Journal of Technology and Information Education 2024, 16(2):167-180 | DOI: 10.5507/jtie.2024.011
TECHNICKÉ ZRUČNOSTI ŽIAKOV ZÁKLADNÝCH ŠKÔL NA SLOVENSKU
- Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovak Republic
Technické zručnosti sú súčasťou základného vzdelávania na väčšine základných škôl vo svete aj v Slovenskej republike. Na Slovensku sa s ich budovaním začína už v predprimárnom vzdelávaní a pokračuje sa na základných školách. Zvládnutie technických zručností potrebných pre ďalšie vzdelávanie, súkromný i profesijný život je naviazané na materiálno - technické vybavenie škôl. V rokoch 2013-2015 boli na Slovensku riešené dva národné projekty, ktoré zabezpečili vybavenie 226 škôl pre výučbu predmetu technika. Článok sa zaoberá skúmaním, či tieto školy využívajú poskytnuté vybavenie na praktickú výučbu žiakov. Cieľom výskumu bolo zistiť úroveň praktických zručností žiakov 7. ročníka prostredníctvom pozorovania, ktoré bolo zrealizované na vzorke 83 žiakov. Bolo zistené, že všetci respondenti dosiahli 70 %-nú úroveň zručností vo všetkých sledovaných oblastiach. Článok sa ďalej venuje podrobnej analýze zručností žiakov.
Klíčová slova: technické zručnosti, materiálno-technické vybavenie škol, analýzy
Vloženo: 30. květen 2024; Revidováno: 14. říjen 2024; Přijato: 14. listopad 2024; Zveřejněno: 1. březen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Autio O. & Hansen, R. (2002) Defining and Measuring Technical Thinking: Students' Technical Abilities in Finnish. In Journal of Technology Education 14/1,
Přejít k původnímu zdroji...
- Autio, O. & Hansen, R. (2002). Defining and measuring technological thinking: Students' technological abilities. Finnish comprehensive schools. Journal of Technology Education. 14/1. http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v14n1/autio.html
Přejít k původnímu zdroji...
- Avci, F. (2022) Effects on Primary School Teacher Candidates of Developing and Implementing Jigsaw Technique Activities Enriched with Educational Games. Science and Technology Teaching Lessons. https://eric.ed.gov/?q=technique+in+primary+school&id=EJ1329078
- Ažaltovičová, M. - Depešová, J. & Tomková, V. (2021) Continuity of Technical Education in Primary and Sedondary Schools. Technika a vzdelávanie 10/1. p. 27-40
- Čipková, E. - Fuchs, M. & Šmida, D. (2023) Level of inquiry skills among 6th grade primary school pupils. Scientia in educatione. 14(1), p.2-14 https://doi.org/10.14712/18047106.2276 DOI: 10:5507/jtie.2016.026
Přejít k původnímu zdroji...
- Felixova, E. (2022) Sustainability of the "Workshops" project outcomes in the subject of Technology. Nitra, PF UKF, 2022. Dissertation
- Huľová, Z. & Kožuchová, M. (2021). Technical education, technical skills development and methods in remote learning. In Journal of Technology and Information Education. 13/1 p. 82-91. ISSN 1803-537X.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kandlhofer, M. & Steinbauer, G. (2016). Evaluating the impact of educational robotics on pupils' technical- and social-skills and science related attitudes. Robotics and Autonomous Systems. 75/B p. 679-685, ISSN 0921-8890.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kasal, P. & Hladikova, M. (1995) Koutek pro statistiky amatéry. Pelikán: akademický bulletin 2. LF UK 3(3)
- Kozík, 2005 (2005). Foundations of technical education in EU countries. pp. 110-125. In: Proceedings of the scientific seminar on Communication Culture in the Information Society. UKF 2005. ISBN 80-8050-872-0.
- Mohd Fadzil, H., & Mohd Saat, R. (2013). Phenomenographic Study of Students’ Manipulative Skills During Transition from Primary to Secondary School. Sains Humanika, 63(2). https://doi.org/10.11113/sh.v63n2.153
Přejít k původnímu zdroji...
- Moreland, J & Jones, A. (2000). Emerging assessment practices in an emergent curriculum: Implications for technology. International Journal of Technology and Design Education, 10(3), 283-305. https://doi.org/10.1023/A:1008990307060
Přejít k původnímu zdroji...
- Neng-tang, H. - Yu-shan C. & Chia-hui, C. (2020). Effects of creative thinking, psychomotor skills, and creative self-efficacy on engineering design creativity. In Thinking Skills and Creativity, 37. ISSN 1871-1871, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100695.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavelka, J. (2016) Developing Students´ Select Competences Druing Technology, Physics and Mathematics Lessons at Basic Schools In Journal of Technology and Information Education. 8/2
Přejít k původnímu zdroji...
- Pekbay, C. & Kaptan, F. (2014). Improvement of preservice science teachers' awareness on the effectiveness of laboratory method in science education: A qualitative study. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2. p. 1-11.
- Sumarni, W. - Wardani, S. - Sudarmin, S. & Gupitasari, D. (2016). Project Based Learning (PBI) to Improve Psychomotoric Skills: A Classroom Action Research. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2) p. 157-163. doi:https://doi.org/10.15294/jpii.v5i2.4402
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministry of Education, Science, Research and Spor of the Slovak Repuclc State Educational (2017) Program for Lower Secondary Education - 2nd stage of primary school. statpedu.sk. http://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-2.stupen-zs/
- Turek, 1995 - Turek, I. (1995). Didactic tests, chapters of didactics. Chapters from didactics. p. 56, Bratislava: Methodological Center. ISBN 80-85185-96-2.
- Valentová, M., & Brečka, P. (2017). Level of technical skills in primary students. In ICERI2017 p. 1558-1564.
Přejít k původnímu zdroji...
- Žáčok, Ľ. - Bernát, M. - Bernatová, R. & Pavlovkin, J. (2020). Research of Correlation of Theoretical Knowledge and Psychomotor Skills of Pupils in Technical Education. In European Journal of Contemporary Education, 9(3) p. 645-656, DOI: 10.13187/ejced.2020.3.645
Přejít k původnímu zdroji...