Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):71-87 | DOI: 10.5507/jtie.2016.018
POTENCIÁL A LIMITY E-LEARNINGU V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Příspěvek se zabývá konkrétními výhodami, možnostmi, ale i omezeními, která přináší implementace e-learningu do programů a kurzů dalšího vzdělávání učitelů v intencích celoživotního vzdělávání na vysoké škole. Prezentuje zkušenosti z doplňujícího pedagogického studia zaměřeného na přípravu učitelů sekundárního vzdělávání, poukazuje na problémy, které e-learning doprovází, především z hlediska kvality podpory samostudia a přístupu ke studujícím. Poukazuje na specifika a zvláštnosti dospělých studujících – učitelů, kteří ve školách již působí, i těch, kteří se na své učitelské působení prostřednictvím doplňujícího pedagogického studia teprve připravují.
Klíčová slova: E-learning, distanční vzdělávání, celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, učitelé, tutor.
Vloženo: 29. duben 2016; Přijato: 25. červen 2016; Zveřejněno online: 30. červen 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Barešová, E. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX.
- Bočková, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Burgerová, J. (2012). Vybrané aspekty kvality vzdelávania na PU. In Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii [CD ROM]. Prešov: PF PU.
- Eger, L. (2002). Příprava tutorů pro distanční výuku s využitím online formy studia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
- Egerová, D. (2012). E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
- Hartl, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum.
- Hughes, J. (Ed). (2009). TACCLE. Teachers`Aids on Creating Content for Learning Environments. The E-learning Handbook for Classroom Teachers. Brussels: GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
- Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex.
- Longworth, N., & Davies, W. K. (1996). Lifelong Learning. New vision, new implications, new roles for people, organizations, nations and communities in the 21st century. London: Kogan Page.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Moore, J. R. (1988). Guidelines Concerning Adult Learning. Journal of Staff Development, 9 (3).
- Palán, Z. (2002). Lidské zdroje. Výkladový slovník. Praha: Academia.
- Petřková, A. (2000). Psychologické základy vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Horizon, MCB University Press, 9 (5). Dostupné z WWW: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Prusáková, V. (2000). Metodika vzdelávania dospelých. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Šimonová, I., & Poulová, P. (2012). E-learning a možnosti jeho individualizace. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2012. Hradec Králové (s. 132-137). Gaudeamus.
- Švejda, G. (2007). Didaktické evaluace v procesu on-line vzdělávání. In eLearning 2007. Sborník příspěvků z konference a soutěž eLearning 2007 (s. 461-464). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. (2005). Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/vyhlaska-c-317-2005-sb-2
- Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách (1998). Dostupné z: http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/zakon-c-111-1998-sb-o-vysokych-skolach
- Zlámalová, H., & Bednaříková, I. (2007). Tutorská práce v elektronickém kurzu dalšího vzdělávání dospělých. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007 (s. 490-498). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Zlámalová, H. (2012). Kvalita eLearningu jako součásti distančního vzdělávání. In Kapounová, J. et al., Přístupy k evaluaci eLearningu (s. 35-54). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.