Journal of Technology and Information Education, 2022 (roč. 14), číslo 1

KONKRETIZÁCIA ZÁMEROV KURIKULÁRNEJ REFORMY NA SLOVENSKU V KONTEXTE VÝUČBY TECHNIKY NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH

Alena HAŠKOVÁ, Danka LUKÁČOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):1-16 | DOI: 10.5507/jtie.2022.007  

Regionálne školstvo na Slovensku prechádza zásadnými zmenami. V rámci základných škôl sa mení vnútorná štruktúra členenia jednotlivých ročníkov, ale najmä obsah jednotlivých vzdelávacích oblastí. V článku metódou obsahovej analýzy základných reformných dokumentov (Plán obnovy, Štátny vzdelávací program pre základné školy) autorky popisujú a analyzujú hlavné zmeny, ktoré sa pripravujú a postupne realizujú na základných školách v SR. Akcent príspevku je položený na technické vzdelávanie (predmet technika).

MOŽNOSTI A PŘÍNOSY VYUŽITÍ PROGRAMŮ PRO 3D MODELOVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH

Milan Klement

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):17-33 | DOI: 10.5507/jtie.2022.006  

Cílem technické, respektive polytechnické výchovy a vzdělávání je rozvinout u vzdělávaných dovednosti v zacházení s pracovními nástroji a stroji, osvojit pracovní kulturu a seznámit je s vědeckými principy soudobé výroby. V současnosti jsou tyto cíle dále rozvinuty o oblast využití digitálních technologií pro podporu těchto činností. Jedním z projevů těchto trendů je i stále se zvyšující zájem o problematiku 3D modelování, které se stává nedílnou součástí výuky na některých základních školách. Realizovaná výzkumná práce si kladla za cíl, na základě metod pedagogického výzkumu, zmapovat problematiku využití a přínosů 3D modelování na vybraných základních...

MEZIPŘEDMĚTOVÁ INTEGRACE VÝUKY TECHNICKÉ DOKUMENTACE A PRÁCE V 3D CAD SYSTÉMU

Anna ŠMERINGAIOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):34-48 | DOI: 10.5507/jtie.2022.008  

Článek popisuje návrh a proces přípravy revidovaných učebních osnov, studijních materiálů a technického zajištění výuky předmětů zaměřených na zpracování technické dokumentace, které patří k výchozím předmětům technického vzdělávání. Cílem je efektivní příprava studentů prvního ročníku na vysoké škole technického směru pro jejich další studium a pracovní praxi v oblasti strojírenství. Moderní konstruování probíhá dnes již výhradně pomocí 3D CAD systémů. Pro dosažení sledovaného cíle - vytvoření podmínek pro vyhotovení výkresů odpovídajících reálné praxi, je proto klíčová mezipředmětová integrace výuky teorie technické dokumentace a základních principů...

GALERISTKA ANNA: CHATBOT JAKO VZDĚLÁVACÍ OBJEKT

Michal ČERNÝ

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):49-68 | DOI: 10.5507/jtie.2022.009  

Případová studie se zaměřuje na kvalitativní analýzu reflexe knihovníků (n=12) a studentů (n=17) práce s chatbotem, který je vytvořený skrze dialogové rámce. Soustředí se na to, jakým způsobem tito respondenti chápou interakci s dialogovým systémem, který nevyužívá umělou inteligenci, jak jsou ochotni přijmout narativní vlastnosti takové edukační interakce. Diskuse se soustředí jak na význam designu takových vzdělávacích objektů, tak na problémy a výzvy, které práce s nimi přináší. Případová studie pracuje s vlastním vytvořeným chatbotem - Galeristkou Annou, který je zaměřený na rozvoj kompetencí souvisejících s vyhledáváním informací o uměleckých...

VYUŽITÍ MICROSOFT 365 TECHNOLOGIÍ PŘI VÝUKCE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍ ODBORNÉ ŠKOLE

Helena ZELNIČKOVÁ, David VOREL, Peter MARINIČ

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):69-80 | DOI: 10.5507/jtie.2022.004  

Příspěvek řeší problematiku využití cloudové služby Microsoft 365 v rámci distanční výuky ekonomických předmětů na střední odborné škole. Distanční výuka přináší do škol nový pohled na vzdělávání žáků. Vzhledem k plošnému distančnímu vzdělávání v České republice musí učitelé hledat způsoby naplnění vzdělávacích cílů, v rámci dostupných materiální výukových prostředků. Učitelé se tak naučili efektivně používat široké spektrum vzdělávacích softwarů či cloudové služby umožňující nejen komunikaci s žáky a jejich rodiči, ale i různé formy didaktických metod práce. Školami je často využíváno cloudové služby Microsoft 365. Pro kvalitní výuku je však nutné...

ROLE DIGITÁLNÍCH MÉDIÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ A V SOCIÁLNÍ PŘEMĚNĚ DEMOKRATICKÉ REPUBLIKY KONGO

Mira ABRAHAMYAN

Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):81-100 | DOI: 10.5507/jtie.2022.005  

Text se zabývá tématem vzdělávacího sektoru v Demokratické republice Kongo (DRK) a mírou implementace digitálních technologií do školního vzdělávání. Cílem je analyzovat vládní opatření DRK, která byla přijata v souvislosti s globálním rozšířením digitálních technologií a která vedla k restrukturalizaci vzdělávacího sektoru. Podstatnou roli tomuto tématu připisují internetové technologie přinášející kulturní a globální proměny. Investování do informačních a komunikačních technologií (ICT) vyžaduje značný kapitál, vizi a politickou vůli vládních úředníků. Závěrečná část vyhodnocuje, zda kroky vlády přispívají k rozvoji vzdělávacího systému prostřednictvím...