Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):88-104 | DOI: 10.5507/jtie.2017.011

STRUKTUROVÁNÍ HODNOTÍCÍCH ČINNOSTÍ V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ NA PRIMÁRNÍ ŠKOLE

Pavlína ČÁSTKOVÁ, Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Článek se zabývá problematikou hodnocení žáka v technické výchově na primární škole. Téma je řešeno v kontextu snah o modernizaci systému hodnocení na úrovni žáků. Hodnotící procesy jsou autorkami vnímány jako nedílná součást každodenní pedagogické komunikace a interakce, proto je k nim takto přistupováno i z výzkumného hlediska. Součástí stati je prezentace dílčích výsledků výzkumného šetření zaměřeného na rozvoj sebehodnocení žáka na primární škole. Pro potřeby identifikace, kategorizace a analýzy hodnotících výroků učitele a žáků bylo použito specifické kódování vycházející z principů Bellackovy a Flandersovy metody interakční analýzy.

Klíčová slova: Hodnocení, primární škola, technická výchova, výzkum, komunikace a interakce.

Vloženo: 7. květen 2017; Přijato: 16. červen 2017; Zveřejněno online: 17. červen 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČÁSTKOVÁ, P., & PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2017). STRUKTUROVÁNÍ HODNOTÍCÍCH ČINNOSTÍ V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ NA PRIMÁRNÍ ŠKOLE. Journal of Technology and Information Education9(2), 88-104. doi: 10.5507/jtie.2017.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allhoff, D.W. & Allhoff. W. (2008). Rétorika a komunikace. Praha: Grada.
  2. Bellack, A. A., et al. (1966). The Language of the Classroom. New York: Teachers College Press.
  3. Dvořáková, M. (2007). Hodnocení ve vyučování. In. Vališová, A. & Kasíková, H. et al. Pedagogika pro učitele. s. 249-270. Praha: Grada.
  4. Gavora, P. (2001). Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In. Předškolní a primární pedagogika. Kolláriková, Z. & Pupala, B. et al. Praha: Portál.
  5. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič, V., & Mareš, J. (1979). Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN.
  6. Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  7. Heritage, M. (2007). Formative Assessment: What Do Teachers Need to Know and Do? Phi Delta Kappan, 89(2), 140-145. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  9. Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
  10. Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
  11. Kožuchová, M. (1993). Pracovná výchova a technické vzdelávanie na ZŠ. Bratislava: Univerzita Komenského.
  12. Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
  13. Kropáč, J., st. & Kropáč, J., ml. (2009). Hodnocení techniky jako obsah výuky technických předmětů na ZŠ. Trendy ve vzdělávání 2009 [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Katedra technické a informační výchovy, 2009, 2(1), 88-91 [cit. 2017-05-13]. Dostupné z: http://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2009/01/19.pdf
  14. Kropáč, J., st., Kropáč, J., ml. & Plischke, J. Hodnocení techniky - předpopklad komplexnosti výuky technických předmětů. Journal of technology and Inofrmation Education [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Katedra technické a informační výchovy, 2010, 2(1), 24-28 [cit. 2017-05-13]. Dostupné z: http://jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-201001-0004_HODNOCENI_TECHNIKY_-_PREDPOKLAD_KOMPLEXNOSTI_VYUKY_TECHNICKYCH_PREDMETU.php
  15. LAUFKOVÁ, V. (2016). Formativní hodnocení. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Disertační práce. Vedoucí práce PhDr. Karel Starý, Ph.D.
  16. Mareš, J., Slavík, J, Svatoš, T. & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.
  17. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020. (2014). Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf
  18. Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  19. Novotný, J. & Honzíková, J. (2014). Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  20. Sedláčková, H., Syslová, Z. & Štěpánková, L. (2012). Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  21. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.
  22. Spilková, V. (2012). Výzvy, které přináší osobnostně rozvíjející pojetí vzdělání pro školu, učitele a vzdělávací politiku. In. Helus, Z. & Lukášová, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR. s. 41-70.
  23. Stolinská, D. (2012). Interakce učitel-žák v proměnách primárního vzdělávání. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci. Disertační práce. Vedoucí práce Prof. PhDr. Alena Nelešovská, CSc.
  24. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
  25. Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia Paedagogica, 15(2), 61-86.
  26. Škára, I. (1993). Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Watzlawick, P., Bavelas, J. B. & Jackson, D. D. (2011). Pragmatics of Human Communication. New York: W. W. Norton.