Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):17-30 | DOI: 10.5507/jtie.2017.009

DIDAKTICKÁ TRANSFORMACE PRO TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVA UČITELŮ

Jiří KROPÁČ, Jitka PLISCHKE, Štefan CHUDÝ, Jiří KROPÁČ
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Záměrem textu je aktualizace a doplnění problematiky didaktické transformace z hlediska přípravy učitelů pro všeobecně zaměřené technické vzdělávání. V úvodní části je text zaměřen na reflexi pedagogické teorie aplikované v technickém vzdělávání na základních školách. Dále text předkládá nové přístupy v didaktice technického vzdělávání - terminologickou problematiku, následně text pojednává o aktuálních podnětech pro popis didaktické transformace obsahu. V textu jsou prezentovány výsledky výzkumné sondy názorů studentů pedagogických oborů souvisejících s koncepčními přístupy k technickému vzdělávání, uplatňovaných při didaktické transformaci.

Klíčová slova: Didaktická transformace, technické vzdělávání, obsah vzdělávání, příprava učitelů, základní škola.

Vloženo: 12. leden 2017; Přijato: 13. březen 2017; Zveřejněno online: 13. březen 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KROPÁČ, J., PLISCHKE, J., CHUDÝ, Š., & KROPÁČ, J. (2017). DIDAKTICKÁ TRANSFORMACE PRO TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVA UČITELŮ. Journal of Technology and Information Education9(2), 17-30. doi: 10.5507/jtie.2017.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  2. Binder, M. (2014). Warentest - Schüler testen Laubsäge. Technik im Unterricht, Nr. 151, S. 25.
  3. Blandow, D. & Dyrenfurth, M. J. (1994). Technology education in school and industry: emerging didactics for human resource development. New York: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Blížkovský, B. (1996). Úvod do systémové metodologie. In Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: TEMPUS, 1996, s. 18-25.
  5. Částková, P., Kropáč, J. & Plischke, J. (2016). Přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy. Journal of Technology and Information Education, 8, číslo 2, s. 53 - 66. DOI: 10.5507/jtie.2016.010. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dostál, J. & Prachagool, V. (2016). Technology Education at a Crossroads - History, Present and Perspectives. Journal of Technology and Information Education, roč. 8, č. 2, s. 5 - 24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59, č. 2, s. 136-152.
  8. Fies, H. (2016) Über den Zusammenhang von Technik und Naturwissenschaften. Technik im Unterricht, Nr. 159, S. 23-25.
  9. Franus, E. (2003). The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. Stockholm: Institut of Education Press, s. 141 - 144.
  10. Hejný, M. & Kuřina, F. (2000). Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces. Pedagogika, 50, č. 1.
  11. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, Paido.
  12. Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od "didaktického zjednodušení" k "didaktické rekonstrukci". ORBIS SCHOLAE, 2, č. 1, s. 67-81. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kožuchová, M. (2006). Vedecko-technická gramotnosť jako kurikulárny problém. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
  14. Kropáč, J. & Chráska. M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
  15. Kropáč, J. (2004). K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. e-Pedagogium (on-line), 4, č. 1, s. 60-71.
  16. Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita Palackého.
  17. Kropáč, J. st., Kropáč, J. ml. & Plischke, J. (2009). Ke struktuře obsahu učiva technických předmětů v základním vzdělávání - generalizace. Journal of Technology and Information Education, 1, č. 3, s. 17 - 23. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kropáč, J. (2016). Tablet a jeho možnosti ve vzdělávání. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  19. Mach, P. (2011). Didaktika odborného výcviku. Plzeň: Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy fakulty pedagogické.
  20. Mammes, I. (2014). Zum Einfluss früher technischer Bildung auf die Identitätsentwicklung. Technik im Unterricht, Nr. 151, S. 5-11.
  21. Meier, B. (2000). Lebensstile und Alltagstechnik: Methodenkonzepte zur Zukunftsgestaltung. Unterricht-Arbeit+Technik, 2, Heft 7, s. 58-63.
  22. Möhlenbrock, R. (1982). Modellbildung und didaktische Transformation. Bad Salzdetfurth: Verlag Barbara Franzbecker.
  23. Mcniff, J. (2013). Action research: Principles and practice. Routledge.
  24. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika. 53, 2003, č. 3.
  25. Pexidr, K. & Demjančuk, N. (2009). Kauzalita. Plzeň: Aleš Čeněk.
  26. Plischke, J. & Kropáč J. (2012). Competence as an object cathegory and achieving education results komplexity. Journal of Technology and Information Education. 4, č. 1, s. 6 - 9. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Röben, P. (2013). Technische Kompetenz und technische Bildung. Technik im Unterricht, Nr. 149, S. 5-11.
  28. Röben, P. & Wiemer, T. (2015). Technisches Wissen - Definition und ihre Grenzen. Technik im Unterricht, Nr. 157, S. 5-11.
  29. Serafín, Č. (2009). Padesáté výročí vzniku Katedry technické a informační výchovy. In Trendy ve vzdělávání 2009. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 3-9.
  30. Serafín, Č. aj. (2016). Proměna kurikula technické výchovy v České a Slovenské republice po roce 1989. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Sesing, W. (2007). Informationstechnische Bildung [online] - [cit. 2016-10-20]. Dostupné na WWW: <http://www.abpaed.tu-darmstadt.de/bt/personen/werner_publikationen.de.jsp>.
  32. Schlagenhauf, W. (2009) Inhalte technischer Bildung: Überlegungen zu unrer Herkunft, Legitimation und Systematik. Technik im Unterricht, Nr. 133, S. 5-13.
  33. Schlagenhauf, W. (2013). Methoden des Technikunterrichts - Situationsanalyse und Entwicklungsperspektiven. Technik im Unterricht, Nr. 147, S. 9-16.
  34. Schlagenhauf, W. (2015) Alltagstechnik als Gegenstand des Technikunterrichts. Technik im Unterricht, Nr. 158, S. 5-11.
  35. Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství.
  36. Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24, č. 5, s. 721-752. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Stoffa, J. & Procházková, I. (1997). Používateľské pojatie technickej výchovy v rámci systému všeobecného vzdelávania. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 111 - 114.
  38. Škoda, J. & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19, č. 3, s. 24-44.
  39. Škoda, J. & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing a.s.
  40. Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59, č. 2, s. 105-115.
  41. Wiesmüller, CH. (2014) Technische Bildung und MINT - Chance oder Risiko? Nachlese zur 16. Jahrestagung der DGTB e. V. Technik im Unterricht, Nr. 154, S. 46.
  42. Wolffgramm, H. (1994). Allgemeine Technologie. Hildesheim: Verlag Franzbecker.