Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):30-42 | DOI: 10.5507/jtie.2016.014

TEORIE, STYLY A STRATEGIE UČENÍ(SE) V E-LEARNINGU

Milan KLEMENT
Univerzita Palackého v Olomouci

Informační a komunikační technologie v současné době poskytují mnoho podnětů pro rozvoj edukačního procesu a to nejen v rovině aplikační, ale i v rovině teoretické. Samotný proces začleňování těchto technologií do výuky, nazývaný někdy zjednodušeně elektronickým učením (e-Learning), ale nebyl jednorázový a vycházel také z několika různých teorií učení, které determinovaly jednotlivé úrovně a způsoby využití. Předložená stať představuje souvislosti mezi jednotlivými teoriemi učení a možnostmi podpory ze strany informačních a komunikačních technologií, se zvláštním zaměřením na problematiku distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu.

Klíčová slova: teorie učení, individualizované učení, distanční vzdělávání, výpočetní technika, informační a komunikační technologie, e-learning

Vloženo: 10. březen 2016; Přijato: 31. květen 2016; Zveřejněno online: 4. červen 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KLEMENT, M. (2017). TEORIE, STYLY A STRATEGIE UČENÍ(SE) V E-LEARNINGU. Journal of Technology and Information Education9(1), 30-42. doi: 10.5507/jtie.2016.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anderson, J., McCormick, R. (2005). A common framework for e-learning quality education. European schoolnet.
  2. Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  3. Barešová, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX.
  4. Bates, A., Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education. San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley.
  5. Beckman, M. Collaborative Learning: Preparation for the Workplace and Democracy? College.
  6. Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5). s. 12-31. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Clark, R. C. - Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. San Francisco, CA: Pfeiffer. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge: Essays on meaning and learning networks [online]. Toronto: National Research Council Canada.
  9. Eger, L. (2004). Evaluace e-learningu se zaměřením na pedagogickou stránku. In E-learning - případová studie z projektu Comenius. Plzeň: ZČU Plzeň.
  10. Eom, S. B. & Arbaugh, J. B. (2011). Student Satisfaction and Learning Outcomes in E-Learning: An Introduction to Empirical Research. Hershey PA: Information Science Reference. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
  12. Iiyoshi, T. & Vijay, M. S. (2008). Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledge. Chicago, M.I.T. Press.
  13. Joo, Y. J., Lim, K. Y. & Kim, E. K. (2011). Online university students' satisfaction and persistence: Examining perceived level of presence, usefulness and ease of use as predictors in a structural model. Computers & Education 57(2). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Klement, M. et al. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: Agentura Gevak.
  15. Klement, M. & Dostál, J. (2014) Styly učení dle klasifikace vark a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU, Univerzita Palackého, 6(2), s. 58-67. Dostupné na: <http://www.jtie.upol.cz/cz/magno/jti/2014/mn2.php>. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kluge, S. & Riley, L. (2008). Teaching in Virtual Worlds: Opportunities and Challenges. In Issues in Informing Science and Information Technology 4(5), s. 127-135. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kohoutek, R. (2008). Dějiny psychologie pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita.
  18. Kop, R. (2011). The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3). Athabasca, AU Press. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex.
  20. Li, Y. & Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education White Paper. University of Bolton: CETIS.
  21. Lowenthal, P. R. & Wilson, B. (2009). A description and typology of the online learning landscape. In: M. Simonson (Ed.), 32nd Annual proceedings: Selected research and development papers presented at the annual convention of the Association for Educational Communications and Technology. Washington D. C.: Association for Educational Communications and Technology.
  22. Lupač, P. (2011). Mýty (a realita) digitální generace [online]. Lupa [cit. 2016-01-10]. Dostupné na: http://www.lupa.cz/clanky/myty-a-realita-digitalni-generace/
  23. Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  24. Matt, S. & Fernandez, L. (2013). Before MOOCs, Colleges of the Air. Chronicle of Higher Education, 40(2). Washington D.C.
  25. Mauthe, A. & Thomas, P. (2004). Professional Content Management Systems: Handling Digital Media Assets. John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Merrill, M. D. (2002). Instructional Strategies and Learning Styles: Which Takes Precedence? Issues in Instructional Design and Technology. Merrill Prentice Hall. s. 99 - 106.
  27. Moncton, S. D. (2007). What Connectivism Is. Half an Hour 7(3), [cit. 2016-02-03]. Dostupné na: http://halfanhour.blogspot.com/2007/02/what-connectivism-is.html
  28. Oblinger, D. & Oblinger, J. (2005). Is It Age or IT: First Steps Toward Understanding the Net Generation. Educating the Net Generation [on-line]. Educause, c2005 [cit. 2016-03-011]. Dostupné na: http://www.educause.edu/Resources/EducatingtheNetGeneration/IsItAgeorITFirstSt
  29. Palfrey, J., & Glasser, U. (2008). Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Oxford, Oxford Press.
  30. Parr, Ch. (2012). "Mooc creators criticise courses' lack of creativity". Times Higher Education, 10(4). London, TSL Education.
  31. Paulsen, M. F. (2003). Online Education and Learning Management Systems - Global Elearning in a Scandinavian Perspective. Oslo: NKI Forlaget.
  32. Pavlíček, J. (2003). Základy e-didaktiky pro e-tutory: studijní materiály pro distanční kurz Dovednosti e-tutora. Ostrava: Ostravská univerzita.
  33. Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  34. Piaget, J. (1955). The Child's Construction of Reality. London: Routledge and Kegan Paul. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
  36. Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Grada.
  37. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? [online]. On the Horizon 9(5), [cit. 2016-01-03]. s. 7-11. Dostupné na: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part2.pdf
  38. Prensky, M. (2009). Homo Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate 5(3), [cit. 2016-01-03]. Dostupné na: http://www.innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital_From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf
  39. Průcha, J. & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Praha: NCDV.
  40. Ramanau, R. & Hosein, A. - Jones, Ch. (2010). Learning and living technologies: a longitudinal study of first-year students' expectations and experiences in the use of ICT. In 7th International Conference on Networked Learning. Aalborg: Open University Business School, s. 627 - 634.
  41. Sak, P. & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
  42. Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2(1), [cit. 2016-01-01]. Dostupné na: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.
  43. Smith, D. S. & Caruso, J., B. (2010). The ECAR study of undergraduate students and information technology. EDUCAUSE. Dostupné na: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ ers1006/rs/ers 1006w.pdf.
  44. Šedá, J. (2010). E-learning - tvorba studijních opor. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  45. Šimonová, I. (2010). Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V Hradec Králové.
  46. Tapscott, D. (1998). Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New York: McGraw-Hill.
  47. Tracey, R. (2009). Instructivism, Constructivism or Connectivism? Learning in the Corporate Sector, [cit. 2014-03-05]. Dostupné na: http://ryan2point0.wordpress.com/2009/03/17/instructivismconstructivism-or-connectivism/
  48. Turek, I. (2005). Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
  49. Veen, W. & Vrakking, B. (2006). Homo Zappiens. Growing Up In A Digital Age. London, Network Continnum Education.
  50. Vygotskij, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, Mass.: The M.I.T. Press. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Zounek, J. & Sudický, P. (2012). E-learning učení se s online technologiemi. Praha, Wolters Kluwer.
  52. Zounek, J. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita.