Journal of Technology and Information Education, 2025 (roč. 17), číslo 1

UČITELIA PRIMÁRNEHO VZDELÁVANIA A ŠKOLSKÁ REFORMA VZDELÁVACEJ OBLASTI ČLOVĚK A SVET PRÁCE

Danka LUKÁČOVÁ, Hilda HYNEKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):1-17 | DOI: 10.5507/jtie.2025.007  

Práca je zameraná na zisťovanie názorov učiteľov primárneho vzdelávania na ich odbornú pripravenosť vyučovať plánované kurikulum predmetu človek a svet práce. Ako výskumný nástroj sme zvolili dotazník vlastnej konštrukcie, ktorý bol distribuovaný v elektronickej forme na všetky plnoorganizované základné školy v SR (1 186 škôl). Zistili sme, že najlepšie hodnotia svoje odborné kompetencie respondenti v tematickom celku Papier a kartón.. Na opačnom konci spektra sú tematické celky, v ktorých nehodnotili respondenti svoje kompetencie takto pozitívne. Sú to tematické celky Kovy, Plasty a Konštrukcie okolo nás. Výsledky dotazníka poskytujú cenné informácie...

PROBLÉMY ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY PŘI ŘEŠENÍ ÚLOH SE VZRŮSTAJÍCÍ OBTÍŽNOSTÍ V PROSTŘEDÍ SCRATCH

Filip FRANK, Zbyněk FILIPI

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):18-43 | DOI: 10.5507/jtie.2025.004  

Článek představuje jeden z výstupů disertační práce na téma "Ověření rozvoje algoritmické složky informatického myšlení". Konkrétně se jedná o představení problémů žáků při řešení sady úloh se vzrůstající náročností. Problémy jsme představili pro každou úlohu zvlášť a vždy porovnali s uváděnými problémy, které byly pozorovány a popsány v předešlém výzkumu, který využíval robotickou stavebnici Lego Mindstorms EV3. Na závěr jsme shrnuli zásadní problémy, které se objevovaly napříč celou sadou úloh. Ukazuje se, že mnoho problémů, které byly popisovány při řešení původní sady úloh se propsalo i do řešení nové sady. Problémy tedy nemusí být vždy závislé...

SEBAREFLEXIA DIGITÁLNYCH KOMPETENCIÍ AKO KĽÚČOVÝ NÁSTROJ PROFESIJNÉHO ROZVOJA BUDÚCICH PEDAGÓGOV

Norbert BETÁK

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):44-57 | DOI: 10.5507/jtie.2025.008  

Digitálne kompetencie predstavujú kľúčový prvok profesijného rozvoja budúcich pedagógov v kontexte súčasnej digitalizovanej spoločnosti. Článok sa sa zameriava na problematiku sebapoznania a sebahodnotenia digitálnych kompetencií študentov učiteľských študijných programov. Vychádza z odborných poznatkov o význame sebareflexie v učiteľskej profesii a analyzuje vybrané prístupy k hodnoteniu digitálnych kompetencií. Osobitná pozornosť je venovaná vzťahu medzi vnímanou (predpokladanou) a skutočnou úrovňou digitálnych kompetencií, pričom sa diskutujú aj širšie implikácie pre profesijnú prípravu budúcich učiteľov. V závere štúdia sa zdôrazňuje potreba systematickej...

SOUČASNÝ STAV A BUDOUCÍ SMĚRY VZDĚLÁVÁNÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE

Willi LAZAROV

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):58-77 | DOI: 10.5507/jtie.2025.009  

Potřeba do určité míry vzdělávat uživatele v oblasti kybernetické bezpečnosti je vzhledem k stále se zvyšujícímu počtu kybernetických hrozeb kritická. Přístup k výuce však nelze jednoduše zobecnit z důvodu odlišných prostředí, technických znalostí a věkových skupin uživatelů. Kybernetická bezpečnost, jakožto samostatná doména v oblasti informačních a komunikačních technologií, zahrnuje náročné disciplíny, které jsou ve velké míře technického charakteru, a proto je důležité do vzdělávání zahrnout i praktickou výuku. Toto odvětví se za posledních 10 let výrazně posunulo, včetně různých přístupů a možností jeho studia na vysokém a středním stupni vzdělání....

TRANSFORMÁCIA ODBORNÉHO VZDELÁVANIA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH: PRISPÔSOBENIE POTREBÁM PRIEMYSLU A SLUŽIEB 21. STOROČIA

Patrik JANÍČEK

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):78-92 | DOI: 10.5507/jtie.2025.010  

Cieľom tohto príspevku je analyzovať súčasné trendy v odbornom vzdelávaní na stredných školách, identifikovať požiadavky priemyslu a služieb 21. storočia a predstaviť inovatívne didaktické prístupy, ktoré umožňujú efektívnejšiu prípravu žiakov na trh práce. Príspevok reflektuje na tému vyučovania na školách. Postavenie odborovej didaktiky v kontexte prípravy učiteľov pre 21. storočie. Odborné vzdelávanie s akcentom na pedagogickú prípravu učiteľov. Zapracovanie nových výziev a perspektív odborovej didaktiky do vzdelávania. Môžeme konštatovať, že budúcnosť odborného vzdelávania závisí od schopnosti reflektovať súčasné aj budúce potreby trhu práce, efektívne...

POSTOJE ČESKÉ VEŘEJNOSTI KE GEOLOGII JAKO VĚDNÍMU OBORU A JEJÍ VÝUCE NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE

Tereza JEDLIČKOVÁ, Vasilis TEODORIDIS, Aneta MAZOUCHOVÁ, Martin J. LACINA

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):93-134 | DOI: 10.5507/jtie.2025.003  

Geologie čelí dlouhodobě klesajícímu zájmu o její studium a v oblasti výuky na základních a středních školách je často kritizována pro svoji přílišnou teoretičnost a minimální přesah do každodenního života. Postoje žáků a studentů jsou významným faktorem ovlivňujícím proces učení, a proto většina výzkumných prací je zaměřena právě na tuto cílovou skupinu a učitele. Tato studie se primárně zaměřuje na analýzu postojů laické veřejnosti ke geologii a její výuce a porovnává je se skupinou učitelů a středoškolských studentů. Kvantitativního výzkumu ve formě dotazníkového šetření se účastnilo 727 náhodně vybraných respondentů (414 osob laické veřejnosti,...

ONLINE BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA V HODINĚ DĚJEPISU: ODEZVA STŘEDOŠKOLÁKŮ NA APLIKACI HISTORYLAB

Denisa ZIMOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):135-146 | DOI: 10.5507/jtie.2025.006  

Výzkum si kladl za cíl zjistit přístup žáků vybraných šesti tříd na vyšším stupni tří gymnázií k využití webové aplikace pro online badatelsky orientovanou výuku v hodině dějepisu. Pro tento účel byla z online zdarma dostupných aplikací, platforem apod. v češtině, vybrána webová aplikace HistoryLab, která je zároveň přístupná pro jakýkoliv vzdělávací stupeň a není zaměřená, jako většina dostupných aplikací, pouze na základní školy. Pro zjištění hodnocení vedené výuky s pomocí aplikace HistoryLab ze strany žáků byl vytvořen a použit vlastní dotazník.

STRATEGIES FOR DIGITAL TRANSFORMATION OF UNIVERSITIES

Suat TEKER, Dilek TEKER, E.Basak TAVMAN

Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):147-166 | DOI: 10.5507/jtie.2025.005  

This research aims to understand digital transformation processes and their implications for universities comprehensively. It explores the impact of digitalization on higher education, focusing on the current state of universities, their existing processes, and the steps necessary for effective digital transformation. The study presents a strategic roadmap for integrating and managing these transformative changes within institutional strategies by examining how digital transformation influences the vision of universities. This study reviews the literature to examine the impact of digital transformation strategies on higher education, particularly the...