Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.002

MOTIVÁCIA K TECHNICKÉMU VZDELÁVANIU U ŠTUDENTOV PROGRAMOV PRED-PRIMÁRNE A PRIMÁRNE VZDELÁVANIE

Martin KURUC, Mária KOŽUCHOVÁ
Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská republika

V príspevku predstavujeme výsledky a interpretácie z nášho výskumu, ktorého cieľom bolo zmapovať aktuálne nastavenie sebaregulácie a motivácie u študentov predprimárneho a primárneho vzdelávania. Sústredili sme sa na tri oblasti. Na oblasť sebaregulácie a motivácie k prírodovedným predmetom, matematickým disciplínam a technike. Vychádzame z metodologického prístupu ukotveného v teórii sebaurčenia. Za najvýznamnejšie zistenie považujeme pozitívne nastavenie motivácie študentov k technike. Vo vzťahu k technike prevládali u študentov tzv. identifikované motívy.

Klíčová slova: sebaregulácia, motivácia, sebaurčenie, technické vzdelávanie

Vloženo: 26. prosinec 2019; Revidováno: 20. leden 2020; Přijato: 20. leden 2020; Zveřejněno online: 26. leden 2020; Zveřejněno: 1. leden 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KURUC, M., & KOŽUCHOVÁ, M. (2019). MOTIVÁCIA K TECHNICKÉMU VZDELÁVANIU U ŠTUDENTOV PROGRAMOV PRED-PRIMÁRNE A PRIMÁRNE VZDELÁVANIE. Journal of Technology and Information Education11(2), . doi: 10.5507/jtie.2020.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blatný, M., Kohoutek, T., Janušová, P. (2002). Situačně kognitivní a osobnostní determinanty chování v zátěžové situaci. Československá psychologie, 46, 2, 97-108.
  2. Boekaerts, M. (2005). Motivace k učení. In Walberg, H. J. (ed). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, s. 55-76.
  3. Boekaerts, M. (2005). Self-regulation: With a focus on the self-regulation of motivation and effort. In W. Damon, R. Lerner (Series Eds.), I.E. Sigel, K.A. Renninger (Vol. Eds.), Handbook of child psychology, Vol. 4, Child psychology in practice (6th edn.). New York: Wiley.
  4. Braisby, N., Gellatly, A. (Eds.) (2005). Cognitive psychology. Oxford: Oxford University Press.
  5. Corno, L. (2008). Work Habits and Self-Regulated Learning: Helping Students to Find a "Will" from a "Way". In Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (Eds.) Motivation and Self-Regulated Learning: Theory, Research, and Applications. New York, London: Routledge, 2008, p. 197-222.
  6. Částková, P. a Stolinská, D. (2014). Sebereflexe žáka v technické výchově na primární škole. In. Trendy ve vzdělávání. Havelka, M., Chráska, M., Klement, M. a Serafín, Č. s. 31-35. Dostupné z: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/tvv14/ tvv_2014_proceedings.pdf
  7. Deci, E. L., Ryan, R. M. (1975). Intrinsic motivation. New York: Plenum Publishing Co. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Deci, E. L., Ryan, R. M. (1980). The psychology of self-determination. Lexington, MA: D.C. Heath (Lexington Books)
  9. Deci, E. L., Ryan, R. M. (1995). Human autonomy: The basic for true self-esteem. In M. Kernis Ed.), Efficacy, agency, and self-esteem (pp. 31-49). New York: Plenum. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Deci, E. L., Ryan, R. M (Eds.) (2004). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: The University of Rochester Press.
  11. Desoete, A., Roeyers, H., Buysse, A. (2001). Metacognition and mathematical problem solving in grade 3. Journal of Learning Disabilities, 34, 435-449. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Garcia, T. (1995). The Role of Motivational Strategies in Self-Regulated Learning. In Pintrich, P. R. (Ed.) Understanding Self-Regulated Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, p. 29-42. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hrbáčková, K. (2010). Kognitivní a nonkognitivní komponenty procesu autoregulace
  14. učení žáků. Disertační práce. Brno: MU.
  15. Hrbáčková, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R.
  16. Klement, M., Dostál, J., & Bártek, K. (2017). Výhody a výzvy využití ICT nastroju ve vzdělávání. In Journal of Technology & Information Education, 10 (1), s. 158-160. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál.
  18. Kuruc, M. (2017). Akademická a prosociálna motivácia v škole. Bratislava: Univerzita Komenského.
  19. Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
  20. Kusák, P., Dařílek, P. (2002). Pedagogická psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  21. Maňak, J. (2006). Determinanty kurikula. In Maňak, J.; Janík, T. (ed.). Problémy kurikula základní školy. Brno: MU, s. 23-28.
  22. Maňák, J. (2009). Vzdělávání ve společnosti vědění. In Janík, T., Švec, V. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, s. 11-20.
  23. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  24. Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
  25. Národný program výchovy a vzdelávania v SR na najbližších 15-20 rokov. Milénium. (1998).
  26. Nolen-Hoeksema, S. a kol. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
  27. Klement, M., Chráska, M., Dostál, J. & Marešová, H. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc-EU: Agentura Gevak.
  28. Pintrich, P. R. et al. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Dostupné na: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Pa
  30. Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Ryan, R. M., Deci, E.L. (2000). Self-determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. In: American Psychologist, 55, pp. 68-78. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Ryan, R.M. (2012). Motivation and the Organization of Human Behavior: Tree Reasons for Reemergence of a Field. In: Ryan, R.M. (Ed.), The Oxford Handbook of Human Motivation. New York: The Oxford University Press, pp 3-10. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Sillamy, N. (2001). Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  34. UNESCO (1997). Učení je skryté bohatství. "Vzdělávání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  35. Wolters, C. A., Rosenthal, H. (2000). The relation between students´motivational beliefs
  36. and thein use of motivational regulation strategies. International Journal of Educational Research, 33(7-8), p. 801-820. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into practice. 41(2), p. 64-70. Přejít k původnímu zdroji...