Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):109-121 | DOI: 10.5507/jtie.2016.017

ALGORITMICKÉ A UŽIVATELSKÉ POČÍTAČOVÉ DOVEDNOSTI ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL

Hana HAVELKOVÁ
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Článek se zaměřuje na problematiku zjišťování a porovnávání výstupních „informatických“ dovedností absolventů středních škol v kontextu nekonzistentních školních vzdělávacích programů, zmiňuje potřebu stanovení jednotných výstupních kompetencí, uvádí testovací nástroje používané na školách. Představuje maďarský didaktický test použitý pro testování aktuálních algoritmických a uživatelských počítačových dovedností studentů prvních ročníků IT oborů vysokých škol. Autor diskutuje uvedený informatický test, analyzuje jeho úlohy, zvažuje vhodnost jeho nasazení v Česku. Uvádí výsledky pokusného testování mezi studenty IT oborů Západočeské a Jihočeské univerzity, porovnává výsledky studentů z obou univerzit a zároveň konfrontuje jejich výsledky s výsledky skupiny učitelů základních a středních škol, kteří se testu též účastnili, a to s ohledem na jejich prognózy a sebehodnocení.

Klíčová slova: IT, algoritmické dovednosti, uživatelské počítačové dovednosti

Vloženo: 22. březen 2016; Přijato: 15. červen 2016; Zveřejněno online: 20. červen 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HAVELKOVÁ, H. (2017). ALGORITMICKÉ A UŽIVATELSKÉ POČÍTAČOVÉ DOVEDNOSTI ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL. Journal of Technology and Information Education9(1), 109-121. doi: 10.5507/jtie.2016.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. Crawley, M. J. (2013). The R book. 2nd ed. Chichester: Wiley.
  2. Csernoch, M, Biró, P., Abari, K., Máth, J. (2015a). Understanding Algorithms in Different Presentations, Acta Didactica Napocensia, 8 (4), 1-12.
  3. Csernoch, M., Biró, P.(2014a). TAaAS test 2014. University of Debrecen.
  4. Biró, P., Csernoch, M., Máth, J., Abari, K. (2015b). Measuring the Level of Algorithmic Skills at the End of Secondary Education in Hungary. Procedia - Social and Behavioral Sciences [Online]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.553. Dostupné z WWW: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281500590X> Přejít k původnímu zdroji...
  5. Csernoch, M. (2015c). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 1. 7. 2015.
  6. Csernoch, M. (2015d). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 8. 9. 2015.
  7. Csernoch, M., Biró, P. (2014b). Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors. Oktatáskutatás határon innen és túl. HERA Évkönyvek I., ed. Juhász Erika, Kozma Tamás, Szeged : Belvedere Meridionale, p. 370-395.
  8. Dagdilelis, V., Satratzemi, M, Evangelidis, G. (2004). Introducing Secondary Education Students to Algorithms and Programming. Education and Information Technologies. Heidelberg: Springer International Publishing, s. 159-173. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 2., opr. Praha: Portál.
  10. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika.
  11. McCormack, A. (2010). E-skills Manifesto [online]. Brusel:European Schoolnet, 2010. Available from: http://files.eun.org/eskillsweek/manifesto/e-skills_manifesto.pdf
  12. Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky:vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. (2015). Praha: MŠMT, 2015. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/35167_1_1/>
  14. Upravený RVPZV se zapracovanými změnami_290313 (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/file/318/>
  15. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007a). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/10427_1_1>
  16. RVP pro obor 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. (2007b). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 6341M01 Ekonomika a podnikani.pdf>
  17. RVP pro obor 26-41-M/01 Elektrotechnika (2007d). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2641M01 Elektrotechnika.pdf>
  18. RVP pro obor 23-41-M/01 Strojírenství (2007e). Praha: MŠMT, 2007. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2341M01 Strojirenstvi.pdf>
  19. ECDL Sylabus Core 5.0 (2010). ECDL Foundation. Dostupné z WWW: http://www.ecdl.cz/sylaby.php