Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):93-101 | DOI: 10.5507/jtie.2020.014

ROZVOJ TECHNICKÉHO MYŠLENÍ V NÁVAZNOSTI NA ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI

Čestmír SERAFÍN
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

V současné době se otázka gramotnosti stala poměrně zásadním společenským fenoménem, který se vyvíjí spolu s rozvojem společnosti. Tyto dovednosti v historii lidstva nebývaly samozřejmostí. Dnes je situace ve většině světa jiná a míra gramotnosti se tak stala vlastně ukazatelem kulturní vyspělosti. Zabýváme-li se tedy pojmem digitální gramotnost, pojmem, který se stal fenoménem dnešní doby technologicky vyspělé společnosti, logicky zde vidíme vazbu mezi technickým myšlením, technickou gramotností (v tomto případě spíše technologickou gramotností) a gramotností digitální. Příspěvek se zabývá studií možných aspektů rozvoje technického myšlení a tím, jak jsou ovlivňovány, případně podporovány či jaké zákonitosti se projevují v této oblasti spolu
s rozvojem digitální gramotnosti.

Klíčová slova: technická výchova; digitální gramotnost; oborová didaktika.

Vloženo: 27. duben 2020; Revidováno: 24. červenec 2020; Přijato: 11. srpen 2020; Zveřejněno online: 20. srpen 2020; Zveřejněno: 1. únor 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SERAFÍN, Č. (2020). ROZVOJ TECHNICKÉHO MYŠLENÍ V NÁVAZNOSTI NA ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI. Journal of Technology and Information Education12(2), 93-101. doi: 10.5507/jtie.2020.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. European Union, Seville. Dostupné z: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf
  2. Autio O. and Ron HANSEN, R. (2002). Defining and Measuring Technical Thinking: Students' Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education, vol. 14, n. 1, Dostupné z: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v14n1/autio.html Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bauman, P. (2013). Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti
  4. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál
  5. Částková P., Kropáč, J. a Plischke, J. (2016) Přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy. Journal of Technology and Information Education, vol. 8, n. 2 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dostál, J. (2015) Badatelsky orientovaná výuka Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Přejít k původnímu zdroji...
  7. Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Seville: European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf
  8. Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in europe. Seville: European Commission. Joint Research. Centre Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://bit.ly/1pm1qya
  9. Franus, E. (2003). The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. Stockholm: Institut of Education Press
  10. Gilster P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  11. Grecmanová H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX.
  12. Havelka, M. & Kropáč, J. (2017) Technologie, myšlení o technologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
  13. Chaudron, S. et al. (2015) Young children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study across seven countries. JRC 93239/EUR 27052. Dostupné z: https://bit.ly/2veskYo
  14. Krušpán, I. (1985) Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta
  15. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  16. Martin, A. (2008). Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang.
  17. Neumajer O. (2017). Být digitálně gramotný už neznamená jen ovládat počítač. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, roč. 14, č. 3, s. 28-31
  18. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál
  19. Piaget, J. (1999) Psychologie inteligence. 2.vyd. Praha: Portál
  20. Škára, I. (1993) Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. Brno: Masarykova univerzita v Brně
  21. Škoda J. & Doulík. P. (2009). Dětská pojetí" teoretická východiska a metodologické aspekty. In Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido
  22. Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, roč. 59, č. 2, p. 105-115.
  23. Vaníček, J. & Černochová, M. (2015). Didaktika informatiky na startu. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Munipress, 2015.
  24. Růžičková, D. (2011). Rozvíjíme ICT gramotnost žáků. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP