Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):93-101 | DOI: 10.5507/jtie.2020.014
DEVELOPMENT OF TECHNICAL THINKING IN THE WAKE OF THE DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Currently, the question of literacy has become quite a major social phenomenon that is developing along with the development of the company. Today the situation is different in most of the world, and the literacy rate is actually an indicator of cultural maturity. Thus, if we deal with the concept of digital literacy, the term that has become a phenomenon of our time technologically advanced society, here we see the link between the technical thinking, technical literacy (in this case, technological literacy) and digital literacy. This paper deals with the study of possible development of the technical aspects of thinking and how they are influenced by, or supported by, or what patterns are evident in this area along with the development of digital literacy.
Keywords: technical education; digital literacy; subject didactics
Received: April 27, 2020; Revised: July 24, 2020; Accepted: August 11, 2020; Prepublished online: August 20, 2020; Published: February 1, 2021 Show citation
References
- Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. European Union, Seville. Dostupné z: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf
- Autio O. and Ron HANSEN, R. (2002). Defining and Measuring Technical Thinking: Students' Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education, vol. 14, n. 1, Dostupné z: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v14n1/autio.html
Go to original source...
- Bauman, P. (2013). Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál
- Částková P., Kropáč, J. a Plischke, J. (2016) Přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy. Journal of Technology and Information Education, vol. 8, n. 2
Go to original source...
- Dostál, J. (2015) Badatelsky orientovaná výuka Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Go to original source...
- Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Seville: European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf
- Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in europe. Seville: European Commission. Joint Research. Centre Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://bit.ly/1pm1qya
- Franus, E. (2003). The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. Stockholm: Institut of Education Press
- Gilster P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley & Sons, Inc.
- Grecmanová H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX.
- Havelka, M. & Kropáč, J. (2017) Technologie, myšlení o technologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
- Chaudron, S. et al. (2015) Young children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study across seven countries. JRC 93239/EUR 27052. Dostupné z: https://bit.ly/2veskYo
- Krušpán, I. (1985) Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Martin, A. (2008). Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang.
- Neumajer O. (2017). Být digitálně gramotný už neznamená jen ovládat počítač. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, roč. 14, č. 3, s. 28-31
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál
- Piaget, J. (1999) Psychologie inteligence. 2.vyd. Praha: Portál
- Škára, I. (1993) Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. Brno: Masarykova univerzita v Brně
- Škoda J. & Doulík. P. (2009). Dětská pojetí" teoretická východiska a metodologické aspekty. In Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido
- Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, roč. 59, č. 2, p. 105-115.
- Vaníček, J. & Černochová, M. (2015). Didaktika informatiky na startu. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Munipress, 2015.
- Růžičková, D. (2011). Rozvíjíme ICT gramotnost žáků. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP