Journal of Technology and Information Education 2023, 15(2):172-184 | DOI: 10.5507/jtie.2023.008
VYUŽITÍ QR KÓDŮ V PROFESI UČITELE
- Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika
QR kód neboli Quick Response znamená v překladu rychlá odezva. V našem článku se zaměřujeme na to, zda je může učitel ve své profesi, tedy ne pouze během výuky, efektivně využít. QR kódy slouží k rychlému přečtení informace pomocí chytrého zařízení jako je např. tablet nebo mobilní telefon. V tomto článku se tedy snažíme zjistit, jak může učitel pomocí QR kódů obohatit a zatraktivnit svoji výuku. Dále se zaměřujeme na to, zda tyto kódy mají využití i mimo školní hodinu, v dalším životě školy. Jsou vhodné při terénních exkurzích? Může je učitel vhodně využít i v dalších oblastech své profese jako je např. výchovné nebo kariérní poradenství? A jakým způsobem je využít tak, aby jeho práci opravdu zefektivnily? Cílem tohoto článku je navrhnout vhodné strategie pro využívání QR kódů v profesi učitele na základní škole. Pro získání informací jsme provedli rešerši domácích a zahraničních zdrojů a také realizovali výzkumnou sondu formou polostrukturovaného rozhovoru, s cílem zjistit, zda učitelé QR kódy ve své profesi používají a jakým způsobem. Je patrné, že QR kódy jsou vhodnou pomůckou pro učitele se širokým využitím, ať už přímo ve vyučovací hodině nebo mimo ni. Při poskytnutí metodické podpory se QR kódy jeví jako vhodné doplňky pro zatraktivnění výuky a usnadnění práce učitele.
Klíčová slova: QR kódy, základní škola, digitální technologie, výzkumná sonda, BYOD, výukové strategie.
Vloženo: 20. červenec 2023; Revidováno: 20. červenec 2023; Přijato: 20. červenec 2023; Zveřejněno: 30. leden 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Atewell, J. (2015). BYOD Bring Your Own Device Přîručka pro vedoucî pracovnîky škol o možnostech využitî mobilnîch zařîzenî žáků pro výuku a učenî [online]. European Schoolnet [cit. 16.5.2020]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/file/5326/byod-cz-final-pdf/.
- Benediktová, L. (2020). Strategie učení s tabletem ve výuce přírodopisu. Plzeň. Disertační práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lucie Rohlíková.
- Burešová, N. (2022). Návrh naučné vycházky okolo Boleveckých rybníků s využitím QR kódů. Plzeň. Bakalářská práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lenka Benediktová.
- Černý, M. (2013). QR kódy a jejich využití ve výuce[online].Metodický portál: Články. 12. 6. 2013 [cit. 20. 6. 2023]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/17505/QR-KODY-A-JEJICH-VYUZITI-VE-VYUCE.html
- Gallera, J. M. (2023). Designing and Evaluating a QR Code-Based Monitoring System for School Visitor Logs. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, ročník 8, číslo 2, s. 116-120 ISSN: 2455-9024.
- Jacob, E. (2021). What is a QR code? A guide to the barcode's basics, why you're seeing it everywhere, and how to scan one [online]. New York: Insider, 2021[cit. 2023-01-21]. Dostupné z: https://www.businessinsider.com/guides/tech/what-is-a-qr-code
- Kopecký, K., Szotkowski, R. (2020). Český učitel ve světě technologií [online]. Olomouc: Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, 2020 [cit. 2023-06-12]. Dostupné z: https://e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/135-2020-cesky-ucitel-ve-svete-technologii/file. Výzkumná zpráva. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
- Svobodová, H., Durna, R., Kejíková, I. a Dubový, A. (2016). Možnosti využití QR kódu ve výuce. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, ročník 141, číslo 01, s. 39-43. ISSN 0323-0449.
- Švaříček, R., Šeďová. K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
- Uçak, E., Usta, S. (2022). Opinions of students and parents on the QR code-supported cooperative learning method. International Journal of Curriculum and Instruction. Ročník 15, číslo 1, s. 662-692. ISSN: 1993-7660.
- Vianazir, J., Ambarita, A., Yuniarti, T. (2022). Qr-Code-Based Mathematics Contextual Comic Module for Elementary School Students. International Journal of Social Science And Human Research. Ročník 5, číslo 6, s. 2515-2519. DOI: 10.47191/ijsshr/v5-i6-79, Impact factor- 5.871
Přejít k původnímu zdroji...
- Voříšková, K. (2023). Dendrologická naučná stezka na Plešivci s využitím QR kódů. Plzeň. Bakalářská práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lenka Benediktová.
- Widyasari, W., Sutopo, H., & Agustian, M. (2019). QR Code-based Learning Development: Accessing Math Game for Children Learning Enhancement. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), ročník 13, číslo 11, s. 111-124. ISSN(online): 2644-0695. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i11.10976
Přejít k původnímu zdroji...
- Winter, M. (2010) Scan me: everybody´s guide to the magical world of QR codes. Napa: Westsong Publishing, c2010. ISBN 9780965900034.