Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):30-42 | DOI: 10.5507/jtie.2016.014
TEORIE, STYLY A STRATEGIE UČENÍ(SE) V E-LEARNINGU
- Univerzita Palackého v Olomouci
Informační a komunikační technologie v současné době poskytují mnoho podnětů pro rozvoj edukačního procesu a to nejen v rovině aplikační, ale i v rovině teoretické. Samotný proces začleňování těchto technologií do výuky, nazývaný někdy zjednodušeně elektronickým učením (e-Learning), ale nebyl jednorázový a vycházel také z několika různých teorií učení, které determinovaly jednotlivé úrovně a způsoby využití. Předložená stať představuje souvislosti mezi jednotlivými teoriemi učení a možnostmi podpory ze strany informačních a komunikačních technologií, se zvláštním zaměřením na problematiku distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu.
Klíčová slova: teorie učení, individualizované učení, distanční vzdělávání, výpočetní technika, informační a komunikační technologie, e-learning
Vloženo: 10. březen 2016; Přijato: 31. květen 2016; Zveřejněno online: 4. červen 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Anderson, J., McCormick, R. (2005). A common framework for e-learning quality education. European schoolnet.
- Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
- Barešová, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX.
- Bates, A., Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education. San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley.
- Beckman, M. Collaborative Learning: Preparation for the Workplace and Democracy? College.
- Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5). s. 12-31.
Přejít k původnímu zdroji...
- Clark, R. C. - Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge: Essays on meaning and learning networks [online]. Toronto: National Research Council Canada.
- Eger, L. (2004). Evaluace e-learningu se zaměřením na pedagogickou stránku. In E-learning - případová studie z projektu Comenius. Plzeň: ZČU Plzeň.
- Eom, S. B. & Arbaugh, J. B. (2011). Student Satisfaction and Learning Outcomes in E-Learning: An Introduction to Empirical Research. Hershey PA: Information Science Reference.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
- Iiyoshi, T. & Vijay, M. S. (2008). Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledge. Chicago, M.I.T. Press.
- Joo, Y. J., Lim, K. Y. & Kim, E. K. (2011). Online university students' satisfaction and persistence: Examining perceived level of presence, usefulness and ease of use as predictors in a structural model. Computers & Education 57(2).
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M. et al. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: Agentura Gevak.
- Klement, M. & Dostál, J. (2014) Styly učení dle klasifikace vark a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU, Univerzita Palackého, 6(2), s. 58-67. Dostupné na: <http://www.jtie.upol.cz/cz/magno/jti/2014/mn2.php>.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kluge, S. & Riley, L. (2008). Teaching in Virtual Worlds: Opportunities and Challenges. In Issues in Informing Science and Information Technology 4(5), s. 127-135.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kohoutek, R. (2008). Dějiny psychologie pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita.
- Kop, R. (2011). The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3). Athabasca, AU Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex.
- Li, Y. & Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education White Paper. University of Bolton: CETIS.
- Lowenthal, P. R. & Wilson, B. (2009). A description and typology of the online learning landscape. In: M. Simonson (Ed.), 32nd Annual proceedings: Selected research and development papers presented at the annual convention of the Association for Educational Communications and Technology. Washington D. C.: Association for Educational Communications and Technology.
- Lupač, P. (2011). Mýty (a realita) digitální generace [online]. Lupa [cit. 2016-01-10]. Dostupné na: http://www.lupa.cz/clanky/myty-a-realita-digitalni-generace/
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Matt, S. & Fernandez, L. (2013). Before MOOCs, Colleges of the Air. Chronicle of Higher Education, 40(2). Washington D.C.
- Mauthe, A. & Thomas, P. (2004). Professional Content Management Systems: Handling Digital Media Assets. John Wiley & Sons.
Přejít k původnímu zdroji...
- Merrill, M. D. (2002). Instructional Strategies and Learning Styles: Which Takes Precedence? Issues in Instructional Design and Technology. Merrill Prentice Hall. s. 99 - 106.
- Moncton, S. D. (2007). What Connectivism Is. Half an Hour 7(3), [cit. 2016-02-03]. Dostupné na: http://halfanhour.blogspot.com/2007/02/what-connectivism-is.html
- Oblinger, D. & Oblinger, J. (2005). Is It Age or IT: First Steps Toward Understanding the Net Generation. Educating the Net Generation [on-line]. Educause, c2005 [cit. 2016-03-011]. Dostupné na: http://www.educause.edu/Resources/EducatingtheNetGeneration/IsItAgeorITFirstSt
- Palfrey, J., & Glasser, U. (2008). Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Oxford, Oxford Press.
- Parr, Ch. (2012). "Mooc creators criticise courses' lack of creativity". Times Higher Education, 10(4). London, TSL Education.
- Paulsen, M. F. (2003). Online Education and Learning Management Systems - Global Elearning in a Scandinavian Perspective. Oslo: NKI Forlaget.
- Pavlíček, J. (2003). Základy e-didaktiky pro e-tutory: studijní materiály pro distanční kurz Dovednosti e-tutora. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
- Piaget, J. (1955). The Child's Construction of Reality. London: Routledge and Kegan Paul.
Přejít k původnímu zdroji...
- Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
- Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Grada.
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? [online]. On the Horizon 9(5), [cit. 2016-01-03]. s. 7-11. Dostupné na: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part2.pdf
- Prensky, M. (2009). Homo Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate 5(3), [cit. 2016-01-03]. Dostupné na: http://www.innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital_From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf
- Průcha, J. & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Praha: NCDV.
- Ramanau, R. & Hosein, A. - Jones, Ch. (2010). Learning and living technologies: a longitudinal study of first-year students' expectations and experiences in the use of ICT. In 7th International Conference on Networked Learning. Aalborg: Open University Business School, s. 627 - 634.
- Sak, P. & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
- Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2(1), [cit. 2016-01-01]. Dostupné na: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.
- Smith, D. S. & Caruso, J., B. (2010). The ECAR study of undergraduate students and information technology. EDUCAUSE. Dostupné na: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ ers1006/rs/ers 1006w.pdf.
- Šedá, J. (2010). E-learning - tvorba studijních opor. Praha: Vysoká škola ekonomická.
- Šimonová, I. (2010). Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V Hradec Králové.
- Tapscott, D. (1998). Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New York: McGraw-Hill.
- Tracey, R. (2009). Instructivism, Constructivism or Connectivism? Learning in the Corporate Sector, [cit. 2014-03-05]. Dostupné na: http://ryan2point0.wordpress.com/2009/03/17/instructivismconstructivism-or-connectivism/
- Turek, I. (2005). Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
- Veen, W. & Vrakking, B. (2006). Homo Zappiens. Growing Up In A Digital Age. London, Network Continnum Education.
- Vygotskij, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, Mass.: The M.I.T. Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zounek, J. & Sudický, P. (2012). E-learning učení se s online technologiemi. Praha, Wolters Kluwer.
- Zounek, J. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita.