Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):109-121 | DOI: 10.5507/jtie.2016.017
ALGORITMICKÉ A UŽIVATELSKÉ POČÍTAČOVÉ DOVEDNOSTI ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Článek se zaměřuje na problematiku zjišťování a porovnávání výstupních „informatických“ dovedností absolventů středních škol v kontextu nekonzistentních školních vzdělávacích programů, zmiňuje potřebu stanovení jednotných výstupních kompetencí, uvádí testovací nástroje používané na školách. Představuje maďarský didaktický test použitý pro testování aktuálních algoritmických a uživatelských počítačových dovedností studentů prvních ročníků IT oborů vysokých škol. Autor diskutuje uvedený informatický test, analyzuje jeho úlohy, zvažuje vhodnost jeho nasazení v Česku. Uvádí výsledky pokusného testování mezi studenty IT oborů Západočeské a Jihočeské univerzity, porovnává výsledky studentů z obou univerzit a zároveň konfrontuje jejich výsledky s výsledky skupiny učitelů základních a středních škol, kteří se testu též účastnili, a to s ohledem na jejich prognózy a sebehodnocení.
Klíčová slova: IT, algoritmické dovednosti, uživatelské počítačové dovednosti
Vloženo: 22. březen 2016; Přijato: 15. červen 2016; Zveřejněno online: 20. červen 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Crawley, M. J. (2013). The R book. 2nd ed. Chichester: Wiley.
- Csernoch, M, Biró, P., Abari, K., Máth, J. (2015a). Understanding Algorithms in Different Presentations, Acta Didactica Napocensia, 8 (4), 1-12.
- Csernoch, M., Biró, P.(2014a). TAaAS test 2014. University of Debrecen.
- Biró, P., Csernoch, M., Máth, J., Abari, K. (2015b). Measuring the Level of Algorithmic Skills at the End of Secondary Education in Hungary. Procedia - Social and Behavioral Sciences [Online]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.553. Dostupné z WWW: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281500590X>
Přejít k původnímu zdroji...
- Csernoch, M. (2015c). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 1. 7. 2015.
- Csernoch, M. (2015d). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 8. 9. 2015.
- Csernoch, M., Biró, P. (2014b). Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors. Oktatáskutatás határon innen és túl. HERA Évkönyvek I., ed. Juhász Erika, Kozma Tamás, Szeged : Belvedere Meridionale, p. 370-395.
- Dagdilelis, V., Satratzemi, M, Evangelidis, G. (2004). Introducing Secondary Education Students to Algorithms and Programming. Education and Information Technologies. Heidelberg: Springer International Publishing, s. 159-173.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 2., opr. Praha: Portál.
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika.
- McCormack, A. (2010). E-skills Manifesto [online]. Brusel:European Schoolnet, 2010. Available from: http://files.eun.org/eskillsweek/manifesto/e-skills_manifesto.pdf
- Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky:vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. (2015). Praha: MŠMT, 2015. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/35167_1_1/>
- Upravený RVPZV se zapracovanými změnami_290313 (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/file/318/>
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007a). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/10427_1_1>
- RVP pro obor 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. (2007b). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 6341M01 Ekonomika a podnikani.pdf>
- RVP pro obor 26-41-M/01 Elektrotechnika (2007d). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2641M01 Elektrotechnika.pdf>
- RVP pro obor 23-41-M/01 Strojírenství (2007e). Praha: MŠMT, 2007. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2341M01 Strojirenstvi.pdf>
- ECDL Sylabus Core 5.0 (2010). ECDL Foundation. Dostupné z WWW: http://www.ecdl.cz/sylaby.php