Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):205-223 | DOI: 10.5507/jtie.2022.002
VYBRANÉ NÁSTROJE EDUKAČNÍ ROBOTIKY Z POHLEDU ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
Rozvoj konceptu informatického myšlení žáků v rámci kurikula informatických předmětů je v současnosti jednou z velkých výzev, a jedním z důležitých nástrojů pro rozvoj tohoto způsobu myšlení představuje edukační robotika. Hlavním cílem naší práce bylo, na základě metod pedagogického výzkumu, zmapovat problematiku edukační robotiky, jako jednoho z důležitých nástrojů pro prosazování konceptu rozvoje informatického myšlení. V rámci toho bylo realizováno dotazníkové výzkumné šetření mezi žáky vybraných základních škol, jehož průběh a výsledky popisuje předložená stať.
Klíčová slova: výuka informatiky, informatické myšlení, edukační robotika.
Vloženo: 20. duben 2021; Revidováno: 3. leden 2022; Přijato: 20. duben 2021; Zveřejněno online: 4. únor 2022; Zveřejněno: 22. únor 2022 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Angeli, Ch., & Valanides, N. (2020). Developing young children's computational thinking with educational robotics: An interaction effect between gender and scaffolding strategy. Computers in Human Behavior. DOI: 10.1016/j.chb.2019.03.018.
Přejít k původnímu zdroji...
- Angeli, C., Voogt, J., Fluck, A., Webb, M., Cox, M., Malyn-Smith, J. & Zagami, J. A. (2016). Computational Thinking Curriculum Framework: Implications for Teacher Knowledge. Educational Technology & Society, 19(3). ISSN 1532-4516.
- Balanskat, A., Engelhardt, K. & Ferrari, A. (2017). 'The integration of Computational Thinking (CT) across school curricula in Europe', European Schoolnet Perspective, Eds. 2. ISBN 8719642334.
- Balanskat, A., Engelhardt, K. & Licht, A. H. (2018). Strategies to include computational thinking in school curricula in Norway and Sweden- European Schoolnet's 2018 Study Visit. European Schoolnet, Brussels. ISBN 1489745347.
- Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A. & Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education - Implications for policy and practice. European Schoolnet's 2018 Study Visit. European Schoolnet, Brussels. ISBN 148252697.
- Brennan, K. & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. In Proceedings of the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association, Vancouver, Canada. ISBN 79584563741.
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 9788024753263.
- CSTA & ISTE. (2011). Operational Definition of Computational Thinking for K-12 Education.
- Klement, M. (2018). Traditional topics for the framework educational programme focused on ICT area, and the perception of these topics by the primary school ninth grade pupils. Journal of Technology and Information Education, 10(1), s. 43-62. ISSN 1803-537X.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M., Dragon, T. & Bryndová, L. (2021). Computational Thinking and How to Develop it in the Educational Process. 1. vyd., Olomouc, Vydavatelství UP, 216 s. ISBN 978-80-244-5796-3. DOI: 10.5507/pdf.20.24457963.
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/ RVP ZV_2017_červen.pdf
- MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Praha. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
- Román-Gonzáles, M., Pérez-González, J.-C. & Jiménez-Fernández, C (2017). Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Computers in Human Behavior, 72(1), s. 678-691. ISSN 2374-1463.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rubio, M. A., Romero-Zaliz, R., Mañoso, C. & De Madrid, A. P. (2015). Closing the gender gap in an introductory programming course. Computers & Education, 82(2), s. 409-420. ISSN 4578-3217.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sengupta, P., Kinnebrew, J. S., Basu, S., Biswas, G. & Clark, D. (2013). Integrating computational thinking with K-12 science education using agent-based computation: A theoretical framework. Education and Information Technologies. 18(2), s. 351-380. DOI: 10.1007/s10639-012-9240-x.
Přejít k původnímu zdroji...
- So, H., Jong, M. S. & Liu, C. (2020). Computational Thinking Education in the Asian Pacific Region. Asia-Pacific Edu Res 29(1-8). DOI: 10.1007/s40299-019-00494-w
Přejít k původnímu zdroji...
- Tang, X., Yin, Y., Lin, Q., Hadad, R. & Zhai, X. (2020). Assessing computational thinking: A systematic review of empirical studies. Computers & Education, 14(8). s. 152-167. ISSN 4578-3217.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tran, Y. (2017). Computational Thinking Equity in Elementary Classrooms: What Third-Grade Students Know and Can Do. Journal of Educational Computing Research. 2017, 57(1), s. 3-31. ISSN 2571-4597.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wing, J. M. (2014). Computational thinking benefit society. Social Issues in Computing blog.
- Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), s. 33-35.
Přejít k původnímu zdroji...