Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):105-113 | DOI: 10.5507/jtie.2015.009
MOŽNOSTI ROZVOJE SEBEPOJETÍ ŽÁKA V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ NA PRIMÁRNÍ ŠKOLE
- Univerzita Palackého v Olomouci
Článek se zabývá problematikou rozvoje osobnostních kvalit žáka v oblasti technické výchovy na primární škole. Vzhledem k interdisciplinárnímu charakteru poskytuje primární škola dobré možnosti k rozvoji nejen poznatkové báze, ale také osobnostních kvalit žáka, a to prostřednictvím tvůrčí, kooperativní či problémové činnosti. Pro vytváření sebepojetí je významná jak aktivita samotná, tak činnost kooperativní, která umožňuje reflexi vlastní činnosti i názorů ostatních. V tomto smyslu je sebehodnocení v technické výchově prezentováno jako nedílná složka sebepojetí, která ovlivňuje jeho formování. Součástí článku je výzkumná sonda mapující učitelské vnímání faktorů rozhodujících při vytváření žákova sebepojetí.
Klíčová slova: technická výchova, primární škola, sebepojetí, sebehodnocení
Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Bajtoš, J., & Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov: FHPS.
- Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha: Grada.
- Čábalová, D. (2006). Zkušenosti z výzkumu kooperativního vyučování na základní škole. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Částková, P., & Stolinská, D. (2014). Sebereflexe žáka v technické výchově na primární škole. In. Trendy ve vzdělávání. Havelka, M., Chráska, M., Klement, M., & Serafín, Č. roč. 2014, I, s. 31-35. ISSN 1805-8949. Dostupné z: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/tvv14/tvv_2014_proceedings.pdf.
- Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
- Gracmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX.
- Jirásek, I. (2014). Fenomén putování jako symbol duchovního rozměru osobnostního rozvoje v diskursu zážitkové pedagogiky. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 1, s. 5-21. Dostupné na WWW: http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/PedOr14_1_p5_Fenomen_Jirasek.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Kasíková, H. (2001). Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum.
- Kolář, Z., Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Praha: Grada Publishing a.s.
- Košťálová, H., Miková, Š. & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál.
- Kropáč, J. st., & Kropáč, J. ml. (2009). Hodnocení techniky jako obsah výuky technických předmětů na ZŠ. In Trendy ve vzdělávání 2009. Informační technologie a technické vzdělávání: Díl I. Olomouc: Univerzita Palackého, Moravská vysoká škola, s. 88 - 91.
- Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. 2.vyd. Praha: Portál.
- Mammes, I. (2014). Zum Einfluss früher technischer Bildung auf die Identitätsentwicklung. Technik im Unterricht, Nr. 151, s. 5-11.
- Pecina, P., & Zormanová, L. (2009) Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál.
- Riedl, A. (2010). Didaktik I - Grundlagen [online]. München : Technische Universität, 2003 - [cit. 2004-11-15]. Dříve dostupné na WWW: <http://www.paed.ws.tum.de/>.
- Roben, P. (2013). Allgemeine probleme - technische Kompetenz und technische Bildung. Technik im Unterricht, Nr. 149, S. 5-11.
- Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál.
- Stephenson, N. (2013). Introduction to Inquiry Based Learning. [online]. [cit. 2014-06-17]. Dostupné z: http://www.teachinquiry.com/index/Introduction.html
- Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum.