Journal of Technology and Information Education 2022, 14(1):49-68 | DOI: 10.5507/jtie.2022.009
GALERISTKA ANNA: CHATBOT JAKO VZDĚLÁVACÍ OBJEKT
- Masarykova univerzita v Brně, Česká republika
Případová studie se zaměřuje na kvalitativní analýzu reflexe knihovníků (n=12) a studentů (n=17) práce s chatbotem, který je vytvořený skrze dialogové rámce. Soustředí se na to, jakým způsobem tito respondenti chápou interakci s dialogovým systémem, který nevyužívá umělou inteligenci, jak jsou ochotni přijmout narativní vlastnosti takové edukační interakce. Diskuse se soustředí jak na význam designu takových vzdělávacích objektů, tak na problémy a výzvy, které práce s nimi přináší. Případová studie pracuje s vlastním vytvořeným chatbotem - Galeristkou Annou, který je zaměřený na rozvoj kompetencí souvisejících s vyhledáváním informací o uměleckých artefaktech na internetu.
Klíčová slova: chatbot, případová studie, informační gramotnost, umělá inteligence, modelování dialogu
Vloženo: 15. listopad 2021; Revidováno: 30. srpen 2022; Přijato: 15. listopad 2021; Zveřejněno: 6. říjen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Adamopoulou, E., & Moussiades, L. (2020, June). An overview of chatbot technology. In IFIP International Conference on Artificial Intelligence Applications and Innovations (pp. 373-383). Springer, Cham.
Přejít k původnímu zdroji...
- Adams, V., Burger, S., Crawford, K., & Setter, R. (2018). Can you escape? Creating an escape room to facilitate active learning. Journal for Nurses in Professional Development, 34(2), E1-E5.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arsenijevic, U., & Jovic, M. (2019). Artificial intelligence marketing: chatbots. In 2019 International Conference on Artificial Intelligence: Applications and Innovations (IC-AIAI) (pp. 19-193). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Beaudry, A., & Pinsonneault, A. (2010). The other side of acceptance: Studying the direct and indirect effects of emotions on information technology use. MIS quarterly, 689-710.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bendig, E., Erb, B., Schulze-Thuesing, L., & Baumeister, H. (2019). The next generation: chatbots in clinical psychology and psychotherapy to foster mental health-a scoping review. Verhaltenstherapie, 1-13.
Přejít k původnímu zdroji...
- Berger, R., Ebner, M., & Ebner, M. (2019). Conception of a conversational interface to provide a guided search of study related data. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(7). https://doi.org/10.3991/ijet.v14i07.10137
Přejít k původnímu zdroji...
- Bhirud, N., Tataale, S., Randive, S., & Nahar, S. (2019). A Literature Review On Chatbots In Healthcare Domain. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(7), 225-231.
- Bii, P. (2013). Chatbot technology: A possible means of unlocking student potential to learn how to learn. Educational Research, 4(2), 218-221. https://www.researchgate.net/profile/Bii-Kiptonui/publication/291813780_Chatbot_technology_A_possible_means_of_unlocking_student_potential_to_learn_how_to_learn
- Black, J. B., Segal, A., Vitale, J., & Fadjo, C. L. (2012). Embodied cognition and learning environment design. Theoretical foundations of learning environments, 2, 198-223.
- Brandtzaeg, P. B., & Følstad, A. (2018). Chatbots: changing user needs and motivations. Interactions, 25(5), 38-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cameron, G., Cameron, D., Megaw, G., Bond, R., Mulvenna, M., O'Neill, S., ... & McTear, M. (2018, July). Best practices for designing chatbots in mental healthcare-A case study on iHelpr. In Proceedings of the 32nd International BCS Human Computer Interaction Conference 32 (pp. 1-5).
Přejít k původnímu zdroji...
- Ciechanowski, L., Przegalinska, A., Magnuski, M., & Gloor, P. (2019). In the shades of the uncanny valley: An experimental study of human-chatbot interaction. Future Generation Computer Systems, 92, 539-548.
Přejít k původnímu zdroji...
- Clarizia, F., Colace, F., Lombardi, M., Pascale, F., & Santaniello, D. (2018, October). Chatbot: An education support system for student. In International Symposium on Cyberspace Safety and Security (pp. 291-302). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01689-0_23
Přejít k původnímu zdroji...
- Colace, F., De Santo, M., Lombardi, M., Pascale, F., Pietrosanto, A., & Lemma, S. (2018). Chatbot for e-learning: A case of study. International Journal of Mechanical Engineering and Robotics Research, 7(5), 528-533. https://doi.org/10.18178/ijmerr.7.5.528-533
Přejít k původnímu zdroji...
- Danish, J. A., Enyedy, N., Saleh, A., & Humburg, M. (2020). Learning in embodied activity framework: A sociocultural framework for embodied cognition. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 15(1), 49-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dev, J., & Camp, L. J. (2020, July). User engagement with chatbots: a discursive psychology approach. In Proceedings of the 2nd Conference on Conversational User Interfaces (pp. 1-4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Duncker, D. (2020). Chatting with chatbots: Sign making in text-based human-computer interaction. Σημειωτκή-Sign Systems Studies, 48(1), 79-100. 10.12697/SSS.2020.48.1.05
Přejít k původnímu zdroji...
- Elsholz, E., Chamberlain, J., & Kruschwitz, U. (2019, March). Exploring language style in chatbots to increase perceived product value and user engagement. In Proceedings of the 2019 Conference on Human Information Interaction and Retrieval (pp. 301-305).
Přejít k původnímu zdroji...
- Feine, J., Morana, S., & Maedche, A. (2020). Designing Interactive Chatbot Development Systems. In ICIS.
- Følstad, A., & Brandtzæg, P. B. (2017). Chatbots and the new world of HCI. interactions, 24(4), 38-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fryer, L. K., Nakao, K., & Thompson, A. (2019). Chatbot learning partners: Connecting learning experiences, interest and competence. Computers in Human Behavior, 93, 279-289.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gislason, N. (2010). Architectural design and the learning environment: A framework for school design research. Learning Environments Research, 13(2), 127-145.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gkinko, L., & Elbanna, A. (2021, September). AI in the Workplace: Exploring Chatbot Use and Users' Emotions. In Conference on e-Business, e-Services and e-Society (pp. 18-28). Springer, Cham.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gonda, D. E., & Chu, B. (2019, December). Chatbot as a learning resource? Creating conversational bots as a supplement for teaching assistant training course. In 2019 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE) (pp. 1-5). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haristiani, N., & Rifa'i, M. M. (2020). Combining chatbot and social media: Enhancing personal learning environment (PLE) in Language Learning. Indonesian Journal of Science and Technology, 5(3), 487-506.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heller, B. (2017). Conversations with Freudbot in Second Life: Mining the virtuality of relationship. Journal of Interactive Learning Research, 28(4), 359-370.
- Heller, B., Proctor, M., Mah, D., Jewell, L., & Cheung, B. (2005, June). Freudbot: An investigation of chatbot technology in distance education. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 3913-3918). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Herrmann-Werner, A., Loda, T., Junne, F., Zipfel, S., & Madany Mamlouk, A. (2020). 'Hello, my name is Melinda'-students' views on a digital assistant for navigation in digital learning environments; a qualitative interview study. In Frontiers in Education (Vol. 5, p. 291). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.541839
Přejít k původnímu zdroji...
- Chang, C. Y., Hwang, G. J., & Gau, M. L. (2021). Promoting students' learning achievement and self-efficacy: A mobile chatbot approach for nursing training. British Journal of Educational Technology.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cheng, Y., & Jiang, H. (2020). AI-Powered mental health chatbots: Examining users' motivations, active communicative action and engagement after mass-shooting disasters. Journal of Contingencies and Crisis Management, 28(3), 339-354.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chiaráin, N. N., & Chasaide, A. N. (2016, May). Chatbot technology with synthetic voices in the acquisition of an endangered language: motivation, development and evaluation of a platform for Irish. In Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'16) (pp. 3429-3435).
- Chkroun, M., & Azaria, A. (2018, April). " Did I Say Something Wrong?": Towards a Safe Collaborative Chatbot. In Thirty-Second AAAI Conference on Artificial Intelligence.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jenkins, M. C., Churchill, R., Cox, S., & Smith, D. (2007, July). Analysis of user interaction with service oriented chatbot systems. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 76-83). Springer, Berlin, Heidelberg.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jia, J. (2004). The study of the application of a web-based chatbot system on the teaching of foreign languages. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1201-1207). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Lin, M. P. C., & Chang, D. (2020). Enhancing Post-secondary Writers' Writing Skills with a Chatbot. Journal of Educational Technology & Society, 23(1), 78-92. https://www.jstor.org/stable/26915408
- Mendoza, S., Hernández-León, M., Sánchez-Adame, L. M., Rodríguez, J., Decouchant, D., & Meneses-Viveros, A. (2020). Supporting student-teacher interaction through a chatbot. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 93-107). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50506-6_8
Přejít k původnímu zdroji...
- Mokmin, N. A. M., & Ibrahim, N. A. (2021). The evaluation of chatbot as a tool for health literacy education among undergraduate students. Education and Information Technologies, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10542-y
Přejít k původnímu zdroji...
- Neto, A. J. M., & Fernandes, M. A. (2019, July). Chatbot and conversational analysis to promote collaborative learning in distance education. In 2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (Vol. 2161, pp. 324-326). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Neumann, A. T., Arndt, T., Köbis, L., Meissner, R., Martin, A., de Lange, P., … Wollersheim, H.-W. (2021). Chatbots as a Tool to Scale Mentoring Processes: Individually Supporting Self-Study in Higher Education. Frontiers in Artificial Intelligence, 4. https://doi.org/10.3389/frai.2021.668220
Přejít k původnímu zdroji...
- Nguyen, H. D., Pham, V. T., Tran, D. A., & Le, T. T. (2019, October). Intelligent tutoring chatbot for solving mathematical problems in High-school. In 2019 11th International Conference on Knowledge and Systems Engineering (KSE) (pp. 1-6). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Palasundram, K., Sharef, N. M., Nasharuddin, N., Kasmiran, K., & Azman, A. (2019). Sequence to sequence model performance for education chatbot. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(24), 56-68. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i24.12187
Přejít k původnímu zdroji...
- Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Portál.
- Rahman, A. M., Al Mamun, A., & Islam, A. (2017, December). Programming challenges of chatbot: Current and future prospective. In 2017 IEEE Region 10 Humanitarian Technology Conference (R10-HTC) (pp. 75-78). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ranjan, R., López, J., Lal, K., Saxena, S., & Ranjan, S. (2021). Adopting A New Hybrid Force Model: A Survey During Covid-19 In Indian Higher Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(16), 169-185. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i16.23371
Přejít k původnímu zdroji...
- Ruan, S., He, J., Ying, R., Burkle, J., Hakim, D., Wang, A., ... & Landay, J. A. (2020, June). Supporting children's math learning with feedback-augmented narrative technology. In Proceedings of the Interaction Design and Children Conference (pp. 567-580).
Přejít k původnímu zdroji...
- Sandu, N., & Gide, E. (2019, September). Adoption of AI-Chatbots to enhance student learning experience in higher education in India. In 2019 18th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET) (pp. 1-5). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sarosa, M., Kusumawadhani, M., Suyono, A., & Azis, Y. M. (2021). The Effectiveness of Chatbot as an Online Learning Method on Active and Reflective Learning Styles. Multicultural Education, 7(9).
- Smutny, P., & Schreiberova, P. (2020). Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the Facebook Messenger. Computers & Education, 151, 103862. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103862
Přejít k původnímu zdroji...
- Stuij, S. M., Drossaert, C. H., Labrie, N. H., Hulsman, R. L., Kersten, M. J., Van Dulmen, S., & Smets, E. M. (2020). Developing a digital training tool to support oncologists in the skill of information-provision: a user centred approach. BMC medical education, 20(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s12909-020-1985-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Tamayo, P. A., Herrero, A., Martín, J., Navarro, C., & Tránchez, J. M. (2020). Design of a chatbot as a distance learning assistant. Open Praxis, 12(1), 145-153. https://doi.org/10.5944/openpraxis.12.1.1063
Přejít k původnímu zdroji...
- Tärning, B., & Silvervarg, A. (2019). "I Didn't Understand, I 'm Really Not Very Smart"-How Design of a Digital Tutee's Self-Efficacy Affects Conversation and Student Behavior in a Digital Math Game. Education Sciences, 9(3), 197. https://doi.org/10.3390/educsci9030197
Přejít k původnímu zdroji...
- Topal, A. D., Eren, C. D., & Geçer, A. K. (2021). Chatbot application in a 5th grade science course. Education and Information Technologies, 1-25. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10627-8
Přejít k původnímu zdroji...
- van der Goot, M. J., & Pilgrim, T. (2019, November). Exploring age differences in motivations for and acceptance of chatbot communication in a customer service context. In International Workshop on Chatbot Research and Design (pp. 173-186). Springer, Cham.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vázquez-Cano, E., Mengual-Andrés, S., & López-Meneses, E. (2021). Chatbot to improve learning punctuation in Spanish and to enhance open and flexible learning environments. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00269-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Villegas-Ch, W., Arias-Navarrete, A., & Palacios-Pacheco, X. (2020). Proposal of an Architecture for the Integration of a Chatbot with Artificial Intelligence in a Smart Campus for the Improvement of Learning. Sustainability, 12(4), 1500. https://doi.org/10.3390/su12041500
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, Q. (2009). Design and evaluation of a collaborative learning environment. Computers & Education, 53(4), 1138-1146.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weizenbaum, J. (1966). ELIZA-a computer program for the study of natural language communication between man and machine. Communications of the ACM, 9(1), 36-45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilcox, B., & Wilcox, S. (2013). Making it real: Loebner-winning chatbot design. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 189(764), 10-3989. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.764n6009
Přejít k původnímu zdroji...
- Wolf, M. J., Miller, K. W., & Grodzinsky, F. S. (2017). Why we should have seen that coming: comments on microsoft's tay "experiment," and wider implications. The ORBIT Journal, 1(2), 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Xu, Y., Wang, D., Collins, P., Lee, H., & Warschauer, M. (2021). Same benefits, different communication patterns: Comparing Children's reading with a conversational agent vs. a human partner. Computers & Education, 161, 104059. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104059
Přejít k původnímu zdroji...
- Yang, S., & Evans, C. (2019, November). Opportunities and challenges in using AI chatbots in higher education. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Education and E-Learning (pp. 79-83).
Přejít k původnímu zdroji...