Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):48-60 | DOI: 10.5507/jtie.2017.010

PERSPEKTIVY ROZVOJE TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ U ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM

Aleš BARTOŇ
ZŠ a MŠ Křemže; VŠERS, z. ú., Česká republika

Příspěvek se zabývá možnými perspektivami pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce, které vyplývají z postupného zavádění společného vzdělávání. Prostřednictvím obsahové analýzy a následné komparace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (2016), dalších informačních zdrojů a dnes již neplatné Přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (2005) byly některé z nich popsány. Pro potřeby průzkumného šetření byl použit kvantitativní přístup, v rámci něhož bylo zjištěno, že inkluzivní vzdělávání ovlivňuje výši časové dotace pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce.

Klíčová slova: disponibilní časová dotace, klíčové kompetence, lehké mentální postižení, očekávané výstupy, podpůrné opatření, společné vzdělávání (inkluze).

Vloženo: 14. únor 2017; Přijato: 14. březen 2017; Zveřejněno online: 14. březen 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BARTOŇ, A. (2017). PERSPEKTIVY ROZVOJE TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ U ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM. Journal of Technology and Information Education9(2), 48-60. doi: 10.5507/jtie.2017.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Částková, P., Kropáč, J., Plischke, J. (2016). Přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy. Journal of Technology and Information Education, 2016(2), 53-66. ISSN: 1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ČŠI. (2015) Výroční zpráva za školní rok 2014/2015. Praha: ASTRON. ISBN: 80-88087-06-9.
  3. ČŠI. (2016). Výroční zpráva za školní rok 2015/2016. Praha: ASTRON. ISBN: 978-80-88087-09-0.
  4. ČŠI. (2010). Výroční zpráva za školní rok 2009/2010. Praha. ISBN nemá.
  5. Dostál, J., Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education, 2016(2), 5-24. ISSN: 1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dostál, J., Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4913-5. Přejít k původnímu zdroji...
  7. European Commission. (2016). The new Skills Agenda for Europe. [cit. 2016-11-02] Dostupné na: <http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223>
  8. Hašková, A., Bánesz, G. (2015). Technika na základných školách - áno alebo nie. Praha: Verbum. ISBN 978-80-87800-31-7.
  9. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
  10. Janu, M., Podlahová, L., Vitásek, P. (2016). K pojetí obsahu technického vzdělávání na základní škole se zaměřením na výuku o dřevě. Journal of Technology and Information Education, 2016(2), 169-180. ISSN: 1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kol. autorů. (2004). Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0848-1.
  12. Mach, P., Simbartl, P. & Krotký, J. (2015). World of Work - Aktivita 1 Průzkum - Vyhodnocení dotazníkového šetření. ZČU v Plzni. Dostupné na: < http://www.world-of-work.eu/sites/default/files/documents/Research_report_CZ.pdf>
  13. MŠMT. (2016). RVP ZV - Příloha č. 1 k Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, čj. MSMT-28603/2015. Praha.
  14. Müller, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7.
  15. NÚV. (2001). Memorandum o celoživotním učení (Zpravodaj, příloha II). [cit. 2016-11-06] Dostupné na: <http://www.nuv.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2001/ZP01PIIa.pd>
  16. Píšová, M., Kostková, K., & Vlček, P. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 24- 30). Brno: Masarykova univerzita. [cit. 2016-08-05] Dostupné na: http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/pisovakostkovavlcek.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  17. Švarcová I. (2011). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
  18. UNECE. (2005). Strategie pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj [cit. 2016-09-06] Dostupné na: <https://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/strategytext/strategyinczech.pdf>
  19. Valenta, M., Müller, O. Psychopedie. (2004). Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
  20. Vodáková, J. a kol. (2007). Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK. ISBN 978-80-7290-322-1.
  21. VÚP. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: TAURIS. ISBN 80-87000-02-1.
  22. Vyhl. 27 ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: Sbírka zákonů. 28.1.2016, částka 107. PDF online. ISSN 1211-1244. Dostupné na Portálu veřejné správy ČR.
  23. ZK 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů. 10.11.2004, částka 190. PDF online. ISSN 1211-1244. Dostupné na Portálu veřejné správy ČR.
  24. ZK 178 ze dne 20. dubna 2016, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů. 8.6.2016, částka 687. PDF online. ISSN 1211-1244. Dostupné na Portálu veřejné správy ČR.