Journal of Technology and Information Education 2016, 8(2):5-24 | DOI: 10.5507/jtie.2016.006

TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA KŘIŽOVATCE – HISTORIE, SOUČASNOST A PERSPEKTIVY

Jiří DOSTÁL, Veena PRACHAGOOL
Palacký University Olomouc, Czech Republic
Mahasarakham University, Thailand

Komparativní studie nahlíží v mezinárodním kontextu na problémy současného technického vzdělávání. Všímá si upadající kultury technické vzdělanosti a fenoménu nazývaného paradox technické vzdělanosti. Perspektivy jsou vymezovány v kontextu polytechnického principu a konceptu STEM. Na základě analýzy je navrhováno rozšíření pojmu technická gramotnost o emocionální aspekt. Ve studii je na základě poznatků ze zahraničí představováno moderní pojetí výuky techniky a technologií v rámci základního vzdělávání. Jedná se o širší chápání a zahrnuje výrobní a průmyslové technologie, konstrukční technologie, elektrotechniku a energetiku, agro- a biotechnologie, zdravotnické technologie, informační a komunikační technologie, dopravní technologie a další.

Klíčová slova: technická výchova, kultura technické vzdělanosti, STEM, technická gramotnost, paradox technické vzdělanosti, rané dětství

Vloženo: 15. březen 2016; Přijato: 29. březen 2016; Zveřejněno online: 29. březen 2016; Zveřejněno: 27. říjen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, J., & PRACHAGOOL, V. (2016). TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA KŘIŽOVATCE – HISTORIE, SOUČASNOST A PERSPEKTIVY. Journal of Technology and Information Education8(2), 5-24. doi: 10.5507/jtie.2016.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Advancing Excellence in Technological Literacy : Student Assessment, Profesional Development, and Program Standards. (2003). Dostupné z: http://iteea.org/File. aspx?id=49529.
  2. American Association for the Advancement of Science. (1999). Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  3. Ankiewicz, P. (1995). The planning of technology education for South African schools. International Journal of Technology and Design Education. Volume 5, Issue 3, pp 245-254. DOI: 10.1007/BF00769906. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Avsec, S., & Jamsek, J. (2016). Technological literacy for students aged 6-18: a new method for holistic measuring of knowledge, capabilities, critical thinking and decision-making. International Journal of Technology and Design Education. Volume 26, Issue 1, Pages 43-60, DOI: 10.1007/s10798-015-9299-y. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bennett S. W., & O'Neale, K. (1998). Skills development and practical work in chemistry. University Chemistry Education. 2, 58-62.
  6. Best Practices in Elementary STEM Programs. 2012. Dostupné z: http://school.elps.k12 .mi.us/ad_hoc_mms/committee_recommendation/4.pdf
  7. Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research : approaches and methods. Hong Kong, China: Comparative Education Research Centre, the University of Hong Kong : Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Brezovský, Š., Pavlíček, Z., & Škára, I. (1980). Metodické pokyny pro technické práce v 7. ročníku experimentálních základních škol. Praha: SPN.
  9. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2003). Research methods in education. London; New York: RoutledgeFalmer. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Compton, V. (2009). Yep-we can do that: Technological response to the curriculum 'needs' arising…. Design and Technology Education: An International Journal, 14(1), 21-36.
  11. Částková, P., & Kropáč, J. (2015). Možnosti rozvoje sebepojetí žáka v technické výchově na primární škole. Journal of Technology and Information Education. Vol. 7. Issue 1. s. 105 - 113. DOI 10.5507/jtie.2015.009. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Daneš, F. (1994). Technologie versus technika. Vesmír. 73, 657, 1994/11.
  13. Dixon, R. A. (2013). Trends and Issues in Technology Education in the USA: Lessons for the Caribbean. Caribbean Curriculum. Vol. 21, 2013, 47-79.
  14. Dostál, J., & Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: UP, 212 s. ISBN 978-80-244-4913-5. DOI 10.5507/pdf.16.24449135. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Dostaň včelku domů. Žáci se budou v nové informatice učit, jak myslí počítače. (2016). Dostupné z: http://archiv.ihned.cz/c1-65194650-dostan-vcelku-domu-zaci-se-budou-ucit-jak-mysli-pocitace Dostupné z: http://ehrweb.aaas.org/mge/Reports/Report1/AGEP/?downloadURL= true&loId=EB79A2C2-3280-4404-AAF3-0D5D3F8A9D6D.
  16. Dugger, W. E. (2009). Developments in technology education in the United States of America. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense, pp. 65-84. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Education for Engineering. (2013). New principles for design & technology in the national curriculum. Retrieved from http://www.educationforengineering.org.uk/reports/ pdf/e4e_ report_feb2013.pdf.
  18. Friedmann, Z. (1987). Úvod do didaktiky technické výchovy. Brno: UJEP.
  19. Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno: MU.
  20. Fujikawa, S., & Maesako, T. (2015). Present Situation and Problems of Technology Education in Japan: With Focusing on Technology Education as General Education. International Research in Education. Vol. 3, No. 2, September 2015 s. 173 - 182. ISSN 2327-5499. DOI: http://dx.doi.org/10.5296/ire.v3i2.7576. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Garcia Ramirez, N. K., & Martinez Perez, L. F. Incidencia del abordaje de una cuestión socio-científica en la alfabetización científica y tecnológica de jóvenes y adultos. Prax. Saber [online]. 2015, vol.6, n.11, pp. 87-114. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Garmire, E., & Pearson, G. (2006). Tech tally: Approaches to assessing technological literacy. Washington, DC: National Academies Press.
  23. George, Y. S., Neale, D. S., Van Horne, V., & Malcom, S. M. (2001). In pursuit of a diverse Science, Technology, Engineering, and Mathematics Workforce: Recommended Research Priorities to Enhance Participation by Underrepresented Minorities. ISBN 0-87-168-680-5. Dostupné na: http://ehrweb.aaas.org/mge/Reports/Report1/AGEP/.
  24. Hallström, J., Hultén, M., & Lövheim, D. (2013). The study of technology as a field of knowledge in general education: historical insights and methodological considerations from a Swedish case study, 1842-2010. International Journal of Technology and Design Education. Volume 24, Issue 2, Pages 121-139. DOI 10.1007/s10798-013-9252-x. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Havelka, M. (2006). K možnostem aplikace stavebnic LEGO a prvků DCP Microsense v rámci výuky v obecně technicky zaměřených vyučovacích předmětech. In Trendy ve vzdělávání 2006 - Technika a informační technologie. Olomouc: Votobia, s. 35-39.
  26. Havelka, M., & Dömischová, I. (2013). Spojení konstrukční stavebnice Lego WeDo s projektem Scratch jako jedna z alternativních cest ve výuce algoritmizace a programování na 1. stupni ZŠ. Trendy ve vzdělávání. Olomouc, Votobia, s. 205 - 211.
  27. Havelka, M., Serafín, Č., & Kropáč, J. (2012). Uplatnění konstruktivistického pojetí při realizaci výuky s konstrukční stavebnicí LEGO MINDSTORMS ve spojení s rozšiřujícím setem Tetrix education base set. In Technika a vzdelávanie. Banská Bystrica: UMB, ISBN s. 24-26.
  28. Hill, A. M. (2009). The study of technology in Canada. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense. pp. 85-92. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Ingerman, A, & Collier-Reed, B. I. (2011). Technological literacy reconsidered: A model for enactment. International. Journal of Technology and Design Education. Volume 21, Issue 2, pp 137-148. DOI: 10.1007/s10798-009-9108-6. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Itoh, D., Isobe, M., & Yamazaki, S. (2002). A Comparative Study on Relation Between Science ond Technology Curricula on Northern Ireland, Scotland, Taiwan ond Japan. In Rethinking Science and Technology Education To Meet the Demands of Future Generations in a Changing World. Parana, Brazil: International Organization for Science and Technology Education (IOSTE).
  31. Jones, A., Buntting, C., & Marc J. de Vries. (2013). The developing field of technology education: a review to look forward. International Journal of Technology and Design Education. Volume 23, Issue 2, pp 191-212. DOI: 10.1007/s10798-011-9174-4. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Jones, A., de Vries, M. J., & Buntting, C. M. (2009). International handbook of research and development in technology education. Rotterdam; Boston, Mass.: Sense Publishers. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Kananoja, T. (2009). Technology education in general education in Finland. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense, pp. 51-64. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Kettley, N. C. (2010). Theory building in educational research. New York: Continuum International Pub. Group.
  35. Kozík, T. & Depešová, J. (2007). Technická výchova v Slovenskej republike v kontexte vzdelávania v krajinách Európskej únie. Nitra: UKF.
  36. Kozík, T. (2015). The Importance of Technical Education for the Development of Society. Acta Technologica Dubnicae. Volume 5, issue 3 DOI: 10.1515/atd-2015-0070. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Kozík, T., Kuzma, J., Kožuchová, M., Vargová, M., Pavelka, J., Lukáčová, D. & Ďuriš, M. (2013). Zmeny a perspektívy technického vzdelávania vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce. Časopis Technika a vzdelávanie. 2, 2013, č. 2. s. 3 - 6.
  38. Kožuchová, M., & Pavelka, J. (2007). Požiadavky na vedecko-technickú gramotnosť absolventa základnej školy. In Absolvent základní školy. Brno: MU, s. 168 - 178.
  39. Kropáč, J. (2004). Technika, technické vědy, technická výchova. In Kropáč, J., Z. Kubíček, M. Chráska a M. Havelka. Didaktika technických předmětů (vybrané kapitoly). Olomouc: UP.
  40. Kropáč, J. a M. Chráska (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: UP.
  41. Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: UP.
  42. Labov, J., Reid, A. H., & Yamamoto, K. R. (2010). Integrated Biology and Undergraduate Science Education: A New Biology Education for the Twenty-First Century? Life Science Education. vol. 9, no. 1, s. 10 - 16 DOI: 10.1187/cbe.09-12-0092 Přejít k původnímu zdroji...
  43. Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & K. H. Voegtle. (2006). Methods in educational research : from theory to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  44. Luckay, M. B., & Collier-Reed, B. I. (2014). An instrument to determine the technological literacy levels of upper secondary school students. International Journal of Technology and Design Education. Volume 24, Issue 3, pp 261-27. DOI: 10.1007/s10798-013-9259-3. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Mitcham, C. (1994). Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. Chicago: Chicago University. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Moomaw, S., & Davis, J. (2010). STEM Comes to Preschool. YC Young Children. 65.5 (Sep 2010): 12-14,16-18.
  47. Mošna, F., & kol. (1990-1991). Didaktika základů techniky. Praha: SPN, 2 sv. (269; 310 s.).
  48. Nadelson, L. S., Callahan, J., Pyke, P., Hay, A., Dance, M. & Pfiester, J. (2013). Teacher STEM Perception and Preparation: Inquiry-Based STEM Professional Development for Elementary Teachers. The Journal of Educational Research. Volume 106, Issue 2, s. 157-168. Přejít k původnímu zdroji...
  49. National Science Foundation & Department of Education. (1980). Science & Engineering Education for the 1980's and Beyond. (NSF Publication No.80-78). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  50. Natural and Technical Phenomena in Early Childhood Education. Dostupné na: http://www.ph-ludwigsburg.de/html/8x-0009-s-01//wp-content/uploads/2010/10/ naturbild_buch01.pdf.
  51. Novotný, J. & Honzíková, J. (2014). Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. Ústí nad Labem: UJEP.
  52. NUOV. (2011). Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery. Praha: NUOV, 57 s.
  53. Obama, B. (2009, November 23). President Obama Launches "Educate to Innovate" Campaign for Excellence in Science, Technology, Engineering & Math (STEM) Education. The White House. Dostupné z: http://www.whitehouse.gov /the-press-office/president-obama-launches-educate-innovate-campaign-excellence-science-technology-en.
  54. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. (2015). 182 s. Dostupné z: http://www. google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwji7cW-qMHLAhXInRoKHagmBRMQFggiMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.kr-karlovarsky.cz%2Fkrajsky-urad%2Fcinnosti%2FDocuments%2FEU_region%2FOPVVV_FINAL_ 19012015.docx&usg=AFQjCNEYLqAGCx8VfeodC1owjo54tQg0Kg&sig2=yZTyvnhuLHRlC6W5o7X08w&bvm=bv.116636494,d.d2s.
  55. Patterson, G. (2016). What children need to know about tech. Dostupné z: http://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-children-need-to-know-about-tech
  56. Pok, J. (1954). Školní dílna jako doplněk polytechnické výchovy: Její zařízení a práce v ní. Praha: SPN.
  57. Polytechnická výchova: měsíčník věnovaný theorii a praxi výtvarné, technické a výtvarně estetické výchovy na školách. Praha: Státní nakladatelství, 1946-1948.
  58. Potgieter, C. (2012). Linking learning activities and assessment activities to learning outcomes and assessment standards when teaching technology: A case study. International Journal of Technology and Design Education. Volume 23, Issue 4, pp 969-986. DOI: 10.1007/s10798-012-9226-4. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Priorities to enhance participation by underrepresented minorities. Report from the Příloha č. 5: výzvy k předkládání žádostí o finanční podporu z OP VK Oblast podpory 1.3 - Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení. (2013). Dostupné z: http://docplayer.cz/4091106-Priloha-c-5-vyzvy-k-predkladani-zadosti-o-financni-podporu-z-op-vk-oblast-podpory-1-3-dalsi-vzdelavani-pracovniku-skol-a-skolskych-zarizeni.html.
  60. Pudi, T. I. (2007). Understanding technology education from a South African perspective. Pretoria: Van Schaik.
  61. Rambousek, V., & kol. (1997). Práce s počítačem: pro 6.-9. ročník základních škol. Praha: Fortuna.
  62. Rathouský, M. (2015). Komentář: Dnešní absolventi vynikají hlavně sebevědomím. Dostupné z: http://www.rokprumyslu.eu/aktualne/komentar-dnesni-absolventi-vynikaji-hlavne-sebevedomim-4167/
  63. Rose, L. C., Gallup, A. M., Dugger, W. E, Jr, & Starkweather, K. N. (2004). The second installment of the ITEA/Gallup poll and what it reveals as to how Americans think about technology. Technology Teacher, 64(1), 1.
  64. Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher. Vol. 68, N. 4, 20 - 26 s.
  65. Science, Technology, Engineering, and Mathematics workforce: Recommended research
  66. Scigiel, M. (1986). Didaktika technické výchovy. Brno: UJEP.
  67. Scigiel, M., & Borovička, J. (1983). Kapitoly z didaktiky technické výchovy. Brno: UJEP.
  68. Scigiel, M., & Scigielová, P. (2003). Kapitoly z technické zájmové činnosti. Brno: Paido.
  69. Standards for Technological literacy : Content for the Study of Technology. (2007). 260 s. Dostupné z: https://www.iteea.org/File.aspx?id=67767&v= 691d2353
  70. Stofa, J. (1992). O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In Technické vzdelávanie jako súčasť všeobecného vzdelávania. B. Bystrica: UMB, s. 30 - 33.
  71. Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchově. Olomouc: UP.
  72. Stoffa, J. (2003). Technika a technológia : návrh na odstránenie termínovej kolízie v pedagogike a andragogike. In: Pojmoslovné spory a ich definičné rieąenia vo výchovovede. Bratislava: Stimul, FF UK Bratislava, s. 91-101. ISBN 80-88982-73-1.
  73. Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. (2015). 94 s. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf.
  74. Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., Čížková, V., Čtrnáctová, H., Dvořák, L., Dytrtová, K., Gracová, B., Hník, O., Kekule, M., Kostková, K., Kubiatko, M., Nedělka, M., Novotná, J., Papáček, M., Petr, J., Píšová, M., Řezníčková, D., Slavík, J., Staněk, A., Šmejkalová, M., Tichá, M., Valenta, J., Vaníček, J., Vondrová, N., Závodská, R., & Žák, V. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU. Přejít k původnímu zdroji...
  75. Talafant, E. (1933). Výchova technická i estetická jako princip školní práce na škole měšťanské a na vyšším stupni školy obecné: náčrtník pro učitele i žáka. Šumperk na Moravě: nákladem J. Vlad. Mangla, 27 stran, 65 listů.
  76. Trnová, E., & Trna, J. (2015). Škrabánková. Fostering STEM giftedness by experimentation in pre-primary and primary education. In 21st World Conference Educating Gifted and Talented Children - Turning Research Into Practice. Odense.
  77. Van Rensburg, S. J., Myburgh, C. P. H., & Ankiewicz, P. (1996). Curriculum development for technology in South Africa: Gender issues. Paper presented at the GASAT 8 conference, Ahmedabad, India, 5-10 January.
  78. Vondrák, D. (2015). Školy nerozvíjejí zájem dětí o techniku, míní rodiče. Dostupné z: http://www.rokprumyslu.eu/aktualne/skoly-nerozvijeji-zajem-deti-o-techniku-mini-rodice-8055/
  79. Výtvarná a technická výchova: měsíčník věnovaný theorii a praxi výtvarné, technické a výtvarně estetické výchovy na školách všech stupňů. Praha: Státní nakladatelství, 1949.
  80. Wolpert, L. (1999). Je věda nebezpečná? Vesmír. 78, 325, 1999/6. Dostupné na: http://casopis.vesmir.cz/clanek/je-veda-nebezpecna.
  81. Zemánek, F., & Vachek, J. (1955). O polytechnickom vyučovaní. Bratislava: SPN, 94 s.
  82. Zukerstein, J. (2012). Aktivizující metody v technickém vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP,