Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):102-111 | DOI: 10.5507/jtie.2020.015

DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE JAKO NÁSTROJ ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE

Jarmila HONZÍKOVÁ*, Petr SIMBARTL, Ján BAJTOŠ
Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika
Vysoká škola DTI, Slovenská republika

Problematika školního podvádění je velmi aktuální a diskutované téma již od druhé poloviny minulého století. Současné moderní technologie a v podstatě neomezený přístup studentů k internetu poskytují nové možnosti k získávání učebních materiálů, které jim usnadňují učení. Zároveň tyto možnosti umožňují studentům najít nové způsoby, jak ve školním prostředí podvádět. Škála podvádění pomocí informačně komunikačních prostředků je poměrně široká, od běžných počítačů až po smartwatch, neboli chytré hodinky. Na otázku, jaké způsoby školního podvádění preferují studenti středních škol v Čechách, na Slovensku a v Polsku, se pokusíme odpovědět v naší výzkumné studii.

Klíčová slova: školní podvádění, digitální technologie, studenti středních škol

Vloženo: 12. květen 2020; Revidováno: 17. srpen 2020; Přijato: 24. srpen 2020; Zveřejněno online: 13. září 2020; Zveřejněno: 1. únor 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HONZÍKOVÁ, J., SIMBARTL, P., & BAJTOŠ, J. (2020). DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE JAKO NÁSTROJ ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE. Journal of Technology and Information Education12(2), 102-111. doi: 10.5507/jtie.2020.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bajtoš, J., & Marhevková, A. (2016). Školské podvádzanie - problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Bratislava: Wolters Kluwer.
  2. Bajtoš, J., & Hozíková, J. (2019). Školské podvádzanie z pohľadu učiteľov - pilotné výskumné šetrenie. Arnica - Acta Rerum Naturalium didactica, 2019(2), 51-58. Dostupné z: https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2019/Arnika_2019_2-1-Bajtos-Honzikova-web.pdf
  3. Bernardi, R. A., Baca, A. V., Landers, K. S., & Witek, M. B. (2008). Methods of Cheating and Deterrents to Classroom Cheating. International Study. Ethics & Behavior 18(4), 373-391. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Brown, D. (2019, December 16). Students are still using tech to cheat on exams, but things are getting more advanced.
  5. Dostupné z: https://eu.usatoday.com/story/tech/2019/08/16/how-teachers-preventing-high-tech-cheating-classroom/2017389001/
  6. Clark, K. (2008). Taking a Bite Out of Cheating, With the Help of Technology. U.S. News & World Report.
  7. Cibulková, A. (2013). Podvádění očima středoškolských učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
  8. Cizek, G. J. (2003). Detecting and Preventing Classroom Cheating: Promoting Integrity in Assessment. Experts in Assessment. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc., CA.
  9. Honzíková, J., & Bajtoš, J. (2019). Školní podvádění a IKT. Inovace a technologie ve vzdělávání. 2019(1), 15- 22.
  10. Eisenberg, J. (2004). To Cheat or Not To Cheat: Effects of Moral Perspective and Situational Variables on Students' Attitudes. Journal of Moral Education 33(2): 163-178. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Garavalia, L., Olson, E., Russel, E., & Christensen, L. (2007). How The Students Cheat? In Anderman, E. & Murdosck, T. (eds) Psychology of Academic Cheating (33-55). Boston: Academic Press, Amsterdam. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Kumar, M. J. (2012). Honestly Speaking about Academic Dishonesty. IETE Technical Review, 29, 357-358. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Mareš, J. (2005). Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika 55(4): 310-335.
  14. Norman, J., & Harris, M. W. (1981). The private life of the American teenager. California: Wade.
  15. Simkin, M. G., & McLeod, A. (2010). Why Do College Students Cheat? Journal of Business Ethics 94(3): 441-453. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků: pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.