Journal of Technology and Information Education 2016, 8(2):5-24 | DOI: 10.5507/jtie.2016.006
TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA KŘIŽOVATCE – HISTORIE, SOUČASNOST A PERSPEKTIVY
- Palacký University Olomouc, Czech Republic
- Mahasarakham University, Thailand
Komparativní studie nahlíží v mezinárodním kontextu na problémy současného technického vzdělávání. Všímá si upadající kultury technické vzdělanosti a fenoménu nazývaného paradox technické vzdělanosti. Perspektivy jsou vymezovány v kontextu polytechnického principu a konceptu STEM. Na základě analýzy je navrhováno rozšíření pojmu technická gramotnost o emocionální aspekt. Ve studii je na základě poznatků ze zahraničí představováno moderní pojetí výuky techniky a technologií v rámci základního vzdělávání. Jedná se o širší chápání a zahrnuje výrobní a průmyslové technologie, konstrukční technologie, elektrotechniku a energetiku, agro- a biotechnologie, zdravotnické technologie, informační a komunikační technologie, dopravní technologie a další.
Klíčová slova: technická výchova, kultura technické vzdělanosti, STEM, technická gramotnost, paradox technické vzdělanosti, rané dětství
Vloženo: 15. březen 2016; Přijato: 29. březen 2016; Zveřejněno online: 29. březen 2016; Zveřejněno: 27. říjen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Advancing Excellence in Technological Literacy : Student Assessment, Profesional Development, and Program Standards. (2003). Dostupné z: http://iteea.org/File. aspx?id=49529.
- American Association for the Advancement of Science. (1999). Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
- Ankiewicz, P. (1995). The planning of technology education for South African schools. International Journal of Technology and Design Education. Volume 5, Issue 3, pp 245-254. DOI: 10.1007/BF00769906.
Přejít k původnímu zdroji...
- Avsec, S., & Jamsek, J. (2016). Technological literacy for students aged 6-18: a new method for holistic measuring of knowledge, capabilities, critical thinking and decision-making. International Journal of Technology and Design Education. Volume 26, Issue 1, Pages 43-60, DOI: 10.1007/s10798-015-9299-y.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bennett S. W., & O'Neale, K. (1998). Skills development and practical work in chemistry. University Chemistry Education. 2, 58-62.
- Best Practices in Elementary STEM Programs. 2012. Dostupné z: http://school.elps.k12 .mi.us/ad_hoc_mms/committee_recommendation/4.pdf
- Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research : approaches and methods. Hong Kong, China: Comparative Education Research Centre, the University of Hong Kong : Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brezovský, Š., Pavlíček, Z., & Škára, I. (1980). Metodické pokyny pro technické práce v 7. ročníku experimentálních základních škol. Praha: SPN.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2003). Research methods in education. London; New York: RoutledgeFalmer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Compton, V. (2009). Yep-we can do that: Technological response to the curriculum 'needs' arising…. Design and Technology Education: An International Journal, 14(1), 21-36.
- Částková, P., & Kropáč, J. (2015). Možnosti rozvoje sebepojetí žáka v technické výchově na primární škole. Journal of Technology and Information Education. Vol. 7. Issue 1. s. 105 - 113. DOI 10.5507/jtie.2015.009.
Přejít k původnímu zdroji...
- Daneš, F. (1994). Technologie versus technika. Vesmír. 73, 657, 1994/11.
- Dixon, R. A. (2013). Trends and Issues in Technology Education in the USA: Lessons for the Caribbean. Caribbean Curriculum. Vol. 21, 2013, 47-79.
- Dostál, J., & Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: UP, 212 s. ISBN 978-80-244-4913-5. DOI 10.5507/pdf.16.24449135.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dostaň včelku domů. Žáci se budou v nové informatice učit, jak myslí počítače. (2016). Dostupné z: http://archiv.ihned.cz/c1-65194650-dostan-vcelku-domu-zaci-se-budou-ucit-jak-mysli-pocitace Dostupné z: http://ehrweb.aaas.org/mge/Reports/Report1/AGEP/?downloadURL= true&loId=EB79A2C2-3280-4404-AAF3-0D5D3F8A9D6D.
- Dugger, W. E. (2009). Developments in technology education in the United States of America. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense, pp. 65-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Education for Engineering. (2013). New principles for design & technology in the national curriculum. Retrieved from http://www.educationforengineering.org.uk/reports/ pdf/e4e_ report_feb2013.pdf.
- Friedmann, Z. (1987). Úvod do didaktiky technické výchovy. Brno: UJEP.
- Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno: MU.
- Fujikawa, S., & Maesako, T. (2015). Present Situation and Problems of Technology Education in Japan: With Focusing on Technology Education as General Education. International Research in Education. Vol. 3, No. 2, September 2015 s. 173 - 182. ISSN 2327-5499. DOI: http://dx.doi.org/10.5296/ire.v3i2.7576.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garcia Ramirez, N. K., & Martinez Perez, L. F. Incidencia del abordaje de una cuestión socio-científica en la alfabetización científica y tecnológica de jóvenes y adultos. Prax. Saber [online]. 2015, vol.6, n.11, pp. 87-114.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garmire, E., & Pearson, G. (2006). Tech tally: Approaches to assessing technological literacy. Washington, DC: National Academies Press.
- George, Y. S., Neale, D. S., Van Horne, V., & Malcom, S. M. (2001). In pursuit of a diverse Science, Technology, Engineering, and Mathematics Workforce: Recommended Research Priorities to Enhance Participation by Underrepresented Minorities. ISBN 0-87-168-680-5. Dostupné na: http://ehrweb.aaas.org/mge/Reports/Report1/AGEP/.
- Hallström, J., Hultén, M., & Lövheim, D. (2013). The study of technology as a field of knowledge in general education: historical insights and methodological considerations from a Swedish case study, 1842-2010. International Journal of Technology and Design Education. Volume 24, Issue 2, Pages 121-139. DOI 10.1007/s10798-013-9252-x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Havelka, M. (2006). K možnostem aplikace stavebnic LEGO a prvků DCP Microsense v rámci výuky v obecně technicky zaměřených vyučovacích předmětech. In Trendy ve vzdělávání 2006 - Technika a informační technologie. Olomouc: Votobia, s. 35-39.
- Havelka, M., & Dömischová, I. (2013). Spojení konstrukční stavebnice Lego WeDo s projektem Scratch jako jedna z alternativních cest ve výuce algoritmizace a programování na 1. stupni ZŠ. Trendy ve vzdělávání. Olomouc, Votobia, s. 205 - 211.
- Havelka, M., Serafín, Č., & Kropáč, J. (2012). Uplatnění konstruktivistického pojetí při realizaci výuky s konstrukční stavebnicí LEGO MINDSTORMS ve spojení s rozšiřujícím setem Tetrix education base set. In Technika a vzdelávanie. Banská Bystrica: UMB, ISBN s. 24-26.
- Hill, A. M. (2009). The study of technology in Canada. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense. pp. 85-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ingerman, A, & Collier-Reed, B. I. (2011). Technological literacy reconsidered: A model for enactment. International. Journal of Technology and Design Education. Volume 21, Issue 2, pp 137-148. DOI: 10.1007/s10798-009-9108-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Itoh, D., Isobe, M., & Yamazaki, S. (2002). A Comparative Study on Relation Between Science ond Technology Curricula on Northern Ireland, Scotland, Taiwan ond Japan. In Rethinking Science and Technology Education To Meet the Demands of Future Generations in a Changing World. Parana, Brazil: International Organization for Science and Technology Education (IOSTE).
- Jones, A., Buntting, C., & Marc J. de Vries. (2013). The developing field of technology education: a review to look forward. International Journal of Technology and Design Education. Volume 23, Issue 2, pp 191-212. DOI: 10.1007/s10798-011-9174-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jones, A., de Vries, M. J., & Buntting, C. M. (2009). International handbook of research and development in technology education. Rotterdam; Boston, Mass.: Sense Publishers.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kananoja, T. (2009). Technology education in general education in Finland. In: International handbook of research and development in technology education. Rotterdam: Sense, pp. 51-64.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kettley, N. C. (2010). Theory building in educational research. New York: Continuum International Pub. Group.
- Kozík, T. & Depešová, J. (2007). Technická výchova v Slovenskej republike v kontexte vzdelávania v krajinách Európskej únie. Nitra: UKF.
- Kozík, T. (2015). The Importance of Technical Education for the Development of Society. Acta Technologica Dubnicae. Volume 5, issue 3 DOI: 10.1515/atd-2015-0070.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kozík, T., Kuzma, J., Kožuchová, M., Vargová, M., Pavelka, J., Lukáčová, D. & Ďuriš, M. (2013). Zmeny a perspektívy technického vzdelávania vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce. Časopis Technika a vzdelávanie. 2, 2013, č. 2. s. 3 - 6.
- Kožuchová, M., & Pavelka, J. (2007). Požiadavky na vedecko-technickú gramotnosť absolventa základnej školy. In Absolvent základní školy. Brno: MU, s. 168 - 178.
- Kropáč, J. (2004). Technika, technické vědy, technická výchova. In Kropáč, J., Z. Kubíček, M. Chráska a M. Havelka. Didaktika technických předmětů (vybrané kapitoly). Olomouc: UP.
- Kropáč, J. a M. Chráska (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: UP.
- Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: UP.
- Labov, J., Reid, A. H., & Yamamoto, K. R. (2010). Integrated Biology and Undergraduate Science Education: A New Biology Education for the Twenty-First Century? Life Science Education. vol. 9, no. 1, s. 10 - 16 DOI: 10.1187/cbe.09-12-0092
Přejít k původnímu zdroji...
- Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & K. H. Voegtle. (2006). Methods in educational research : from theory to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Luckay, M. B., & Collier-Reed, B. I. (2014). An instrument to determine the technological literacy levels of upper secondary school students. International Journal of Technology and Design Education. Volume 24, Issue 3, pp 261-27. DOI: 10.1007/s10798-013-9259-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mitcham, C. (1994). Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. Chicago: Chicago University.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moomaw, S., & Davis, J. (2010). STEM Comes to Preschool. YC Young Children. 65.5 (Sep 2010): 12-14,16-18.
- Mošna, F., & kol. (1990-1991). Didaktika základů techniky. Praha: SPN, 2 sv. (269; 310 s.).
- Nadelson, L. S., Callahan, J., Pyke, P., Hay, A., Dance, M. & Pfiester, J. (2013). Teacher STEM Perception and Preparation: Inquiry-Based STEM Professional Development for Elementary Teachers. The Journal of Educational Research. Volume 106, Issue 2, s. 157-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- National Science Foundation & Department of Education. (1980). Science & Engineering Education for the 1980's and Beyond. (NSF Publication No.80-78). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
- Natural and Technical Phenomena in Early Childhood Education. Dostupné na: http://www.ph-ludwigsburg.de/html/8x-0009-s-01//wp-content/uploads/2010/10/ naturbild_buch01.pdf.
- Novotný, J. & Honzíková, J. (2014). Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. Ústí nad Labem: UJEP.
- NUOV. (2011). Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery. Praha: NUOV, 57 s.
- Obama, B. (2009, November 23). President Obama Launches "Educate to Innovate" Campaign for Excellence in Science, Technology, Engineering & Math (STEM) Education. The White House. Dostupné z: http://www.whitehouse.gov /the-press-office/president-obama-launches-educate-innovate-campaign-excellence-science-technology-en.
- Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. (2015). 182 s. Dostupné z: http://www. google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwji7cW-qMHLAhXInRoKHagmBRMQFggiMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.kr-karlovarsky.cz%2Fkrajsky-urad%2Fcinnosti%2FDocuments%2FEU_region%2FOPVVV_FINAL_ 19012015.docx&usg=AFQjCNEYLqAGCx8VfeodC1owjo54tQg0Kg&sig2=yZTyvnhuLHRlC6W5o7X08w&bvm=bv.116636494,d.d2s.
- Patterson, G. (2016). What children need to know about tech. Dostupné z: http://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-children-need-to-know-about-tech
- Pok, J. (1954). Školní dílna jako doplněk polytechnické výchovy: Její zařízení a práce v ní. Praha: SPN.
- Polytechnická výchova: měsíčník věnovaný theorii a praxi výtvarné, technické a výtvarně estetické výchovy na školách. Praha: Státní nakladatelství, 1946-1948.
- Potgieter, C. (2012). Linking learning activities and assessment activities to learning outcomes and assessment standards when teaching technology: A case study. International Journal of Technology and Design Education. Volume 23, Issue 4, pp 969-986. DOI: 10.1007/s10798-012-9226-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- Priorities to enhance participation by underrepresented minorities. Report from the Příloha č. 5: výzvy k předkládání žádostí o finanční podporu z OP VK Oblast podpory 1.3 - Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení. (2013). Dostupné z: http://docplayer.cz/4091106-Priloha-c-5-vyzvy-k-predkladani-zadosti-o-financni-podporu-z-op-vk-oblast-podpory-1-3-dalsi-vzdelavani-pracovniku-skol-a-skolskych-zarizeni.html.
- Pudi, T. I. (2007). Understanding technology education from a South African perspective. Pretoria: Van Schaik.
- Rambousek, V., & kol. (1997). Práce s počítačem: pro 6.-9. ročník základních škol. Praha: Fortuna.
- Rathouský, M. (2015). Komentář: Dnešní absolventi vynikají hlavně sebevědomím. Dostupné z: http://www.rokprumyslu.eu/aktualne/komentar-dnesni-absolventi-vynikaji-hlavne-sebevedomim-4167/
- Rose, L. C., Gallup, A. M., Dugger, W. E, Jr, & Starkweather, K. N. (2004). The second installment of the ITEA/Gallup poll and what it reveals as to how Americans think about technology. Technology Teacher, 64(1), 1.
- Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher. Vol. 68, N. 4, 20 - 26 s.
- Science, Technology, Engineering, and Mathematics workforce: Recommended research
- Scigiel, M. (1986). Didaktika technické výchovy. Brno: UJEP.
- Scigiel, M., & Borovička, J. (1983). Kapitoly z didaktiky technické výchovy. Brno: UJEP.
- Scigiel, M., & Scigielová, P. (2003). Kapitoly z technické zájmové činnosti. Brno: Paido.
- Standards for Technological literacy : Content for the Study of Technology. (2007). 260 s. Dostupné z: https://www.iteea.org/File.aspx?id=67767&v= 691d2353
- Stofa, J. (1992). O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In Technické vzdelávanie jako súčasť všeobecného vzdelávania. B. Bystrica: UMB, s. 30 - 33.
- Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchově. Olomouc: UP.
- Stoffa, J. (2003). Technika a technológia : návrh na odstránenie termínovej kolízie v pedagogike a andragogike. In: Pojmoslovné spory a ich definičné rieąenia vo výchovovede. Bratislava: Stimul, FF UK Bratislava, s. 91-101. ISBN 80-88982-73-1.
- Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. (2015). 94 s. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf.
- Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., Čížková, V., Čtrnáctová, H., Dvořák, L., Dytrtová, K., Gracová, B., Hník, O., Kekule, M., Kostková, K., Kubiatko, M., Nedělka, M., Novotná, J., Papáček, M., Petr, J., Píšová, M., Řezníčková, D., Slavík, J., Staněk, A., Šmejkalová, M., Tichá, M., Valenta, J., Vaníček, J., Vondrová, N., Závodská, R., & Žák, V. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU.
Přejít k původnímu zdroji...
- Talafant, E. (1933). Výchova technická i estetická jako princip školní práce na škole měšťanské a na vyšším stupni školy obecné: náčrtník pro učitele i žáka. Šumperk na Moravě: nákladem J. Vlad. Mangla, 27 stran, 65 listů.
- Trnová, E., & Trna, J. (2015). Škrabánková. Fostering STEM giftedness by experimentation in pre-primary and primary education. In 21st World Conference Educating Gifted and Talented Children - Turning Research Into Practice. Odense.
- Van Rensburg, S. J., Myburgh, C. P. H., & Ankiewicz, P. (1996). Curriculum development for technology in South Africa: Gender issues. Paper presented at the GASAT 8 conference, Ahmedabad, India, 5-10 January.
- Vondrák, D. (2015). Školy nerozvíjejí zájem dětí o techniku, míní rodiče. Dostupné z: http://www.rokprumyslu.eu/aktualne/skoly-nerozvijeji-zajem-deti-o-techniku-mini-rodice-8055/
- Výtvarná a technická výchova: měsíčník věnovaný theorii a praxi výtvarné, technické a výtvarně estetické výchovy na školách všech stupňů. Praha: Státní nakladatelství, 1949.
- Wolpert, L. (1999). Je věda nebezpečná? Vesmír. 78, 325, 1999/6. Dostupné na: http://casopis.vesmir.cz/clanek/je-veda-nebezpecna.
- Zemánek, F., & Vachek, J. (1955). O polytechnickom vyučovaní. Bratislava: SPN, 94 s.
- Zukerstein, J. (2012). Aktivizující metody v technickém vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP,