Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):61-68 | DOI: 10.5507/jtie.2020.004

HOW DOES IT WORK? SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF TECHNICAL THINKING OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL PUPILS

Anna ŠMERINGAIOVÁ
Technická univerzita v Košiciach, Slovenská republika

The article is devoted to the development of technical literate society of the 21st century in the context of securing a professionally skilled workforce in promising areas of industry. It is necessary to lay the foundations of technical literacy at pre-school age and to continue throughout all life. In building a relationship to technology, it is necessary to encourage the internal motivation of children, which is based on natural curiosity and the need to know. In addition to teaching technology at primary and secondary levels of primary school, a number of secondary technical and technical colleges, state institutions and the media have an important support role in technical education for children. The following are examples of activities aimed at popularizing science and technology in Slovakia.

Keywords: technical literacy, education, popularization, science, technology

Received: November 23, 2019; Revised: March 25, 2020; Accepted: March 31, 2020; Prepublished online: May 4, 2020; Published: June 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ŠMERINGAIOVÁ, A. (2020). HOW DOES IT WORK? SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF TECHNICAL THINKING OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL PUPILS. Journal of Technology and Information Education12(1), 61-68. doi: 10.5507/jtie.2020.004
Download citation

References

  1. CEPT (2019). Centrum edukácie a popularizácie techniky. Dostupné z: https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/katedry/kfmt-fhpv/CEPT/.
  2. Detská univerzita TUKE (2019). Dostupné z: https://detskauniverzita.tuke.sk/.
  3. Dixon, R. A. (2013). Trends and Issues in Technology Education in the USA: Lessons for the Caribbean. Caribbean Curriculum. Vol. 21, 47-79.
  4. Dostál, J., & Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education. 8(2). Go to original source...
  5. pp. 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006. Go to original source...
  6. Harris, S. (1992). A Career on the Margins? The Position of Carreers Teachers in Schools. British Journal of Sociology of Education, 13(2), s. 163-176. Go to original source...
  7. Hlaďo, P. & Drahoňovská, P. (2012). Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  8. Honzíková, J. & Fadrnhonc, J. (2019). Aktivity a popularizační činnost v oblasti technického vzdělávaní v kontextu výběru oboru střední školy. Journal of Technology and Information Education. 11(1). pp. 28-37. DOI: 10.5507/jtie.2019.006. Go to original source...
  9. Kmeč, M. (2017). Návrh a funkčná analýza wankelovho motora. Diplomová práca.
  10. Kolektív autorov. (2015). Ako popularizovať vedu. Centrum vedecko-technických informácií SR, Dostupné z: https://www.cvtisr.sk/.
  11. Kropáč, J. (2004). Technika, technické vědy, technická výchova. In Didaktika technických předmětů (vybrané kapitoly). Olomouc: UP.
  12. NCP VaT - Národní centrum pro popularizaci vědy a techniky ve společnosti. (2019). Dostupné z: https://ncpvat.cvtisr.sk/
  13. Pavelka, J. (2017). Activities of Education centers and popularization of technology of physics, mathematics and techniques of FHPV PU in the Prešov. Technika a vzdelávanie. 6(2).
  14. Pavelka, J. & Pavlenko, S. (2016). Podpora vzdelávania k technike a popularizácie techniky. In Technika a vzdelávanie. 5(2) pp. 6-8.
  15. Stoffa, J. (1992). O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In: Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania. B. Bystrica: UMB, s. 30-33.
  16. Stratégia slovenskej republiky pre mládež na roky 2014-2020. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/files/3889_strategia_pre_mladez.pdf
  17. Šmeringaiová, A. & Pavlenko, S. (2017). Implementácia CA - technológií do výučby. Príprava na budúcnosť. Trendy ve vzdělávání. 10(1). pp. 1-8. DOI: 10.5507/tvv.2017.015. Go to original source...
  18. Špaček, V. (2015). Popularizace vědy v audiovizuálních médiích? Dostupné z: https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/popularizace-vedy-v-av/.
  19. Turek, I. (2011). Globalizácia a jej vplyv na inováciu technického vzdelávania. Dostupné z: http://www.fhpv.unipo.sk.
  20. White, P. (2007). Education and Career choice: A New Model Of Decision Making. New York: Palgrave Macmillan. Go to original source...