Journal of Technology and Information Education 2016, 8(2):53-66 | DOI: 10.5507/jtie.2016.010
PŘÍNOS INFORMÁLNÍHO A NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRO TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
- Univerzita Palackého v Olomouci
Stať se zabývá problematikou informálního a neformálního vzdělávání v kontextu technické výchovy na základní škole. V teoretické části studie autoři provádí syntézu pedagogických a oborově didaktických teorií, způsobů jejich aplikace a přístupů významných pro dobrou součinnost v jednotě formálního, neformálního a informálního vzdělávání, jejichž obsahem je technika, technické činnosti a technologie. Cílem stati je v návaznosti na teoretická východiska prezentovat výsledky výzkumné sondy a upozornit na přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy.
Klíčová slova: formální, neformální, informální vzdělávání, technické vzdělávání, základní škola, obsah technického vzdělávání
Vloženo: 23. březen 2016; Přijato: 21. duben 2016; Zveřejněno online: 21. duben 2016; Zveřejněno: 27. říjen 2016 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Binder, M. (2010). Handeln als Inhalt des Technikunterricht. In Inhalte zeitgemäßen Technikunterrichts Strukturierung und Präzisierung:12. Tagung der DGTB in Potsdam vom 23. - 24. September 2010. DGTB Deutsche Gesellschaft für Technische Bildung e.V. (Hrsg.), p. 31-42. Dostupné na: http://www.dgtb.de/uploads/media/Tagungsband_PM-2010.pdf
- Binder, M. (2012). Technisches Handeln: Eine Studie zu einem grundlegenden Begriff Technischer Bildung: Ergebnisse der Vorstudie. Weingarten: Pädagogische Hochschule Weingarten.
- Blížkovský, B. (1996). Úvod do systémové metodologie. In Maňák, j. (ed.) Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: TEMPUS, s. 18-25.
- Čáp, J. & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Částková, P., Havelka, M. a Kropáč, J. (2015). Pedagogical objectivism and subjectivism in the concept of the instruction of the general technical subjects from the perspective of students of teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences. (CYICER 2015 - in progress).
- Fischer, M., Huber, K., Mann, E. & Rӧben, P. (2014). Informelles Lernen und dessen Anerkennung aus der Lernenden-perspektive - Ergebnisse eines Projekts zur Anerkennung informell erworbener Kompetenzen in Baden-Württemberg. In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Ausgabe 26, s. 1-21. Dostupné na: http://www.bwpat.de/ausgabe26/fischer_etal_bwpat26.pdf
- Grecmanová H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX.
- Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
- Jura, H. (1995). "Alltagstechnik" - immanenter Bestandteil des Werkunterrichts. Arbeit und Technik in der Schule, 6, Heft 12, p. 408 - 410.
- Kompetenzbereiche für das Fach Technik. Dostupné na: https://www.vdi.de/bildung/fuer-den-mittleren-schulabschluss/kompetenzbereiche-technik/
- Kropáč, J. & Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Lerner, I. J. (1986). Didaktické základy metod výuky. Praha: Stát. pedag. nakl.
- Lӧhr, J. P. (2012). Technikfolgenabschätzung im Technikunterricht. Technik im Unterricht, Jg. 37, Nr. 143, p. 18-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Mette, D. (2010). Typische Betrachtungsweisen von Technik als Inhaltselement technischer Bildung. In Inhalte zeitgemäßen Technikunterrichts Strukturierung und Präzisierung:12. Tagung der DGTB in Potsdam vom 23. - 24. September 2010. DGTB Deutsche Gesellschaft für Technische Bildung e.V. (Hrsg.), p. 73-83. Dostupné na: http://www.dgtb.de/uploads/media/Tagungsband_PM-2010.pdf, dále také prezentace na http://www.dgtb.de/tagungen/tagung-potsdam-2010/
- Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Rabušicová, M. & Rabušic, L. (2014). O informálním učení v České republice. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné na http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAAahUKEwjDqtaWs5HGAhWG0xQKHQS8AOQ&url=http%3A%2F%2Fwww.phil.muni.cz%2Fwupv%2Fhome%2FDocuments%2Fmpsv-projekt-prezentace%2FO%2520informalnim%2520uceni%2520v%2520Ceske%2520republice.pdf&ei=t5x-VYPzOIanU4T4gqAO&usg=AFQjCNFukGDLRh5OXy6b_SZYqVUEB6Q4iA
- Roučová, E. (2003). Didaktika technických prací na primární škole. České Budějovice: PdF JČU.
- Schlagenhauf, W. (2015). Alltagstechnik als Gegenstand des Technikunterrichts. Technik im Unterricht, Jg. 40, Nr. 158, p. 5-11.
- Standards for Technological Literacy. Dostupné na: http://www.iteea.org/File.aspx?id=67767&v=691d2353
- Stemmann, J. & Lang, M. (2014). Theoretische Konzeption einer allgemeinen technischen Problemlösefähigkeit und Möglichkeiten ihrer Diagnose. Journal of Technical Education.. Jg. 2, Heft 1, p. 80-101. Dostupné na http://www.journal-of-technical-education.de/index.php/joted/issue/view/3
- Stoffa, J. & Procházková, I. (1997). Používateľské pojatie technickej výchovy v rámci systému všeobecného vzdelávania. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, p. 111-114.
- Stoffa, J. (1997). Pojem technosféra v terminologickom systéme vedného odboru technická výchova. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, p. 200 - 203.
- Škára, I. (1996). Technika a základní všeobecné vzdělání. Brno: Masarykova univerzita.
- Škoda J. & P. Doulík. (2009). Dětská pojetí" teoretická východiska a metodologické aspekty. In Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, p. 117-143.
- Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, roč. 59, č. 2, p. 105-115.