Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):114-126 | DOI: 10.5507/jtie.2015.010
PRACOVNÍ VÝCHOVA V KONTEXTU VÝVOJE PŘEDŠKOLNÍHO KURIKULA
- Univerzita Palackého v Olomouci
Autorka v rámci teoretické studie provádí analýzu vzdělávacích programů pro mateřské školy, které vznikaly od roku 1945 po současnost. Z hlediska cílů a obsahu předškolního vzdělávání se zaměřuje na pracovní výchovu, která do roku 1990 byla součástí povinného vzdělávacího obsahu jako jedna z výchovných složek. V roce 2001 se předškolní pedagogové seznamují se zcela odlišným kurikulem, a tím i s novým pojetím vzdělávacích oblastí, jejichž součástí je polytechnické vzdělávání, a to již ne jako složka výchovy, ale v podobě vědomostí, dovedností a postojů. Na základě stanovených kritérií autorka sleduje zásadní rozdíly v pojetí pracovní výchovy v období socialistického školství a v pojetí současného předškolního kurikula.
Klíčová slova: dítě, mateřská škola, vzdělávací program, polytechnická výchova
Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Komenský, J. A. (2007) Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMICA.
- Šmelová, E. (2004) Mateřská škola teorie a praxe I. Olomouc: UP.
- Metodika výchovné práce v jeslích a v mateřských školách. (1967). Praha: SPN.
- Metodika pracovní výchovy v mateřské škole. (1979). Praha: SPN.
- Osnovy výchovné práce pro mateřské školy. (1961). Praha: SPN.
- Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (1978). Praha: SPN.
- Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (19 84). Praha: SPN.
- Rámcový program pro předškolní vzdělávání. (2004). Praha: NÚV.