Journal of Technology and Information Education, 2019 (roč. 11), číslo 1

DUÁLNE VZDELÁVANIE NA SLOVENSKU V NOVÝCH PODMIENKACH

Dagmar ZMEKOVÁ, Danka LUKÁČOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):5-11 | DOI: 10.5507/jtie.2019.004  

Duálne vzdelávanie je systém prepojenia odborného teoretického vzdelávania s praktickou prípravou žiaka, pričom je potrebná spolupráca pri príprave žiakov medzi zamestnávateľmi a strednými odbornými školami a zároveň si vyžaduje prepojenie školstva s trhom práce, pretože je potrebné zosúladenie počtu ponúkaných učebných a študijných odborov so skutočnými potrebami zamestnávateľov. Na Slovensku sa postupne zavádza systém duálneho vzdelávania od r. 2015. V roku 2018 prišlo k zásadným zmenám, ktoré majú uľahčiť vstup firmám do systému prípravy žiakov. Článok na príklade SOŠ v Starej Turej analyzuje zmeny dosiahnuté v systéme duálneho vzdelávania a navrhuje...

DIGITÁLNÍ KOMPETENCE OPTIKOU DVOU KURZŮ NA FILOSOFICKÉ FAKULTĚ: EMPIRICKÁ STUDIE

Michal ČERNÝ

Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):12-27 | DOI: 10.5507/jtie.2019.005  

Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat...

AKTIVITY A POPULARIZAČNÍ ČINNOST V OBLASTI TECHNICKÉHO VZDĚLÁVANÍ V KONTEXTU VÝBĚRU OBORU STŘEDNÍ ŠKOLY

Jarmila HONZÍKOVÁ, Jan FADRHONC

Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):28-37 | DOI: 10.5507/jtie.2019.006  

Předložený článek se zabývá úrovní a charakterem popularizace technických oborů a jejím vlivem na žáky základních škol při volbě povolání. Výzkumným šetřením byl zanalyzován současný stav popularizace technického vzdělávání na různých úrovních - ze strany škol, krajů a státu. Dotazníkové šetření u žáků základních škol následně odhalilo, jak popularizační aktivity ovlivňují zájem žáků posledních ročníků ZŠ o studium technických oborů na střední škole.

ÚSPĚŠNOST VYUŽÍVÁNÍ SOCIÁLNÍ SÍTĚ EDMODO VE VÝUCE EKONOMICKÉ GEOGRAFIE U STUDENTEK STŘEDNÍ ŠKOLY V OMÁNU

Ahmed AL-RABAANI, Fathiya AL-WAHAIB

Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):38-46 | DOI: 10.5507/jtie.2019.003  

Studie zkoumá efektivitu využívání sociální sítě Edmodo při výuce ekonomické geografie v Ománu, pro zlepšení studijních výsledků u studentek střední školy. Studie využívá experiment typu pre-posttest s experimentální a kontrolní skupinou, které čítaly 24 a 28 studentek. K získání dat byl využit didaktický test z ekonomické geografie. Výsledky studie ukázaly, že využívání Edmodo významně zlepšilo studijní výsledky studentek.

INOVATIVNÍ PŘÍSTUPY PŘI DIAGNOSTICE UČEBNÍHO STYLU ŽÁKA

Zdeňka KRIŠOVÁ, Jan LAVRINČÍK

Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):47-57 | DOI: 10.5507/jtie.2019.008  

Článek se zabývá styly učení. Je věnován jejich diagnostice s podporou informačních a komunikačních technologií. Určení učebního stylu žáků je důležitou informací pro pedagoga i žáka. Vyučujícímu umožní hledat nové cesty přístupu k žákovi, využívat nové metody a inovativní postupy učení. Příspěvek popisuje jazykový fuzzy model, který umožňuje určení učebního stylu žáka, a jeho implementaci v prostředí LFLC. Cílem příspěvku je ukázat, jak lze s  využitím metod umělé inteligence rozpoznat různé styly učení žáků a napomoci jim tak k zefektivnění vlastního procesu učení.