k původnímu zdroji...
- International Bebras Committee. (2023). Bebras: Statistics. https://www.bebras.org/statistics.html
- International Bebras Committee. (2023a). What is Bebras. https://www.bebras.org
- Izu, C., Mirolo, C., Settle, A., Mannila, L., & Stupuriené, G. (2017). Exploring Bebras Tasks Content and Performance: A Multinational Study. In Informatics in Education. https://doi.org/10.15388/infedu.2017.03.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kala, P. (2007). Mnohonásobné případové studie jako metoda výzkumu. Studia paedagogica, 12(1), 75-82.
- Lieberman, A., & Miller, L. (Eds.). (2008). Teachers in professional
- Lloyd, G. M., & Behm, S. L. (2005). Pre-service elementary teachers' analysis of mathematics instructional materials. Action in Teacher Education, 26, 48-62. https://doi.org/10.1080/01626620.2005.10463342
Přejít k původnímu zdroji...
- Lonati, V. (2020). Getting Inspired by Bebras Tasks. How Italian Teachers Elaborate on Computing Topics. Informatics in Education, 19(4), 669-699. https://doi.org/10.15388/infedu.2020.29
Přejít k původnímu zdroji...
- Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Paido.
- Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful ideas. Basic Books, USA.
- Remillard, J. T. (1999). Curriculum materials in mathematics education reform: A framework for examining teachers' curriculum development. Curriculum Inquiry, 29, 315-342. https://doi.org/10.1111/0362-6784.00130
Přejít k původnímu zdroji...
- Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33, 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455
Přejít k původnímu zdroji...
- Tekkumru-Kisa, M., Hiester, H., & Kisa, (2017). Z. Nature of science tasks as a lens to understand students' opportunities to learn. American Educational Research Association (AERA).
- Tekkumru-Kisa, M., Stein, M. K., & Schunn, C. (2015) A framework of cognitive demand and content-practices integration: Task Analysis Guide in Science. Journal of Research in Science Teaching, 52, 659-685.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tomlin, R. S. (2016). Basic word order: Functional principles. (RLE Linguistics B: Grammar). Routledge.
- Whittington, K., & Tekkumru-Kisa, M. (2020). Pre-service Science Teachers as Curriculum Designers: Learning Opportunities Afforded in Task Selection. Journal of Science Teacher Education, 31(5), 537-555. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1728952
Přejít k původnímu zdroji...
- Wing, J.M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Přejít k původnímu zdroji...