Journal of Technology and Information Education, 2018 (roč. 10), číslo 2

PŘIPRAVENOST UČITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL NA KURIKULÁRNÍ ZMĚNY VE VÝUCE INFORMATIKY V ČESKÉ REPUBLICE

Hana BUČKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):5-15 | DOI: 10.5507/jtie.2018.006  

Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá...

POHLED ŠVÉDSKÝCH STUDENTŮ UČITELSTVÍ NA VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH NÁSTROJŮ V PREPRIMÁRNÍM MATEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ

Timo TOSSAVAINEN, Maria JOHANSSON, Ewa-Charlotte FAARINEN, Anna KLISINSKA, Anne TOSSAVAINEN

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):16-23 | DOI: 10.5507/jtie.2018.007  

Naše studie se zaměřuje na výzkum názorů studentů preprimární pedagogiky (počet = 94) na obsahové a metodické pojetí matematického vzdělávání na předškolní úrovni, především na využití digitálních nástrojů. Názory týkající se digitálních nástrojů se ukázaly jako všeobecně pozitivní. Studenti, kteří ve větší míře využívají digitální nástroje tvrdí, že matematické vzdělávání realizované v předškolním věku by mělo být zábavné. Nicméně méně souhlasí s tvrzením, že matematické lekce by měly být systematicky strukturovány nebo, že odpovědnost za matematické vzdělávání malých dětí nesou hlavně rodiče. Tito studenti rovněž méně souhlasili s tvrzením, že matematika...

ZVYŠOVANIE TEMPA HLASNÉHO ČÍTANIA POMOCOU POČÍTAČOVEJ SIMULÁCIE

Marek NAGY

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):24-30 | DOI: 10.5507/jtie.2018.008  

Článok prezentuje experimentálnu metódu nácviku hlasného čítania v treťom ročníku primárneho vzdelávania. Hlasné čítanie je dôležitý medzikrok ku čítaniu s porozumením a odzrkadľuje stav vnímania slov ako celkov. Jeho typickým merateľným atribútom je tempo čítania, ktorého vhodná úroveň je nutnou, nie však postačujúcou, podmienkou porozumenia textu. Nízke tempo je zároveň aj demotivujúcim faktorom a odrádza od ďalšieho čítania „pre radosť“. Na nácvik bola využitá aplikácia Multimediálna čítanka, kde deti čítajú text do mikrofónu a počítač automaticky kontroluje a vyhodnocuje nahrávku. Počas čítania sa im vizualizuje simulácia ich predošlého...

WEBOVÉ APLIKÁCIE V TRANSDISCIPLINÁRNEJ PRÍPRAVE BUDÚCICH UČITEĽOV

Katarína SZARKA, Beáta BRESTENSKÁ, Zoltán FEHÉR, Ladislav JARUSKA, György JUHÁSZ, Anita TÓTH-BAKOS

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):31-40 | DOI: 10.5507/jtie.2018.004  

V príspevku prezentujeme výstupy a výsledky projektu, ktorého hlavným zámerom bolo zmapovať digitálne kompetencie u súčasnej generácii budúcich učiteľov, zistiť ich postoje na súčasný stav pregraduálnej prípravy učiteľov vzhľadom na integráciu digitálnych technológií. V rámci výskumu prostredníctvom zhlukovej analýzy sme zmapovali skupiny študentov podľa úrovne ovládania prvkov digitálnych kompetencií a podľa hodnotenia, ktoré pridelili učiteľom na základe ktorého sme detegovali oblasti rozvoja, ktorým treba venovať väčšiu pozornosť pri príprave budúcich učiteľov.

ROZVOJ SEBEHODNOCENÍ ŽÁKA JAKO SOUČÁST HODNOTÍCÍ STRATEGIE UČITELE V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ NA PRIMÁRNÍ ŠKOLE

Pavlína ČÁSTKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):41-53 | DOI: 10.5507/jtie.2018.010  

Článek prezentuje sebehodnocení jako významnou součást hodnocení žáka učitelem a současně jako jednu z klíčových kategorií ovlivňující formování žáka v prvních letech povinné školní docházky. Cílem článku je prezentovat dílčí výsledky případové studie zaměřené na reflexi současného stavu hodnotících procesů učitele při realizaci technické výchovy na primární škole. Hodnocení v tak specificky zaměřených předmětech, jako jsou technicky orientované předměty, je významně ovlivňováno několika faktory, z nichž nejvýznamnější je faktor učitele. Článek předkládá odpovědi na otázky – jakým způsobem učitel zapojuje žáka do hodnocení a navozuje sebehodnotící...

INTERDISCIPLINÁRNY PRÍSTUP A IMPLEMENTÁCIA MODERNÝCH TRENDOV DO VZDELÁVANIA V RÁMCI KATEGÓRIE ODPAD

Melánia FESZTEROVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):54-64 | DOI: 10.5507/jtie.2018.011  

Cieľom príspevku je informovať o pripravovanom e-learningovom kurze, zameranom na starostlivosť o životné prostredie, spôsoby ako predchádzať environmentálnym problémom pri zneškodňovaní odpadov na základe ich chemického zloženia. Kurz pod názvom „Modernizácia výučby a interdisciplinárneho prístupu v rámci kategórie odpad a odpadové hospodárstvo“, je rozdelený do šiestich tém. Témy budú analyzovať situácie súvisiace s odpadom a hľadať riešenia na zlepšenie kvality prostredia. V témach kurzu by sme chceli využiť nové trendy a metódy a to na základe analýz a vlastného stavu poznania súvisiaceho s vedomostnou úrovňou 11-16 ročných žiakov,...

IMPLEMENTACE INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ DO HUDEBNÍ VÝCHOVY

Jarmila ŠIŘICKÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):65-72 | DOI: 10.5507/jtie.2018.009  

Článek se zabývá novými trendy ve výuce hudební výchovy. Hodnotí současný stav zjištěním míry a způsobu využití ICT v hudební výchově na českých školách, zaměřuje se na hledání a zkoumání možnosti využití ICT a mobilních technologií jako prostředku podpory žákovské kreativity a kooperace i jako prvku motivačního v edukačním procesu hudební výchovy. Seznamuje čtenáře s některými hudebními aktivitami využívajícími ICT, které proběhly pilotní výukou, a také reakcí žáků na ně.


INOVACE RVP A ŠVP V ZÁVISLOSTI NA AKTUÁLNÍCH TRENDECH VÝUKY ICT NA ZŠ

Petr PEXA, Michaela ČAPKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):73-93 | DOI: 10.5507/jtie.2018.012  

Článek představuje návrh školního vzdělávacího programu (ŠVP) sloužícího jako vzor pro výuku vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na základních školách. Vzorový ŠVP byl vytvořen v souvislosti s novým rámcovým vzdělávacím programem (RVP) a v souladu se současnými žádoucími tendencemi ve vzdělávání, založenými mimo jiné na aktuálních možnostech využití moderních technologií. Návrh ŠVP se zabývá kompetencemi, kterých by měli žáci nabýt v oblastech základů algoritmizace, programování, robotiky a z toho vyplývajícím učivem, jež by mělo být na školách probíráno ve výuce ICT.


PRÍPRAVA UČITEĽOV TECHNICKÝCH PREDMETOV V OBLASTI BEZPEČNOSTI PRÁCE

Danka LUKÁČOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):94-99 | DOI: 10.5507/jtie.2018.013  

Bezpečnosť práce a ochrana zdravia človeka zasahuje do všetkých oblastí ľudského života a teda aj do toho profesionálneho. Špecifickým povolaním v tomto smere sú učitelia, ktorí musia ovládať túto problematiku vzhľadom na vlastné bezpečie a komfort, a aj vzhľadom na žiaka. Prieskumom sme zisťovali, či študijné programy pre učiteľov technických predmetov na slovenských univerzitách reflektujú túto skutočnosť a akým spôsobom sú učitelia pripravovaní v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdravia. Analýza študijných plánov a ich komparácia ukazujú, že nie všetci študenti v rámci pregraduálnej prípravy túto problematiku absolvujú.


TERMINOLOGICKÁ DISCIPLÍNA A TERMINOLOGICKÁ KREATIVITA TECHNOEDUKÁTORA

Ján STOFFA, Veronika STOFFOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):100-107 | DOI: 10.5507/jtie.2019.001  

Príspevok reaguje na neuspokojivý stav používania termínov vo vyučovacej praxi technoedukátorov (učiteľov technicky orientovaných predmetov). Prejavuje sa tak nedostatočná príprava technoedukátorov v oblasti terminológie a nedostatky v ich terminologickej a jazykovej kompetencii. Negatívnym dôsledkom tohto stavu je podceňovanie terminológie a časté nerešpektovanie princípov termínovedy, normalizácie technickej terminológie a zvyklostí odbornej komunity. Značné nedostatky sa objavujú aj z hľadiska jazykovej správnosti používaných termínov Hlavným cieľom štúdie je objasniť dôležitosť dodržiavania terminologickej disciplíny pri osvojovaní terminológie...

SOUČASNÝ STAV VÝZKUMŮ PROSTOROVÉ PŘEDSTAVIVOSTI U ŽÁKŮ ZŠ V KONTEXTU 3D MODELOVÁNÍ

Jan FADRHONC, Jarmila HONZÍKOVÁ

Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):108-122 | DOI: 10.5507/jtie.2019.002  

Článek tvoří přehledová studie, která nejprve seznámí čtenáře s koncepcí plánovaného výzkumu vlivu výuky 3D modelování na prostorovou představivost. Následně seznamuje s aktuálním stavem výzkumu zaměřeného na 3D modelování a prostorovou představivost u žáků základních škol. Přehledová studie je konceptuálně rozdělena na dvě části, na vyhledávání teoretických zdrojů, které slouží zejména jako opora teoretické části, a vyhledávání výzkumných článků v databázích Web of Science a Scopus.