Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):51-72 | DOI: 10.5507/jtie.2024.003

VYUŽITÍ M-LEARNIGU NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE SE ZAMĚŘENÍM NA STRATEGII BYOD

Alois GLAZER, Lenka BENEDIKTOVÁ
Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika

Mobilní dotykové zařízení (smartphone nebo tablet) vlastní dnes téměř každý z nás. Děti ve školním věku nejsou výjimkou. V našem článku se zaměřujeme na využití strategie BYOD (bring your own device, tedy přines si své vlastní zařízení) ve výuce na základní škole. Abychom zjistili, jakým způsobem jsou mobilní telefony nebo tablety žáků ve výuce zapojeny, realizovali jsme nejen dotazníkové šetření a polostrukturované rozhovory, ale také jsme navštívili několik vyučovacích hodin. Z výsledků realizované rešerše dostupných zdrojů a námi provedených šetření jsme získali informace, které nám pomohly sestavit pět návrhů využití vlastního mobilního zařízení žáka ve výuce. Tyto návrhy by měly pomoci učitelům se zavedením strategie BYOD do vlastní výuky. Námi vytvořené návrhy prezentujeme učitelské veřejnosti formou sady infografik prostřednictvím sociálních sítí.

Klíčová slova: m-learning, BYOD, základní škola, digitální technologie, výzkum, výukové strategie.

Vloženo: 6. srpen 2023; Revidováno: 29. březen 2024; Přijato: 6. srpen 2023; Zveřejněno online: 19. únor 2025; Zveřejněno: 7. listopad 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
GLAZER, A., & BENEDIKTOVÁ, L. (2024). VYUŽITÍ M-LEARNIGU NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE SE ZAMĚŘENÍM NA STRATEGII BYOD. Journal of Technology and Information Education16(1), 51-72. doi: 10.5507/jtie.2024.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ahmed, S., & Parsons, D. (2013). Abductive Science Inquiry Using Mobile Devices in the Classroom. Computers and Education, 63(1), 62-72. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.017 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Atewell, J. (2015). BYOD Bring Your Own Device Příručka pro vedoucí pracovníky škol o možnostech využití mobilních zařízení žáků pro výuku a učení. European Schoolnet. https://www.dzs.cz/file/5326/byod-cz-final-pdf/
  3. Baydas, O., & Yilmaz, R. (2018). Pre-Service Teachers' Intention to Adopt Mobile Learning: A Motivational Model. British Journal of Educational Technology, 49(1), 137-152. https://doi.org/10.1111/bjet.12521 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Benediktová, L. (2020). Strategie učení s tabletem ve výuce přírodopisu. [Disertační práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
  5. Bruder. (2014). Gadgets go to school: the benefits and risks of BYOD (Bring Your Own Device). The Education Digest, 80(3), 15-18.
  6. Burešová, N. (2022). Návrh naučné vycházky okolo Boleveckých rybníků s využitím QR kódů. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
  7. Clark, W., & Luckin, R. (2013). What the research says: iPads in the classroom. London Knowledge Lab, Institute of Education, University of London. https://digitalteachingandlearning.files.wordpress.com/2013/03/ipads-in-the-classroom-report-lkl.pdf
  8. Ditzler, C., Hong, E., & Strudler, N. (2016). How Tablets Are Utilized In the Classroom. Journal of Research on Technology in Education, 48(3), 181-193. https://doi.org/10.1080/15391523.2016.1172444 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Falloon, G. (2015). What's the difference? Learning collaboratively using iPads in conventional classrooms. Computers & Education, 84(1), 62-77. https://doi.org/10.1016/ j.compedu.2015.01.010 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlikova, L. (2016). Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Microsoft. https://ondrej.neumajer.cz/wp-content/uploads/2016/08/ inkluzivni-vzdelavani-s-ict.pdf
  11. Glazer, A. (2021). Problematika strategie BYOD na základních školách v okrese Plzeň-město. Plzeň. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
  12. Hung, H. T. (2017). Clickers in the flipped classroom: Bring your own device (BYOD) to promote student learning. Interactive Learning Environments, 25(8), 983-995. https://doi.org/10.1080/ 10494820.2016.1240090 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hrubý, A. (2023). Tvorba terénní únikové hry s využitím QR kódů. [Diplomová práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
  14. Chou, P., Chang, C., & Lin, C. (2017). BYOD or not: A comparison of two assessment strategies for student learning. Computer in Human Behavior, 74(1), 63-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.024 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kar, S. (2015). Using BYOD In Schools: Advantages And Disadvantages. eLearning Industry. https://elearningindustry.com/using-byod-schools-advantages-disadvantages
  16. Keane, T., & Keane W. F. (2022). The missing link: The parental voice in Bring Your Own Device (BYOD) programs. Education and Information Technologies, 27(1), 7699-7719. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10902-2. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kong, S. C., & Song, Y. (2015). An experience of personalized learning hub initiative embedding BYOD for reflective engagement in higher education. Computers & Education, 88(1), 227-240. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.06.003 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Leemput, C., Mulet, J., & Amadieu, F. (2019). A Critical Literature Review of Perceptions of Tablets for Learning in Primary and Secondary Schools. Educational Psychology Review, 31(3), 631-662. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09478-0 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lynch, M. (2018). Consequences of the new digital childhood. The Tech Advocate. https://www.thetechedvocate.org/consequences-of-the-new-digital-childhood/
  20. Neumajer, O., Rohlikova, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3
  21. Neumajer, O. (2016). BYOD - přineste si vlastní počítačové zařízení do školy. Řízení školy, 13(12), 20-22.
  22. NKÚ (2022). Kontrola ČTÚ: ceny volání a mobilních dat v Česku zůstávají jedny z nejvyšších v Evropě. Aukce kmitočtů k jejich snížení zatím nevedla. Nejvyšší kontrolní úřad. https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/kontrola-ctu:-ceny-volani-a-mobilnich-dat-v-cesku-zustavaji-jedny-z-nejvyssich-v-evrope--aukce-kmitoctu-k-jejich-snizeni-zatim-nevedla-id12893/
  23. OECD (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/eag-2015-en. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Plzeňský kraj (2021). Seznam škol a školských zařízení. Plzensky-kraj.cz. https://www.plzensky-kraj.cz/clanek/seznam-skol-a-skolskych-zarizeni
  25. Rogers, K. (2016). Bring your own device: Engaging students and transforming instruction (Ideas for creating and executing a solid mobile learning plan). Solution Tree Press, 128 s. ISBN 978-1936763108
  26. Song, Y. (2014). Bring your own device (BYOD) for seamless science inquiry in primary school. Computers & Education, 74(1), 50-60. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.005 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Svobodová, H., Hofmann, E., Kejíková, I., Durna, R. & A. Dubový (2016). Modelové využití QR kódu ve výuce geografie. Geografia Cassoviensis, 10 (1), s. 82-88. http://geografia.science.upjs.sk/images/geographia_cassoviensis/articles/GC-2016-10-1/ 2016_1_Svobodova_et_al_final.pdf
  28. Tinmaz, H., & Lee, J. H. (2019). A Perceptional Analysis of BYOD (Bring Your Own Device) for Educational or Workplace Implementations in a South Korean Case. Participatory Educational Research, 6(2), 51-64. https://doi.org/10.17275/per.19.12.6.2 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Thomas, S. (2020). Student's Evaluation of a Classroom Bring-Your-Own-Device (BYOD) Policy. https://eric.ed.gov/?id=EJ1257512
  30. Voříšková, K. (2023). Dendrologická naučná stezka na Plešivci s využitím QR kódů. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
  31. Watts, M., Andreadis, I. (2023). First-year Secondary Students' Perceptions of the Impact of iPad Use on Their Learning in a BYOD Secondary International School. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 26 (2), 91-106. https://doi.org/10.61468/jofdl.v26i2.533 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Zhang, L., Wang, S., & Liu, B. (2018). Deep learning for sentiment analysis: A survey. Wiley Interdisciplinary Reviews. Data Mining and Knowledge Discovery, 8(4). https://doi.org/10.48550/arXiv.1801.07883 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Zounek, J., Juhanak, L., Staudkova, H., & Polacek, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.