Journal of Technology and Information Education 2023, 15(2):118-129 | DOI: 10.5507/jtie.2024.001

BÁDATEĽSKY ORIENTOVANÉ VYUČOVANIE V TECHNICKOM VZDELÁVANÍ

Ján STEBILA1, Mária KOŽUCHOVÁ2, Silvia BARNOVÁ3
1 Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Slovenská republika
2 Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská republika
3 Vysoká škola DTI v Dubnici nad Váhom, Slovenská republika

V článku sumárne prezentujeme niektoré výsledky, ktoré sme získali výskumom postupnej implementácie inovatívnych vzdelávacích stratégií (v našom prípade Bádateľsky orientované vyučovanie - ďalej BOV) do technického vzdelávania na slovenských základných školách. V článku poukazujeme na opodstatnenosť použitia BOV vo výučbe predmetu Technika v nižšom strednom vzdelávaní. Podrobne sa teda venujeme výskumom postupnej implementácie inovatívnych vzdelávacích stratégií do technického vzdelávania na slovenských základných školách. Výsledky poukazujú na opodstatnenosť použitia BOV vo výučbe predmetu Technika v nižšom strednom vzdelávaní.

Klíčová slova: Bádateľsky orientované vyučovanie, Technické vzdelávanie, Výskum, Učiteľ

Vloženo: 25. září 2023; Revidováno: 7. leden 2024; Přijato: 25. září 2023; Zveřejněno: 30. leden 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
STEBILA, J., KOŽUCHOVÁ, M., & BARNOVÁ, S. (2023). BÁDATEĽSKY ORIENTOVANÉ VYUČOVANIE V TECHNICKOM VZDELÁVANÍ. Journal of Technology and Information Education15(2), 118-129. doi: 10.5507/jtie.2024.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-Githami, S. S., Solangi, Z. A., Hamid, A. & Esmail, M. S. (2022). Investigation for utilization of training resourcesin technical education: A comparative study. International Journal of Advanced and Applied Sciences. 9 (1), p. 128-137. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bond, L. et al. (2000). The certification system of the National Board for Professional Teaching Standards: A construct and consequential validity study. Greensboro: University of North Carolina.
  3. Darling-Hammond, L. et al. (2015). Powerful Learning: What We Know About Teaching for Understanding. San Francisco: John Wiley&Sons Inc.
  4. Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka. Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dostál, J. & Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výsledky výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge. National Research Council. Canada: [online]. http:// www. downes.ca/files/Conective_knowlege-19.
  7. Duchovičová, J. (2019). Kritické myslenie a jeho psychodidaktická reflexia. Inauguračné prednášky. Nitra: PF UKF.
  8. Droščák, M. (2014). Aktivizujúce vyučovacie metódy v praxi strednej školy. Trnava: UCM.
  9. Droščák, M. (2015). Úvod do všeobecnej didaktiky pre študentov učiteľstva. Trnava: UCM.
  10. Hattie, J. A. C. (2003). Teacher Make a Difference: What is the research evidence? http://decd.sa.gov.au/limestecoast/files/pages/new/PLC.
  11. Huľová, Z. , Gašparová, M. & Gerová, Ľ. ( 2020). Učiteľ primárneho stupňa školy v príprave na technické vzdelávanie = Teachers of technical education at primary schools. In: Człowiek w dobie współczesnych wyzwań i zagrożeń. Białystok: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku. (Poľsko), s. 187-201.
  12. Koníček, L. (2014). Počítačem podporované experimenty z fyziky a změny paradigmat vzdělávání. Ostrava: SVZZ.
  13. Kožuchová, M., Barnová, S., Stebila, J. & Krásna, S. (2023). Inquiry-Based Approach to Education. ACTA Educations Generalis. Dubnica and Váhom: DTI University, p. 50-62. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Li, M., & Yuan, R. (2022). Enhancing students' metacognitive development in higher education: A classroom-based inquiry. International Journal of Educational Research, 112, 101947. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Magoon, A. J. (1977). Constructivist approaches in educational research. Revue of Educational Research. 47(4), p. 651-693. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Nezvalová, D. (2010). Kompetence a štandardy v počáteční příprave učitelů přírodovědných předmetů a matematiky. Olomouc: UP.
  17. Osborne, J., Dilon, J. (2008). Science Education in Europe: Critical Reflection. The Nuffield Foundation. London: [online]. htttp://hub.mspnet.org/index.cft/15065.
  18. Pavelka, J. et al. (2019). Interest of primary school pupils in technical activities and technical education. Pilsen: University of West Bohemia.
  19. Pellegrino, J. W. & Hilton, M. L. (2012). Education of life and work: developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington, D.C: National Academies Press.
  20. Pizzini, E. L. & Shepardson, P. (1991). Student questioning in the presence of the teacher during problem solving in science. School and Mathematics. 91/1991, n. 8. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Plán obnovy. (2022). Komponent 7. Vzdelávanie pre 21. storočie. https://www.planobnovy.sk/site/assets/files/1046/komponent_07_vzdelavanie-21-storocie_1.pdf
  22. Pišová, M.et al. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
  23. Raganová, J. et al. (2019). Implementácia bádateľských aktivít do výučby prírodovedných predmetov v podmienkach slovenského školstva. B. Bystrica: Belianum.
  24. Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. 2005. Econometrica, vol. 73, no 2. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Rocard, M. et al. (2007). Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brussels: European Commission.
  26. Rochovská, I. (2012). The issue of development of scientific literacy in the field of Pre-school and Elementary School Pedagogy. Journal of Preschool and Elementary School Education, 2(2), 115-155.
  27. Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. E-learn space.
  28. Slovák, S. et al. (2022). Prpfesní pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů odborných přemědmětů. Technika a vzdelávanie. B. Bystrica: Belianum.
  29. Stebila, J. (2007). The possibilities of development for individual competencies in traffic pupils literacy. Kompetencje kluczowe kategoria pedagogiki: studia porównawcze Polsko-Slowackie. Rzeszów: Wydawnictwo Universystetu Rzeszowskiego.
  30. Stebila, J. & Krišťák, Ľ. (2012). Self-reflexion as a phenomenon in regards to the professional competencies development of a teacher of specialized subjects. Technika a vzdelávanie. B. Bystrica: Belianum, roč. 1, č. 1.
  31. Stebila, J. et al. (2020). Didaktika pre učiteľov predmetu Technika. B. Bystrica: Belianum, 398 s.
  32. Stebila, J. et al. (2022). Bádateľsky orientované vyučovanie v technickom vzdelávaní. B. Bystrica: Belianum, 190 s.
  33. Stebila, J. & Hatvanyi, N. (2022). Výučbové moduly s experimentmi v bádateľsky orientovanom technickom vzdelávaní. B. Bystrica: Belianum, 128 s.
  34. Stefan, M. & Ciomos, F. (2010). The 8th and 9th grade students attitude towards teaching and learning physic. Acta Didactica Napocensia, roč. 3, č. 3.
  35. Sternberg, R. J. (2002). Kognitívní psychologie. Praha: Portál.
  36. Trna, J. & Trnová, E. (1998). Inovace přírodovedné úlohy jako vzdělávacího prostředku. Cesty k tvořivé škole. Brno: MU.
  37. Van Driel, J. H., Beijaard, D. & Verloot, N. (2001). Professional development and reforming science education: The role of teacher's practical knowledge. Journal of research in science teaching, vol. 38, no. 2. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Žáčok, Ľ. et al. (2022). Návrh a možnosti implementácie nového kurikula pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce. Technika a vzdelávanie. B. Bystrica: Belianum.