Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):114-126 | DOI: 10.5507/jtie.2015.010

PRACOVNÍ VÝCHOVA V KONTEXTU VÝVOJE PŘEDŠKOLNÍHO KURIKULA

Eva ŠMELOVÁ
Univerzita Palackého v Olomouci

Autorka v rámci teoretické studie provádí analýzu vzdělávacích programů pro mateřské školy, které vznikaly od roku 1945 po současnost. Z hlediska cílů a obsahu předškolního vzdělávání se zaměřuje na pracovní výchovu, která do roku 1990 byla součástí povinného vzdělávacího obsahu jako jedna z výchovných složek. V roce 2001 se předškolní pedagogové seznamují se zcela odlišným kurikulem, a tím i s novým pojetím vzdělávacích oblastí, jejichž součástí je polytechnické vzdělávání, a to již ne jako složka výchovy, ale v podobě vědomostí, dovedností a postojů. Na základě stanovených kritérií autorka sleduje zásadní rozdíly v pojetí pracovní výchovy v období socialistického školství a v pojetí současného předškolního kurikula.

Klíčová slova: dítě, mateřská škola, vzdělávací program, polytechnická výchova

Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ŠMELOVÁ, E. (2015). PRACOVNÍ VÝCHOVA V KONTEXTU VÝVOJE PŘEDŠKOLNÍHO KURIKULA. Journal of Technology and Information Education7(1), 114-126. doi: 10.5507/jtie.2015.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Komenský, J. A. (2007) Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMICA.
  2. Šmelová, E. (2004) Mateřská škola teorie a praxe I. Olomouc: UP.
  3. Metodika výchovné práce v jeslích a v mateřských školách. (1967). Praha: SPN.
  4. Metodika pracovní výchovy v mateřské škole. (1979). Praha: SPN.
  5. Osnovy výchovné práce pro mateřské školy. (1961). Praha: SPN.
  6. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (1978). Praha: SPN.
  7. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (19 84). Praha: SPN.
  8. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. (2004). Praha: NÚV.