Journal of Technology and Information Education, 2024 (roč. 16), číslo 1

VZŤAH ŽIAKOV K PREDMETU TECHNIKA AKO FAKTOR OVPLYVŇUJÚCI VÝBER STREDNEJ ŠKOLY

Danka LUKÁČOVÁ, Gabriel BÁNESZ, Adriana ŠTETKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):1-16 | DOI: 10.5507/jtie.2024.006  

The present work is aimed at finding out the attitude of 15-year-old pupils towards the subject of Technology and their general attitude towards technical education. In the research, we focused on finding the difference in the attitudes of the pupils towards the subject of Technology in relation to their choice of secondary school or the gender of the pupil. In the research, we used a questionnaire for pupils. The questionnaire is a translation of the 'Pre-inspection survey: pupils (secondary)', recommended to schools by the Welsh Inspectorate. We subjected the data collected to quantitative and qualitative analysis. The Mann-Whitney U-test was used...

HERNÍ PLATFORMA MINECRAFT EDUCATION A JEJÍ APLIKACE DO VÝUKY GEOLOGIE NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE (ISCED 2)

Pavel BOKR, Tereza JEDLIČKOVÁ, Vasilis TEODORIDIS

Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):17-50 | DOI: 10.5507/jtie.2024.004  

Cílem studie je identifikovat v běžném herním světě platformy Minecraft Education chyby a odchylky od přírodních geologických podmínek a vytvořit geologicky reálný modelový herní svět této hry. Následně navrhnout výukovou lekci, která se prostřednictvím hry Minecraft obsahově zaměří na simulaci geologického průzkumu a práce geologa s důrazem na společenský význam geologie jako aplikované vědy. Navržená výuková lekce byla ověřena v praxi a formou dotazníkového šetření, kterého se účastnilo 51 žáků ze 2 tříd 9. ročníků ZŠ Králův Dvůr, byla získána zpětná vazba od žáků. Z výsledků šetření, které posloužily jako podklad pro úpravy lekce, vyplývá, že u...

VYUŽITÍ M-LEARNIGU NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE SE ZAMĚŘENÍM NA STRATEGII BYOD

Alois GLAZER, Lenka BENEDIKTOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):51-72 | DOI: 10.5507/jtie.2024.003  

Mobilní dotykové zařízení (smartphone nebo tablet) vlastní dnes téměř každý z nás. Děti ve školním věku nejsou výjimkou. V našem článku se zaměřujeme na využití strategie BYOD (bring your own device, tedy přines si své vlastní zařízení) ve výuce na základní škole. Abychom zjistili, jakým způsobem jsou mobilní telefony nebo tablety žáků ve výuce zapojeny, realizovali jsme nejen dotazníkové šetření a polostrukturované rozhovory, ale také jsme navštívili několik vyučovacích hodin. Z výsledků realizované rešerše dostupných zdrojů a námi provedených šetření jsme získali informace, které nám pomohly sestavit pět návrhů využití vlastního mobilního zařízení...

ROZŠÍŘENÍ SOFTWARU SCRATCH PRO ROBOTICKOU UČEBNÍ POMŮCKU LEGO MINDSTORMS

Patrik KLOFÁČ, Matěj PELIKÁN

Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):73-84 | DOI: 10.5507/jtie.2024.005  

Článek se zabývá testováním rozšíření online blokového programovacího prostředí Scratch pro LEGO Mindstorms EV3 na úlohách z učebnice Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň základní školy vzniklé v rámci projektu PRIM (Podpora rozvíjení informatického myšlení). Učebnice byla sepsána pro SW, který se dnes již nevyužívá. Z těchto důvodů jsme se rozhodli ověřit, zda lze všechny tyto úlohy naprogramovat v blokovém programovacím jazyce Scratch a s pár vybranými čtenáře seznámit. Poukazujeme na fakta, jak moc je rozšíření Scratche kompatibilní se stavebnicí, které příkazy fungují a které naopak nefungují či pracují s odchylkami ve vztahu k popisovaným...

PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH UČITELŮ PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ K ŘEŠENÍ VÝUKOVÝCH PROBLÉMOVÝCH SITUACÍ S VYUŽITÍM SIMULAČNÍ VÝUKY A MIKROVYUČOVÁNÍ

Pavel PECINA, Jan VÁLEK, Kateřina ŠMEJKALOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):85-97 | DOI: 10.5507/jtie.2024.007  

Nutnost kvalitní přípravy budoucích učitelů praktického vyučování v podmínkách digitálního vzdělávání vyžaduje využívat rozmanité metody vysokoškolské výuky. Příspěvek je zaměřen na aspekty využití simulační metody výuky a mikrovyučování v rámci cvičení z didaktiky odborných předmětů na Pedagogické fakultě MU v Brně. Výsledky řešení tématu jsou jedním z výstupů projektu "Problémové situace ve výuce na středních školách". Projekt byl řešen na Pedagogické fakultě MU v Brně v období 01. 07. 2023 - 30. 06. 2024. Cílem příspěvku je zhodnotit možnosti využití simulační metody a mikrovyučování v oborově-didaktické přípravě budoucích učitelů praktického vyučování...