Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):65-72 | DOI: 10.5507/jtie.2018.009

THE IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATTION TECHNOLOGIES INTO MUSIC EDUCATION

Jarmila ŠIŘICKÁ
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

The article deals with the new trends in music education. It evaluates the current situation by analyzing  the level and  ways of ICT usage in music education at Czech schools focusing on finding  and exploring the possibilities of ICT and mobile technologies usage as a  means of support of the creativity and cooperation of students as well as the motivating element in music education. It informs the reader about some musical activities using ICT done as a pilot training, and also the reaction of the pupils to them.

Keywords: ICT literacy, mobile technology, touch device, upgrade of education, music education, creativity, competence, motivation, evaluation, cooperation and activity of pupils.

Received: April 15, 2018; Accepted: October 24, 2018; Prepublished online: November 2, 2018; Published: December 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ŠIŘICKÁ, J. (2018). THE IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATTION TECHNOLOGIES INTO MUSIC EDUCATION. Journal of Technology and Information Education10(2), 65-72. doi: 10.5507/jtie.2018.009
Download citation

References

  1. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Přeložil O. Selucký. Praha: Portál.
  2. Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Přeložil I. Ozarčuk. Praha: Zvon, české katolické nakladatelství.
  3. Dušek, B. (1982). Psychologie hudby. Praha: SPN.
  4. Franěk, M. Hudební psychologie. (2005) Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
  5. Grecmanová, H., & Urbanovská E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  6. Herden, J. (1994). My pozor dáme a posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. Praha: Sciencia.
  7. Herden, J. (1997). My pozor dáme a nejen posloucháme: posloucháme hudbu se žáky
  8. 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia.
  9. Holas, M. (2004). Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Nakladatelství AMU.
  10. Kolář, Z., & Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada.
  11. Luska, J. (2006). Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. In Hudební věda a výchova 10 (83- 88). Olomouc: Univerzita Palackého.
  12. Musil, O. (2015). Multimediální výuka hudební výchovy. Nepublikovaná diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
  13. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  14. Poledňák, I. (2005). Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova.
  15. Sedlák, F. et al. (1984). Didaktika hudební výchovy na II. stupni ZŠ. Praha: SPN, publikace č. 16- 08-11/12
  16. Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN.
  17. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.
  18. Vávra, M. (2013). Aplikace hudebního softwaru Ableton Live v hudební edukaci. Nepublikovaná disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  19. Waltová, M. (2004). Využití hudebního softwaru v didaktické praxi učitele hudební nauky. Nepublikovaná diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého.