Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):15-29 | DOI: 10.5507/jtie.2016.024
STUDENTI PEDAGOGICKÉ FAKULTY A JEJICH POHLED NA VYUŽITÍ ELEKTRONICKÝCH STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Článek předkládá výsledky komparativního výzkumu realizovaného na Pedagogické fakultě UP v Olomouci u studentů prvních ročníků. Výzkumné šetření se opakovaně zabývalo tím, jaké informační zdroje studenti během studia užívají, a to včetně jejich pohledu na elektronické studijní opory. Pomocí shlukové analýzy bylo zkoumáno, jaké typické skupiny studentů podle způsobu využití a přístupu k elektronickým studijním oporám i ke klasickým studijním materiálům se ve zkoumaném vzorku vyskytují. Celkově byly identifikovány tři skupiny studentů, které mají zcela rozdílné přístupy k využívání informačních zdrojů. Příspěvek vznikl v rámci řešení projektu IGA_PdF_2015_009.
Klíčová slova: vysokoškolský student, elektronické studijní materiály, tradiční tištěné studijní materiály, shluková analýza, srovnávací výzkum.
Vloženo: 2. květen 2016; Přijato: 25. červenec 2016; Zveřejněno online: 29. červenec 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Baker, S. J. D. R. & Yacef, K. (2009). The State of Educational Data Mining in 2009: A Review and Future Visions. Journal of Educational Data Mining. 1(1).
- Buckingham Shum, S., Ferguson, R. (2012). Social Learning Analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 3-26.
- Fidalgo, P. (2012). Learning Networks and Moodle Use in Online Courses: A Social Network Analysis Study. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Chráska, M. (2014). Approaches of University Students to Traditional and Electronic Study Materials - Results of Cluster Analysis. In Stoffová, V. XXVI. DIDMATTECH 2013 Educational Technologie in the Information- and Knowledge-Based Society. Brno: Tribun EU, s. 83-92.
- Janská, L. (2013). Elektronické studijní opory a jejich hodnocení studenty Pedagogické fakulty. Trendy ve vzdělávání 2013. Roč. 6, č. 1. s. 220-225.
- Juhaňák, L., Zounek, J. (2015). Analyzing Interaction Between Students In Online Discussion Forums Using Social Network Analysis. In ECER 2015: Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11.9. 2015, Budapest, Hungary.
- Klement, M., Chráska, M., & Chrásková, M. (2015). The use of the semantic differential method in identifying the opininons of university students on education realized through e-learning. In The Proceedings of 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership. Amsterdam: Elsevier (NL), s. 1214-1223. DOI 10.1016/j.sbspro.2015.04.165
Přejít k původnímu zdroji...
- Long, P. & Siemens, G. (2011). Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education. EDUCAUSE Review, 46(5).
- Meloun, M., Militký, J., & Hill, M. (2005). Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia.
- Rabbany, R., et al. (2013). Collaborative Learning of Students in Online Discussion Forums: A Social Network Analysis Perspective. In Peña-Ayala, A. (Ed.): Educational Data Mining: Applications and Trends (pp. 441-466).
Přejít k původnímu zdroji...
- Reimann, P., Yacef, K., & Kay, J. (2011). Analyzing Collaborative Interactions with Data Mining Methods for the Benefit of Learning. Computer-Supported Collaborative Learning Series, 12, 161-185.
Přejít k původnímu zdroji...
- Romero, C., & Ventura, S. (2010). Educational data mining: A review of the state-ofthe-art. IEEE Transaction on Systems, Man and Cybernetics, part C: Applications and Reviews, 40(6), 610- 618.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siemens, G. (2012a). Learning Analytics: Envisioning a Research Discipline and a Domain of Practice. International Conference on Learning Analytics & Knowledge 2012.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siemens, G., Baker, R.S.J.d. (2012b). Learning Analytics and Educational Data Mining: Towards Communication and Collaboration. Proceedings of the 2nd International Conference on Learning Analytics and Knowledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Staudková, H. (2015). Způsoby využívání digitálních technologií vysokoškolskými studenty. Pedagogika, roč. 65, č. 3, 2015, s. 301-313.
- Šarmanová, J., Kostolányová, K. (2015). Adaptive E-learning: From Theory to Practice. International Journal of Information and Communication Technologies in Education. roč. 2015, sv. 4, s. 34-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zounek, J. (2006). ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U 11, Brno: Masarykova univerzita, s.