Journal of Technology and Information Education, 2019 (roč. 11), číslo 2
Teoretická studie
TVŮRČÍ TECHNICKÉ ČINNOSTI A TVOŘIVOST ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY Z POHLEDU GENDERU
Pavlína ČÁSTKOVÁ, Jiří DOSTÁL, Jiří KROPÁČ, Miroslav JANU
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.001
Článek se zabývá problematikou technicky tvořivých činností na základní škole. Cílem je prezentovat teoretická východiska technické tvořivosti žáků základní školy a v návaznosti na ně předložit dílčí výsledky pilotáže mapující názory učitelů na realizaci tvořivě technických činností. V souvislosti s plánovanými změnami kurikula a vytváření nové koncepce vhodného vzdělávacího obsahu technické výchovy bylo naší snahou zjistit, zda a jak učitelé pracují s individuálními preferencemi žáků (nejen) s ohledem na jejich genderovou příslušnost. Na základě výzkumné sondy jsme identifikovali nejvýznamnější faktory ovlivňující zájem žáka o tvořivě technické činnosti.
Inovace RVP a ŠVP v závislosti na aktuálních trendech výuky ICT na ZŠ (2. Část)
Petr PEXA, Michaela ČAPKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.003
Článek je pokračováním článku Inovace RVP a ŠVP v závislosti na aktuálních trendech výuky ICT na ZŠ, který byl publikován v JTIE v r. 2018 a konkretizuje učivo z hlediska náplně, typických výukových příkladů a využívaných programů v souvislosti s publikovaným vzorovým školním vzdělávacím programem (ŠVP) pro výuku informatiky. Článek dále představuje návrh ŠVP pro vzdělávací okruh Využití digitálních technologií ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, jehož obsahem je tvorba a zpracování multimédií, tvorba webových stránek a rastrová, vektorová či 3D grafika.
STRATÉGIE A POSTUPY VYUČOVANIA PODPORUJÚCE FORMATÍVNE HODNOTENIE ŽIAKOV V PREDMETE TECHNIKA V 6. – 9. ROČNÍKU ZÁKLADNEJ ŠKOLY
Milan ĎURIŠ, Roman STADTRUCKER
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.009
V článku je pozornosť venovaná formatívnemu hodnoteniu žiakov v predmete technika v základnej škole, kde je dávaný dôraz na spätnú väzbu a sebahodnotenie žiakov. Inovatívne postupy vyučovania podporujúce formatívne hodnotenie žiakov v predmete technika sú z didaktického hľadiska navrhnuté vo vysokoškolskej učebnici, ktorá je jedným z výstupov riešenia danej problematiky projektu KEGA. Ako ukážku uvádzame základné informácie k metodike vyučovania pre vybraný obsah učiva a príklad učebnej úlohy a jej riešenie.
GENDEROVÉ ROZDÍLY VE VYUŽÍVÁNÍ INTERNETU MEZI ŽÁKY GYMNÁZIÍ V ČESKÉ REPUBLICE
Jaromír BASLER, Michal MRÁZEK
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.011
Předkládaný článek popisuje dílčí výsledky výzkumu, který se zaměřuje na analýzu genderových rozdílů využívání internetu u žáků 3. ročníků gymnázií v regionech krajů Olomouckého, Pardubického, Moravskoslezského a Zlínského v České republice. Design výzkumné strategie byl metodologicky zvolen formou kvantitativně orientovaného výzkumu. Jako výzkumná metoda získávání dat byl stanoven dotazník, ve kterém byla použita smíšená typologie dotazníkových položek. Celkový počet zúčastněných respondentů činil 529, kterým byl dotazník distribuován v tištěné podobě ve spolupráci s jednotlivými školami. Evidence získaných dat probíhala elektronicky, kdy bylo nutné...
FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE ZVYŠOVANIE ZÁUJMU O TECHNICKÉ VZDELÁVANIE
Michaela AŽALTOVIČOVÁ, Viera TOMKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.012
Príspevok je reflexiou čiastkových výsledkov šetrenia zameraného na žiakov základných škôl a faktorov, ktoré najviac vplývajú na ich záujem o technické vzdelávanie. Napriek veľkému dopytu zo strany zamestnávateľov po technicky zdatných absolventoch stredných odborných škôl a vysokých škôl, záujem žiakov o technické profesie a technické vzdelávanie stále klesá. Je to aj napriek výsledkom výskumov ktoré ukazujú, že mládež vníma vedu (prírodné vedy) a techniku pozitívne, pretože si uvedomuje, že veda a technika robí ich život komfortnejším a jednoduchším.
THE IMPLEMENTATION OF MASSIVE OPEN ONLINE COURSES FOR TRAINING FUTURE ENGINEERS IN HIGHER EDUCATION
Valerii HAVRYSH, Ilona BATSUROVSKA, Nataliia DOTSENKO, Antonina KALINICHENKO
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.007
Tento článek se zaměřuje na výzkum podmínek implementace, způsobů realizace a představení perspektiv využití MOOC kurzů. Zabývá se hlavními výhodami a nevýhodami a prezentuje výzkumně založenou srovnávací analýzu implementace těchto kurzů. Jsou nastíněny základní požadavky na kurzy a provedena analýza současné situace na vysokých školách. Závěrem je vyvozena řada doporučení pro individualizaci vysokoškolského vzdělávání.
MOBILNÁ APLIKÁCIA PRE PRECVIČOVANIE MATÍC A GRAFOV
Patrik VOŠTINÁR, Erik PATRÁŠ
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.013
Popularita inteligentných telefónov a rozšírenie ich využitia do najrôznejších oblastí v posledných rokoch spôsobila potrebu používateľov mať všetko pod kontrolou vo svojom telefóne. Výnimkou nie je ani používanie týchto zariadení vo vzdelávaní. Príspevok sa zaoberá opisom vzdelávacej mobilnej aplikácie pre precvičovanie operácií s maticami a grafovými úlohami. Vytvorená mobilná aplikácia je bezplatná, dostupná v obchode Google Play. Hlavnou funkcionalitou aplikácie je možnosť neobmedzeného precvičovania operácií s maticami a grafovými úlohami. Hlavným cieľom vytvorenia tejto aplikácie je vytvorenie didaktickej pomôcky, ktorá môže zlepšiť motiváciu...
Výzkumný článek
MOTIVÁCIA K TECHNICKÉMU VZDELÁVANIU U ŠTUDENTOV PROGRAMOV PRED-PRIMÁRNE A PRIMÁRNE VZDELÁVANIE
Martin KURUC, Mária KOŽUCHOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.002
V príspevku predstavujeme výsledky a interpretácie z nášho výskumu, ktorého cieľom bolo zmapovať aktuálne nastavenie sebaregulácie a motivácie u študentov predprimárneho a primárneho vzdelávania. Sústredili sme sa na tri oblasti. Na oblasť sebaregulácie a motivácie k prírodovedným predmetom, matematickým disciplínam a technike. Vychádzame z metodologického prístupu ukotveného v teórii sebaurčenia. Za najvýznamnejšie zistenie považujeme pozitívne nastavenie motivácie študentov k technike. Vo vzťahu k technike prevládali u študentov tzv. identifikované motívy.
POJETÍ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI V ŠVP: ANALÝZA KURIKULA TŘÍ VYBRANÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL
Michal ČERNÝ
Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.010
Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které...