Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):17-33 | DOI: 10.5507/jtie.2022.006
MOŽNOSTI A PŘÍNOSY VYUŽITÍ PROGRAMŮ PRO 3D MODELOVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Cílem technické, respektive polytechnické výchovy a vzdělávání je rozvinout u vzdělávaných dovednosti v zacházení s pracovními nástroji a stroji, osvojit pracovní kulturu a seznámit je s vědeckými principy soudobé výroby. V současnosti jsou tyto cíle dále rozvinuty o oblast využití digitálních technologií pro podporu těchto činností. Jedním z projevů těchto trendů je i stále se zvyšující zájem o problematiku 3D modelování, které se stává nedílnou součástí výuky na některých základních školách. Realizovaná výzkumná práce si kladla za cíl, na základě metod pedagogického výzkumu, zmapovat problematiku využití a přínosů 3D modelování na vybraných základních školách, včetně systematického popisu konkrétních nástrojů pro realizaci takto zaměřené výuky.
Klíčová slova: technické vzdělávání, inovace ve vzdělávání, 3D modelování.
Vloženo: 3. květen 2022; Revidováno: 30. červen 2022; Přijato: 3. květen 2022; Zveřejněno: 6. říjen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Atkinson, R. D. (2012). Why the current education reform strategy won't work. Issues in Science and Technology, Spring 2012: 29-36.
- Bai, W., Fang, H., Wang, Y., Zeng, Q., Hu, G., Bao, G., Wan, Y. (2021). Academic Insights and Perspectives in 3D Printing: A Bibliometric Review. Appl. Sci. 2021, 11, 8298.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, September, 2019: 30-35.
- Dostál, J. (2019). Význam začleňování učiva o technice a praktických činnostech do kurikula základních škol. Pedagogika, 2(69), s. 185-198.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ertmer, P. A. (2021). Jumping the PBL implementation hurdle: Supporting the efforts of K-12 teachers. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. 1(1): 40-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Granath, J. (2003). Design theoretical approach to learning in technology - a way to enhance interest in future professional studies. Teoretyczne i praktyczne problemy edukaci technicznej i informatycznej. Rzeszów: FOSZE, p. 128-139.
- Hallstörm, J., Hultén, M., Lövheim, D. (2013). The study of technology as a field of knowledge in general education: historical insights and methodological considerations from a Swedish case study, 1842-2010. International Journal of Technology and Design Education. 24(2): 121-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN: 9788024753263.
- Idrus, H., Mond, D. H., Abdullah, N. (2015). Integratingcriticalthinking and problemsolvingskills in theteachingoftechnicalcourses: Thenarrativeof a Malaysianprivate university. Engineering Education. KualaLumpur, 5(2), 258-263.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M. (2017). Approaches to Supporting Technical Education at Humanities-Oriented Schools. American Research Journal of Humanities and Social Sciences. 3(1): 1-19.
- Klement, M., Klementová, S. (2015). The possibilities of development of planar and spatial orientation in high school students. The Online Journal of Educational Technology. 14(2): 661-669.
- Mansour, N. (2014). Science-technology-society (STS): A new paradigm in science education. Bulletin of Science, Technology, and Society, 29(4): 287-297.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meloun, M., Militký, J., Hill, M. (2017). Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Karolinum, 757 s. ISBN 978-80-246-3618-4.
- Mojžíšek, L. (1981). Pracovní výchova, polytechnické vzdělání a profesionální orientace: Systém a subsystémy pracovní výchovy. Brno: UJEP. 74 s.
- Sanders, M. (2015). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher. 5(4): 20-26.
- Siekmann, G. (2016). What is STEM? The need for unpacking its definitions and applications [online]. 2016. [cit. 11.2.2022]. Dostupné z: https://www.ncver.edu.au/research-and-statistics/publications/all-publications/what-is- stem-the-need-for-unpacking-its-definitions-and-applications
- Wang, H. (2018). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research. 1(2): 1-13.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zubatá, A., Plischke, J., Kropáč, J. (2011). Výuka technických předmětů, zkušenosti žáka a jeho kariérové rozhodování. XXIV. DIDMATTECH 2011. Kraków. Universytet Pedagogiczny, p. 96-102.