Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):36-51 | DOI: 10.5507/jtie.2023.005
UČITELÉ ELEKTROTECHNIKY A JEJICH DIGITÁLNÍ KOMPETENCE VE VZTAHU K VÝUCE
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Didaktický proces je složitým procesem ovlivněným mnoha okolnostmi, vnějšími i vnitřními a nejinak je to pochopitelně v didaktice a procesu výuky oboru elektrotechnika. S rostoucí digitalizací vzdělávání se však výrazně tento proces proměňuje. Digitální technologie umožňují účinnější a efektivnější učení tím, že poskytují studujícím přístup k široké škále zdrojů, jako jsou online přednášky, videa a simulace, ale i nástrojů jakými jsou různé softwarové nástroje, virtuální laboratoře apod. Tyto digitální zdroje mohou být využity k doplnění výuky i v některých oblastech k náhradě tradiční výuky ve třídě. Výrazným benefitem je pochopitelně nejen názornost ale i možnost učit se svým vlastním tempem a svým vlastním způsobem. Didaktický proces v elektrotechnice se tedy výrazně proměňuje a k tomu je potřeba přizpůsobit nejen proces učení žáků, ale především proces přípravy budoucích učitelů. Využití digitálních technologií, virtuálních laboratoří a automatizovaných systémů znamená mít možnost vytvářet mnohem efektivnější multimediální tvůrčí vzdělávací prostředí. Jsou však učitelé odborných elektrotechnických předmětů dostatečně vybaveni digitálními kompetencemi k vedení výuky vyžadující tyto kompetence? Příspěvek se tedy zabývá mapováním těchto oblastí v prostředí vybraných střední škol Olomouckého kraje.
Klíčová slova: Oborová didaktika; didaktický proces; elektrotechnika; digitální gramotnost; digitální kompetence; odborné kompetence; on-line nástroje; odborná výuka.
Vloženo: 26. duben 2023; Revidováno: 6. září 2023; Přijato: 26. březen 2023; Zveřejněno: 20. říjen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Asztalos, O. (2008). Konstituování oborové didaktiky (OD) jako pedagogické disciplíny. In Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání: sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-05-7.
- Barešová, A. (2011). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX. ISBN 978-80-87480-00-7.
- Biolek, D. (1994). Výuka obecných metod analýzy lineárních obvodů[on-line]. STO-5, VA Brno. Dostupný z: http://www.vabo.cz/Stranky/biolek/veda/articles/STO5_2.pdf
- Biolek, D. (1) (1999). Respektování didaktických principů při využívání počítačových programů ve výuce elektrických obvodů [on-line]. ELEKTROREVUE [cit. 2021-12-13]. ISSN 1213-1539. Dostupný z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99008/index.htm
- Biolek, D. (2) (1999). Využití programů pro symbolickou a semisymbolickou analýzu elektrických obvodů ve výuce i výzkumu[on-line].ELEKTROREVUE [cit. 2021-12-13]. ISSN 1213-1539. Dostupný z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99012/index.htm
- Čáp, J. a Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-273-7.
- Hawkridge, D. (1990). Who needs computers in school, and why? [online]. Computers & Education, 15(1-3), pp. 1-6. [cit. 2021-12-15]. Dostupný z: https://www.academia.edu/23269138/Who_needs_computers_in_schools_and_why
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrušková, L. (2009). Online výuka jako komplexní výuková metoda. AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, 6(3). ISSN 1214-4967.
- Hrušková, L. a Marková, G. (2012). Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives, 10(2), 190-200. ISSN 1313-2571.
- Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
- Jeřábek, T., Rambousek, V. a Vaňková, P. (2018). Digitální gramotnost v kontextu současného vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2(2), [cit. 2021-10-22]. Dostupný z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/01_Jerabek.pdf
- Klement, M. a Dostál, J. (2012). Využívání a role e-learningu v současném vysokoškolském vzdělávání[online]. AULA: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, 20(1), 93-110.
- Klement, M., Dostál, J., Kubrický, J. a Bártek, K. (2017). ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5092-6
- Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: HANEX. ISBN 80-85783-50-9.
- Kostolányová, K., Šarmanová, J. a Takács, O. (2011). Adaptation of teaching process based on a students individual learning needs. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science [online], 4(1), 3-17, [cit. 2022-02-06]. ISSN 1803-1617. Dostupný z: https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/29
- Krpálková, Krelová, Katarína, Berková, Kateřina, Krpálek, Petr a Andrea, Kubišová. (2021). Attitudes of Czech College Students Toward Digital Literacy and Their Technical Aids in Times of COVID-109. International Journal of Engineering Pedagog (iJEP) [online]. 2021 11(4), 130-147 [cit. 2022-02-06] eISSN 2192-4880. Dostupný z: https://doi.org/10.3991/ijep.v11i4.20821
Přejít k původnímu zdroji...
- Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0052-9.
- Levert, Ch. & Pierre, S. (2000) Towards a Design Methodology for Distributed Virtual Laboratories. In Bourdeau, J. & Heller, R. (Eds.) Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2000 [online]. Montreal, Canada: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 592-597, [cit. 2021-12-13]. Dostupný z: https://www.learntechlib.org/primary/p/16131/
- Malach, J. (2002). Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů: studijní opora pro distanční studium. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 80-7042-235-1.
- Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3123-9.
- Martin, Allan. (2008) Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1-4331-0169-4.
- Michael, Y. K. (2001). The Effect of a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity on Product Creativity in Technology Education. Journal of Technology Education [online], 13(1). [cit. 2022-03-04]. ISSN 1045-1064. Dostupný z: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v13n1/michael.html
Přejít k původnímu zdroji...
- Musil, V., Dobrovolný, P. a Stříbrný, V. (1997). Modelování a simulace: program PSpice. Brno: PC-DIR. ISBN 80-214-0859-6.
- Pecina, P. a Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - aktuální stav a perspektivy. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 11(2): 147-171.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
- Průcha, J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
- Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
- Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
- Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory Forthe Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [on-line], 2(1), [cit. 2021-09-09]. Dostupný z: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
- Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tubbs, N. (2014). The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. Routledge, 114p. ISBN 978-1-134-09074-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- Walklin, L. (1990). Teaching and Learning in Further and Adult Education. Nelson Thornes, 228p. ISBN 978-0-7487-0145-2.
- Warthová, V. (2016). Rozšířená realita ve školství. Metodický portál RVP [online], [cit. 2021-12-13], Dostupný z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17151/ROZSIRENA-REALITA-VE-SKOLSTVI.html.
- Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H. a Poláček, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-175-9.
- Zounek, J. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5123-2.